וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סופר טיוזדיי" בעיצומו: טראמפ וקלינטון במאמץ אחרון להגדיל את הפער

ב-13 מדינות מתנהלות בחירות מקדימות, במה שנחשב ליומה הגדול של הדמוקרטיה האמריקנית. בצד הרפובליקני, יסחף ככל הנראה איש העסקים הצבעוני דונלד טראמפ את רוב הקולות. אצל הדמוקרטים, הקרב המותח אך היצרי פחות בין קלינטון לסנדרס צפוי להסתיים בניצחונה של יקירת הממסד

עריכה: ניר חן

יומה הגדול של הדמוקרטיה האמריקנית בעיצומו: מיליוני אזרחי ארצות הברית מצביעים החל מאמש (שלישי) במסגרת "סופר טיוזדיי", שבו נערכות הבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית והרפובליקנית ב-13 מדינות במקביל. מלבד וירג'יניה, יוצאים בהמוניהם המצביעים אל הקלפי באלבמה, ארקנסו, ג'ורג'יה, מסצ'וסטס, מינסוטה (אסיפות בוחרים), אוקלהומה, טנסי, טקסס, ורמונט, אלסקה וויומינג. חברי המפלגה הדמוקרטית מקולורדו מסמואה האמריקנית ואלה השוהים בחו"ל מממשים את זכות הצבעתם. החל מהשעה 2:00 (שעון ישראל) יינעלו הקלפיות. רק באלסקה יסתיים הליך הבחירות ב-8:00 בבוקר.

סקרים שנערכו בימים האחרונים ניבאו לטראמפ ניצחון בכמעט כל המדינות. בשל כך, הוא החל לאחרונה למצב את עצמו יותר ויותר כמועמד הרפובליקני לנשיאות, ותקף את הפייבוריטית בצד הדמוקרטי, הילרי קלינטון. בכנס בחירות שנערך לפני כמה ימים באוהיו הוא אמר עליה כי "אין לה את הכוח או את יכולת העמידות הנדרשת מנשיא".

בחירות בארה"ב - כותרות נוספות:
אחרי שמחצה את סנדרס: קלינטון פוזלת לטראמפ וחושבת על נובמבר
הפריימריז בקרוליינה הדרומית: קלינטון גברה על סנדרס בפער גדול
בניסיון להדביק את הפער: קרוז ורוביו פתחו חזית נגד טראמפ

דונלד טראמפ, ג'ורג'יה, 29 בפברואר 2016. רויטרס
אג'נדה לוקה בחסר. טראמפ, היום בעצרת בחירות בג'ורג'יה/רויטרס
הילרי קלינטון בעצרת בחירות בווירג'יניה, מרץ 2015. רויטרס
יש לה את הכוח? קלינטון, היום בווירג'יניה/רויטרס

בעת שהגיע אל הקלפי במדינת האם שלו, טקסס, תקף את טראמפ, אחד מיריביו הבולטים, הסנאטור טד קרוז: "הקמפיין היחיד שיכול לנצח את טראמפ ב'סופר טיוזדיי' הוא שלנו", הכריז. "אם אתם לא רוצים לראות את טראמפ כמועמד, אם אתם לא רוצים לתת את הבחירות האלה להילרי קלינטון – אז אני מבקש מכם לעמוד לצדנו היום".

לצד טראמפ וקרוז מתמודדים בפריימריז הרפובליקניים מרקו רוביו, שממוקם כרגע במקום השלישי במרוץ, בן קרסון וג'ון קייסיק. למרות הפופולריות הגדולה שלה הוא זוכה, האג'נדה של טראמפ לוקה בחסר בכל החזיתות. במהלך הקמפיין הוא כבר איים על שותפותיה הכלכליות של ארצות הברית והודיע שיתמוך בגירוש המוני של אזרחים שנכנסו למדינה שלא כחוק. איל הנדל"ן גם הצהיר כי הוא בעד איסור זמני על כניסת מוסלמים שאינם אזרחים אמריקניים לארצות הברית. בנוסף לכך, הוא גם תומך בהחלפת רפורמת ה"אובמה-קר" של הנשיא המכהן במערכת ש"לא תגרום לאנשים למות ברחוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר נוסף שעלול לפגוע בו מעט היא העבודה שבימים האחרונים עלה שמו לצד תנועת הקו קלאס קלאן (KKK) הדוגלת בעליונות הגזע הלבן. מנהיג התנועה לשעבר דיוויד דיוק קרא לתומכיו להצביע לטראמפ ובריאיונות סירב המיליארדר להתנער מתמיכתה של התנועה הגזענית. יריביו ניצלו את דבריו כדי להתנגח בו.

"כשאומרים דיוויד דיוק, אני אומר 'גזען', מיד", אמר אתמול רוביו בעצרת בחירות בטנסי. "למה אתה לא מגנה את הקו קלאס קלאן? אין מקום בתנועה השמרנית ובמפלגה הרפובליקנית לחברי הקו קלאס קלאן או גזענים כמו דיוק".

ברני סנדרס, מסצ'וסטס, 29 בפברואר 2016. רויטרס
מסרים אנטי-ממסדיים. סנדרס בכנס במסצ'וסטס/רויטרס
טד קרוז, טקסס, 29 בפברואר 2016. רויטרס
נאבק על המקום השני. טד קרוז, הערב בטקסס/רויטרס

בצד הדמוקרטי המאבק גם הוא מתוח אמנם, אך מיצרי וצבעוני הרבה פחות מאשר בצד הרפובליקני. הילרי קלינטון, "חביבת הממסד", מובילה ביד רמה ברוב הסקרים ואחרי הניצחון המוחץ שנחלה לפני כמה ימים בפריימריז בקרוליינה הדרומית דרכה לראשות המפלגה הדמוקרטית בסופו של המרוץ נראית סלולה.

יריבה, הסנטור היהודי ברני סנדרס, הצליח אמנם להטמיע את מסריו האנטי-ממסדיים בקרב רבים מקרב הדמוקרטים. הוא מטיף לקולג' חינם לכל צעיר, הפיכת ביטוח הבריאות למערכת בריאות שממומנת על ידי המדינה ופירוק בנקים גדולים כחלק מאג'נדה המתמקדת בצמצום הפערים בין העניים לעשירים. ולמרות זאת, הוא התקשה במהלך הקמפיין שלו להטמיע את מסריו החתרניים בקרב כלל חברי המפלגה – בעיקר השחורים – ועדיין לא נתפס כדמות שיכולה להנהיג את המפלגה.

קלינטון הבינה זאת, ולאורך כל השבועות האחרונים חזה ושוב ושוב על שרוב מטרותיו אינן אפשריות מבחינה פוליטית והצהירה כי היא תלך בדרך אקטיביסטית גם היא, אך ניתנת יותר להשגה.

(עדכון ראשון: 23:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully