וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז בקרוליינה הדרומית: קלינטון גברה על סנדרס בפער גדול

שרת החוץ לשעבר ניצחה בפער של כמעט 50%. בנאום הניצחון היא עקצה את טראמפ ואמרה: "אמריקה לא הפסיקה להיות נהדרת". כעת מסתכלים שני המועמדים לעבר יום שלישי הגורלי, אז ייערכו בחירות ב-11 מדינות במקביל

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

לאחר ניצחון צמוד באיווה ובנבאדה, והפסד לסנדרס בניו המפשייר, קלינטון ניצחה הלילה (ראשון) לראשונה בפער משמעותי בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית בקרוליינה הדרומית. שרת החוץ לשעבר זכתה ב-73.5% מהקולות, בעוד סנדרס זכה ל-26% בלבד - פער של 47.5%.

לא מדובר בהפתעה – רוב המצביעים בבחירות המקדימות הדמוקרטיות במדינה הם אפרו-אמריקנים, הנוטים לאהוד את קלינטון על פני יריבה הסוציאליסט, שלא חיכה לתוצאות וכבר בבוקר נסע לטקסס ונאם בפני אלפי בני אדם בתחרות "פורמולה 1" באזור העיר אוסטין. רשת CNN דיווחה כי 62% מהמצביעים במדינה היו אפרו-אמריקנים, מתוכם 84% הצביעו לקלינטון.

עוד כתבות בנושא:
הקרב על "הקול השחור": קלינטון צפויה להשאיר אבק לסנדרס בקרוליינה הדרומית
חיזוק מפתיע: כריסטי שפרש מהמרוץ הביע תמיכה בטראמפ
בניסיון להדביק את הפער: קרוז ורוביו פתחו חזית נגד טראמפ

הילרי קלינטון בנאום לאחר הניצחון בבחירות המקדימות בקרוליינה הדרומית, פברואר 2016. רויטרס
ניצחה בגדול. קלינטון/רויטרס

קלינטון לא המתינה לתוצאות האמת, ועם פרסום המדגמים כתבה בטוויטר שלה: "לקרוליינה הדרומית, למתנדבים שהשתתפו בקמפיין ולתומכים שהניעו אותו, תודה לכם". בהמשך, בנאום הניצחון שלה, עקצה קלינטון את טראמפ ואמרה: "לא צריך להשיב את אמריקה לגדולתה". זאת, תוך שינוי סיסמת הבחירות של המיליארדר מניו יורק. "אמריקה מעולם לא הפסיקה להיות נהדרת, אך יש להפוך אותה למכילה יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
תומכי הילרי קלינטון לאחר ניצחונה בבחירות המקדימות בקרוליינה הדרומית, פברואר 2016. רויטרס
תומכיה של קלינטון לאחר פרסום המדגמים, הלילה/רויטרס

כמו כן, קלינטון דחתה את התכנית של טראמפ לבניית גדר בגבול עם מקסיקו, ואמרה כי על המדינה להרוס חומות למען שוויון והזדמנויות. בנוסף, היא אמרה כי "מחר הקמפיין הופך להיות לאומי", בהתייחסה ל"סופר טיוזדי" – הבחירות המקדימות שייערכו בשלישי הקרוב ב-11 מדינות ובאי סמואה שבאוקינוס השקט. "כשאנו עומדים ביחד, אין מחסום שלא ניתן לשבור".

ברני סנרס לאחר הפסדו בבחירות המקדימות בנבאדה, פברואר 2016. רויטרס
מתכונן ליום שלישי. סנדרס/רויטרס

סנדרס בירך את קלינטון על ניצחונה בהצהרה שפורסמה דקות לאחר סגירת הקלפיות. עם זאת, הוא הבהיר כי לא ויתר על הניסיונות להביסה בבחירות המקדימות הבאות. "הקמפיין שלנו רק מתחיל", אמר סנדרס. "המהפכה הפוליטית שלנו גדלה ממדינה למדינה, ואנו לא נפסיק כעת". סנדרס הדגיש כי זכה לזינוק בתמיכה בקרוליינה הדרומית, שם, לדבריו, "לא היה מוכר לפני עשרה חודשים".

הוא התייחס לבחירות המקדימות הקרובות שיערכו במסגרת ה"סופר טיוזדי", ואמר כי "בעוד שלושה ימים בלבד, דמוקרטים ב-11 מדינות יבחרו פי 10 נציגים משנבחרו בארבע המדינות שבהן התקיימו בחירות עד כה". גם סנדרס עקץ את טראמפ, ואמר: "אל תתנו לאנשים כמוהו להפריד בינינו. אנו יכולים ליצור כלכלה שפועלת למען כולם ולא רק לטובת האחוז הבודד הנמצא בצמרת".

הילרי קלינטון בנאום לאחר הניצחון בבחירות המקדימות בקרוליינה הדרומית, פברואר 2016. רויטרס
סלפי ניצחון/רויטרס

הניצחון בקרוליינה הדרומית מסייע לקלינטון למחוק את זיכרונותיה הרעים מהפריימריז של שנת 2008, אז הביס אותה ברק אובמה שגרף את רוב הקולות במדינה הדרומית הראשונה שבה נערכות הבחירות המקדימות. לאחרונה החלה קלינטון להציג את עצמה כממשיכת דרכו של הנשיא אובמה, שנותר פופולרי בעיני רוב המפלגה בכלל, ובעיני הציבור האפרו-אמריקני בפרט. קלינטון אף זכתה לתמיכתו של חבר בית הנבחרים מהמדינה, ג'יימס קליבורן – מחוקק שחור רב-השפעה שבשנת 2008 לא תמך באף אחד מהצדדים.

חלק מהמסרים החשובים בקמפיין של קלינטון עסקו בעיקר בשינויים שהיא מבטיחה לבני מיעוטים בארצות הברית, אחת ממדינות המהגרים הגדולות בעולם. המסרים של קלינטון מתמקדים בעיקר בהיותה אישה, והיא הצליחה למתג עצמה כמועמדת היחידה שיכולה להפיל מחסומים המונעים ממיעוטים להתקדם בחברה האמריקנית. מצביעים רבים שומרים לה חסד בזכות מורשתו של בעלה, ביל, שנודע בקשריו הקרובים לקהילה האפרו-אמריקנית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הניצחון הלילה יכול לסלול את דרכה לניצחונות קלים יחסית במוקדים חשובים למפלגה, בעיקר במדינות שבהן ייערך ה"סופר טיוזדי". במדינות הדרום טקסס, ג'ורג'יה, אוקלהומה, אלבמה, ארקנסו וטנסי, לקלינטון יש יתרון ברור, כמו גם במינסוטה, וירג'יניה וקולורדו. במסצ'וסטס, על פי ממוצע הסקרים האחרונים, לסנדרס יש יתרון זעום בלבד, ובוורמונט הוא צפוי לגרוף יותר מ-95% מקולות הבוחרים, בעיקר בזכות העובדה שהוא משמש כסנאטור של אותה המדינה.

נוסף על כך, קלינטון כבר זוכה ליתרון משמעותי על פני סנדרס. זאת, בזכות אותם "נציגי על" של המפלגה, שאינם תלויים בתוצאות הבחירות ויכולים לקבוע על דעת עצמם במי יתמכו בוועידת המפלגה שתיערך בחודש יולי. 453 נציגים כאלה הביעו תמיכה בקלינטון, ורק 20 בסנדרס.

יתר הנציגים, כאמור, נבחרים במהלך הבחירות המקדימות בכל מדינה, ומחולקים באופן יחסי לפי אחוז התמיכה במועמד. בשלב זה, קלינטון מובילה על סנדרס בכמה עשרות נציגים נבחרים בלבד, אך במהלך ה"סופר טיוזדי" יוכרע גורלם של 865 נציגים, ואחריו ניתן יהיה לדעת כמעט בוודאות מי ייצג את המפלגה בבחירות הכלליות שייערכו בנובמבר 2016. המועמד הדמוקרטי שיזכה ב-2,383 נציגים יהיה זה שיתמודד מול המועמד הרפובליקני הנבחר.

תומכי הילרי קלינטון לאחר ניצחונה בבחירות המקדימות בקרוליינה הדרומית, פברואר 2016. רויטרס
תומך נלהב בקלינטון לאחר היוודע התוצאות, הלילה/רויטרס

גם חמשת המועמדים הרפובליקנים שנותרו במרוץ – דונלד טראמפ, טד קרוז, מרקו רוביו, ג'ון קיסיק ובן קרסון – מחממים מנועים לקראת יום שלישי, אז ייערכו בחירות מקדימות ב-12 מדינות ובאי סמואה. על פי הסקרים האחרונים, טראמפ צפוי לנצח בפער משמעותי באלבמה, ג'ורג'יה, וירג'יניה, מסצ'וסטס וורמונט, וכן לנצח בפער קטן יותר באוקלהומה. בטקסס צפוי קרוז לקחת את רוב הנציגים, ובמינסוטה, אלסקה, טנסי וארקנסו הסקרים אינם מראים תוצאה חד-משמעית.

(עדכון ראשון: 02:10)

הילרי קלינטון בנאום לאחר הניצחון בבחירות המקדימות בקרוליינה הדרומית, פברואר 2016. רויטרס
קלינטון בנאום הניצחון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully