וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן ש"שלושת הגמדים" מחליפים מהלומות – טראמפ מתכונן לנובמבר

2.3.2016 / 21:29

המיליארדר ניצח בשבע מדינות ב"סופר טיוזדיי" ונהנה מכך שקרוז, רוביו וקייסיק לא מתכוונים לפרוש. שני הסנאטורים תקפו אותו על יחסו לישראל בניסיון לזכות בתמיכת שלדון אדלסון, אך דרכו לקרב עם קלינטון נראית בלתי נמנעת

עריכה: ניר חן

בשנת 1984 נערכה בארצות הברית אחת ממערכות הבחירות החד-צדדיות ביותר בהיסטוריה. הנשיא המכהן מטעם המפלגה הרפובליקנית, רונלד רייגן, ניצח ב-49 מתוך 50 המדינות השונות. רק מדינה אחת הצביעה עבור המועמד הדמוקרטי באותה שנה, וולטר מונדייל. המדינה הזו הייתה מינסוטה, מדינה ליברלית בצפון-מערב המדינה, שאותה ייצג מונדייל כסנאטור. הלילה, אחרי ש-11 מדינות שונות ערכו הצבעות להנהגת המפלגה הרפובליקנית, אפשר לומר שהסנאטור מרקו רוביו מפלורידה הוא ה"וולטר מונדייל" של יום שלישי הגדול בבחירות 2016.

כמה שעות לפני סגירת הקלפיות, הדליף מטה הבחירות של רוביו הערכה אופטימית במיוחד לכלי התקשורת: "אנחנו מצפים לניצחונות לפחות בארבע מדינות". הסנאטור עלה בשבוע האחרון למתקפה חזיתית נגד המועמד המוביל, דונאלד טראמפ, כולל בדיחות על גודל איבר המין של המיליארדר ועל כך שהוא "עשה במכנסיים" בזמן העימות הרפובליקני האחרון. בקמפיין של הסנאטור מפלורידה כנראה העריכו, או לפחות קיוו, שזה יסייע לו לעצור את המומנטום של טראמפ.

עוד בוואלה! NEWS:
מתקרבים להבטחת המועמדות: "קלינטון וטראמפ עברו לתקוף זה את זאת"
ניצחונות גדולים לטראמפ ולקלינטון ב"סופר טיוזדיי"; קרוז שרד
"סופר טיוזדיי" בעיצומו: טראמפ וקלינטון במאמץ אחרון להגדיל את הפער

טד קרוז מצביע בבחירות המקדימות ביוסטון, טקסס, 1 במרץ 2016. רויטרס
"המועמד עם הסיכוי הטוב ביותר להביס את טראמפ"? קרוז מצביע בטקסס, אתמול/רויטרס

בפועל, התוצאות הסופיות הלילה בישרו על ניצחון אדיר לטראמפ, ומפלה צורבת לרוביו. המדינה היחידה שבה ניצח רוביו, מתוך 15 מדינות בהן נערכו הצבעות עד כה, היא מינסוטה. תומכי טראמפ בתקשורת וברשתות החברתיות מיהרו לקבוע כי ניצחונו של הסנאטור במדינה זו התאפשר בעיקר בעקבות הצבעת מחאה של האוכלוסיה המוסלמית הגדולה במינסוטה, שהתייצבה מאחוריו אל מול אמירותיו הגזעניות והמכוערות של טראמפ. בין אם הטענה הזו נכונה או לא, הניצחון של רוביו במינסוטה מכסה על שורת הפסדים מביכים במדינות אחרות.

כל אחת מהמדינות בארצות הברית שולחת כמות מסוימת של צירים לוועידת המפלגה הרפובליקנית שתתקיים בקיץ, על פי חלוקת הקולות. חלק מהמדינות שבהן הצביעו אמש הרפובליקנים קבעו רף ולפיו רק מועמד שזוכה ביותר מ-20% מהקולות יכול לקבל צירי ועידה. רוביו נכשל בהשגת הרף הזה בכמה מהמדינות שבהן סיים במקום השלישי, מה שחיזק עוד את טראמפ ואת הסנאטור טד קרוז, על חשבונו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טראמפ ניצח בשבע מדינות הלילה: וירג'יניה, ג'ורג'יה, טנסי, ארקנסו, מסצ'וסטס, ורמונט ואלבמה. בחלק מהמדינות הללו, הוא גרף יותר מ-40% מהקולות ובאחרות הסתפק בכשליש מהם. הוא מוביל בפער ניכר על כל שאר המתחרים במספר צירי הוועידה, וצפוי לנחול ניצחונות לפחות בשתיים מהמדינות הבאות שיצביעו בשבת. טראמפ הוא המועמד שהשקיע הכי מעט כסף עד כה בקמפיין שלו, בשעה שיריביו – בעיקר רוביו וקרוז – כבר נזקקו לתרומות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. ולבסוף, הנתון הכי חשוב של הלילה: ההישג שלו אמש היה גדול יותר מזה של מיט רומני ב"יום שלישי הגדול" של שנת 2012, ורומני הפך באותה שנה למועמד הרפובליקני לנשיאות.

החדשות הטובות ביותר עבור המיליארדר לא הגיעו מהניצחונות שלו עצמו, אלא דווקא מהמדינות שהוא הפסיד בהן או היה קרוב לכך. טד קרוז ניצח אותו בטקסס, שאותה הוא מייצג בסנאט, באוקלהומה, המדינה השכנה, ובאלסקה השמרנית. רוביו גבר על טראמפ במינסוטה והיה קרוב לניצחון בווירג'יניה, שם הפסיד ב-3% בלבד. בוורמונט הליברלית גבר איל הנדל"ן מניו יורק אחרי קרב צמוד על מושל אוהיו ג'ון קייסיק. המשמעות: לכל אחד משלושת המועמדים הללו יש סיבה להישאר במירוץ, וכך טראמפ צפוי להמשיך לנצח גם במדינות שבהן הוא יזכה אך ורק ב-33% מהקולות, בשעה שכל שאר הקולות מתפזרים בין רוביו, קרוז וקייסיק.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בלואיוויל, קנטקי, 1 במרץ 2016. רויטרס
"טראמפ כבר מתחיל למתן את עצמו". המועמד הרפובליקני בעצרת בחירות, אתמול/רויטרס

בשעה ש"שלושת הגמדים" החליפו ביניהם האשמות אמש וקראו זה לזה לפרוש מהמירוץ ולפנות את הדרך ל"מועמד עם הסיכוי הטוב ביותר להביס את טראמפ", היה זה דווקא איש העסקים הראוותן שניסה להחליף תקליט ולהתחיל להתכונן לבחירות הכלליות בנובמבר.

במסיבת עיתונאים מאופקת ומכובדת יחסית לסנטנדרטים של עצמו, טראמפ פרגן לקרוז על הישגיו, אמר שהוא מחבב את רוביו למרות המתקפות הארסיות שהחליפו ביניהם והקדיש את עיקר מרצו למתקפות על הילרי קלינטון. טראמפ גם גינה את ארגון ה-KKK, שממנו סירב להתנער רק לפני כמה ימים, אחרי שהמנהיג לשעבר דייוויד דיוק קרא לתומכיו להצביע לו. ג'ון פבריו, כותב הנאומים לשעבר של הנשיא ברק אובמה, העלה ציוץ לטוויטר שזכה למאות שיתופים: "טראמפ כבר מתחיל למתן את עצמו, תוך התמקדות בפופוליזם כלכלי. שימו לב". בהמשך הוסיף כי "זו הייתה מסיבת עיתונאים מפחידה לצפייה. כולם צריכים להירשם להצביע. זה לא תרגיל".

הילרי קלינטון בעצרת תמיכה בפלורידה במהלך הסופר טיוזדיי, מרץ 2016. רויטרס
כמעט ולא הזכירה את ברני סנדרס. קלינטון/רויטרס

מי שמתכוננת לתסריט הזה כבר כמה שבועות היא קלינטון. בחגיגות הניצחון במטה הבחירות הזמני שלה בפלורידה, שרת החוץ לשעבר כמעט ולא הזכירה את ברני סנדרס, הסוציאליסט שמתמודד מולה על הנהגת המפלגה. כל כוח האש שלה כוון לעבר טראמפ. היא לעגה לסיסמת הבחירות שלו, המבטיחה "להחזיר את אמריקה לגדולתה" והצהירה ש"אמריקה אף פעם לא הפסיקה להיות אומה גדולה". הקהל מסביב הגיב בהתלהבות עצומה.

ההתמודדות המסתמנת בין קלינטון לטראמפ עדיין אינה בגדר עובדה מוגמרת. קרוז כבר ניצח את טראמפ בארבע תחרויות שונות. רוביו עדיין מבטיח לנצח בפלורידה, על אף שהוא מפגר שם בכ-20% בסקרים. שניהם תקפו אמש במילים חריפות את המיליארדר על הצהרתו שלפיה יגלה נייטראליות ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, מה שנראה כניסיון נואש מצידם לגרום לאיל ההימורים שלדון אדלסון, תומכו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, להתחיל לתרום לקמפיינים שלהם. בצד הדמוקרטי, סנדרס ניצח בארבע מדינות הלילה. דברים עוד יכולים להשתנות.

ובכל זאת, ארצות הברית התעוררה היום למציאות חדשה, שעד לפני כמה חודשים נראתה לכל המומחים והפרשנים בלתי-אפשרית. התסריט הסביר ביותר כרגע בבחירות הכלליות בעוד שמונה חודשים הוא התמודדות בין טראמפ לקלינטון. להתמודדות כזו יהיו השלכות מרחיקות לכת על העולם כולו, וגם על ישראל. בירושלים צריכים להתחיל להתכונן לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully