וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שמחצה את סנדרס: קלינטון פוזלת לטראמפ וחושבת על נובמבר

28.2.2016 / 17:45

ניצחונה המהדהד של שרת החוץ לשעבר בקרוליינה הדרומית והסקרים המחמיאים לקראת "סופר טיוזדיי", לא משאירים סיכוי רב לסנאטור היהודי. עתה היא מתמקדת במיליארדר, שכמוה נראה בדרך הבטוחה לעמוד בראשות מפלגתו. אולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

אחרי שגמגמה בתחילת המרוץ, הילרי קלינטון יכולה לנשום לרווחה ולהסתכל קדימה, לעבר 8 בנובמבר. שרת החוץ לשעבר מחצה הלילה (ראשון) את ברני סנדרס בבחירות המקדימות בקרוליינה הדרומית, שם נהנתה מהתמיכה המוחלטת של האפרו-אמריקנים - 84% מהם הצביעו לה.

הפער הזעום שהפריד בינה לבין הסנאטור היהודי מוורמונט באיווה בתחילת החודש יצר רושם שהקרב ביניהם יהיה צמוד מכפי שחשבו, והניצחון הגורף של סנדרס בניו המפשייר בהמשך רק חיזק את התחושה שהסוציאליסט האנטי-ממסדי עשוי לכבוש את המפלגה הדמוקרטית.

בנבאדה כבר הצליחה שרת החוץ לשעבר להתאושש ואילו התוצאות הלילה כבר היו חד-משמעיות. סנדרס לא הצליח עוד לפרוץ את מחסום המיעוטים ההכרחי כדי להיות נציג המפלגה בבחירות לנשיאות וספק אם יש ביכולתו לעשות זאת, בטח לא כש"סופר טיוזדיי" בפתח. לפי הסקרים, קלינטון צפויה לגבור על סנדרס ברוב המדינות ביום שלישי הקרוב, אז 12 מדינות יצביעו בו-זמנית על המועמד המועדף עליהן.

לקריאה נוספת בנושא
הפריימריז בקרוליינה הדרומית: קלינטון גברה על סנדרס בפער גדול
הסקסיזם של טראמפ חוצה מעמדות: "יכולתי לשכב עם הנסיכה דיאנה"

הילרי קלינטון אחרי הניצחון בפריימריז בקרוליינה הדרומית, פברואר 2016. AP
מסתכלת קדימה. קלינטון אחרי הניצחון המוחץ שלה הלילה/AP

רמז לכך שקלינטון כבר חושבת על הקרב מול המועמד הרפובליקני ניתן בנאום הניצחון שלה הלילה. היא אמנם לא אמרה בפירוש את שמו של דונלד טראמפ, שנהנה ממומנטום דומה לשלה בשדה הרפובליקני, אך התייחסה לסיסמאותיו השנויות במחלוקת ולהתבטאויותיו נגד המהגרים.

"לא צריך להשיב את אמריקה לגדולתה, אמריקה מעולם לא הפסיקה להיות נהדרת, אך יש להפוך אותה למכילה יותר", הכריזה קלינטון. גם את הרעיון של טראמפ ולפיו יש לבנות חומה לאורך הגבול עם מקסיקו דחתה מי שעשויה להפוך לנשיאה הראשונה בתולדות ארצות הברית: "במקום לבנות חומות, אנחנו צריכים להסיר מחסומים".

על אף שאמרה כי לא לוקחת את יתרונה המובהק כמובן מאליו, שרת החוץ לשעבר נהנית מעוד יתרון משמעותי על סנדרס והוא מספר הצירים בוועידת המפלגה הדמוקרטית שיתמכו בה בקיץ הקרוב. 453 "צירי על", שאינם תלויים בתוצאות הבחירות ויכולים לבחור במועמד שבו יחפצו, כבר הביעו תמיכה בקלינטון לעומת 20 בלבד בסנדרס. יחד עם אלו שאותם גרפה בארבע המדינות שבהן התקיימו הבחירות, מספר נציגי המפלגה שעומדים לצדה הוא 544, בהשוואה ל-80 של הסנאטור מוורמונט. כ-875 צירים יעמדו לבחירה ביום שלישי הקרוב, ולפי הסקרים, יותר מ-500 מהם יהיו של קלינטון.

המועמד לראשות המפלגה הדמוקרטית ברני סנדרס. GettyImages
לא נותר לו הרבה סיכוי. סנדרס לאחר ההפסד בקרוליינה הדרומית/GettyImages

הסנאטור הבהיר כי הקמפיין לראשות המפלגה הדמוקרטית רק בחיתוליו וכי הוא אינו מתכוון לוותר, אולם נראה שמסריו הרדיקליים נגד וול סטריט והבנקים הגדולים לא חלחלו מעבר לאוכלוסייה הלבנה הצעירה והליברלית. שמונה מכל עשרה בוחרים שחורים בקרוליינה הדרומית בחרו בקלינטון, שרוכבת על פלח המצביעים שהכתיר את ברק אובמה ונישל אותה מהבכורה ב-2008.

ללא ניצחון פורץ דרך באחת ממדינות המפתח ב"סופר טיוזדיי", ייסתם כמעט סופית הגולל על סיכוייו של סנדרס להכות את הממסד ולהוביל את המפלגה בנובמבר הקרוב מול היריב הרפובליקני, שככל הנראה יהיה טראמפ, אאוטסיידר בעצמו. איש העסקים מניו יורק צפוי לנחול הישגים גדולים ביום שלישי וחיזוק גדול הוא קיבל בסוף השבוע מצדו של כריס כריסטי.

מושל ניו ג'רזי, שעד לא מכבר התמודד בעצמו מול טראמפ בפריימריז הרפובליקניים אך פרש לנוכח הישגיו הדלים, הצטרף למחנה של איש העסקים והביע בו את תמיכתו. כמי שאולי פוזל לתפקיד סגן הנשיא, כריסטי ימשיך לנסות לקרוע לגזרים את המתחרים האחרונים שנותרו לטראמפ - הסנאטורים טד קרוז ומרקו רוביו. האחרון נקטל על ידיו בעימות שקדם לבחירות בנבאדה ודבריו של כריסטי על הסנאטור מפלורידה סדקו את תדמיתו כמי שיכול להציל את הממסד הרפובליקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully