וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על "הקול השחור": קלינטון צפויה להשאיר אבק לסנדרס בקרוליינה הדרומית

הסקרים צופים ניצחון מוחץ לקלינטון, שמיתגה עצמה כנציגת בני המיעוטים, במדינה ובשורת מוקדים נוספים שבהם שיעור גבוה של אפרו-אמריקנים. לעומתה, הסנטור היהודי מדיר רגליו ממקומות שבהם כנראה יפסיד, אך בצעד חריג אמר השבוע כי הוא "גאה בשורשיו"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

המועמדים לראשות המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, ברני סנדרס והילרי קלינטון, יעמדו הלילה (שבת) שוב במבחן בבחירות המקדימות במדינת קרוליינה הדרומית. קלינטון, שניצחונותיה עד כה היו דחוקים בלבד, נחושה להציג יתרון גדול מול סנדרס – ולפי הסקרים היא צפויה לגרוף 56% מהקולות, לעומת 28% בלבד הצפויים לסנדרס. קרוליינה הדרומית תהיה הראשונה מבין סדרת מדינות שבהן אחוז גבוה של בני מיעוטים שיצביעו במסגרת ה"סופר טיוזדי" שיתקיים השבוע, ובהן לקלינטון יתרון מובהק ומשמעותי.

כוחה של קלינטון באזוריה הדרומיים של ארצות הברית, ובעיקר בקרב תומכי המפלגה מהקהילה האפרו-אמריקנית, גרם לאנשי הקמפיין של סנדרס לקבל את ההחלטה שלא להשקיע באותה מידה באזורים אלה, מתוך הבנה כי ייתכן שמדובר בקרב אבוד מראש. לקראת הפריימריז בקרוליינה הדרומית, ערך סנדרס שני אירועים גדולים במדינה – אחד מהם בהשתתפות זמר ראפ שהתקיים באוניברסיטת קלאפין בעיר אורנג'בורג, הנחשבת מבחינה היסטורית למוסד "שחור". במהלך היום הוא יבקר במינסוטה ובטקסס על מנת לקדם את תכניתו ללימודים חינם בקולג', ולא ישהה בקרוליינה הדרומית בעת ההודעה על תוצאות הבחירות המקדימות.

אך בניגוד לנהוג בדרך כלל במסעות בחירות מסוג זה, יריבה של קלינטון ככל הנראה לא יתייצב בנאשוויל שבטנסי במהלך יום שלישי – על אף היותה מוקד כוח אלקטורלי משמעותי. ראש ההתאחדות הדמוקרטית במדינה, רנדל רייס, סיפר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "אנחנו מקבלים את ההרגשה שהוא לא חושב שישתלם לו להגיע לכאן. הילרי דווקא הייתה פה כמה פעמים". גם הסנטורית מאלבמה לינדה קולמן-מדיסון הסבירה כי "למצביעים השחורים באלבמה יש תחושה עמומה למדי של סנדרס, שכן היעדרותו מהמדינה לקראת ה'סופר טיוזדיי' מורגשת מאוד לעומת נוכחות קלינטון ובעלה. חלק ממארגני הקמפין שלו ביקרו במשרד שלי לפני זמן מה, אך אמרתי להם שבכנות, אינני יודעת כל כך מיהו סנדרס".

לקריאה נוספת:
הבחירות המקדימות: טראמפ וקלינטון ניצחו, בוש פרש מהמרוץ לנשיאות
בדרך לבית הלבן עוצרים בישראל: בכירי הממשל חושבים על היום שאחרי אובמה
סקר בארה"ב: סנדרס לראשונה מוביל על קלינטון ברמה הארצית

העימות הדמוקרטי השלישי לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית. 20 בדצמבר 2015. רויטרס
"נוכחות סנדרס בדרום אינה מורגשת". קלינטון וסנדרס/רויטרס

עם זאת, רעייתו של סנדרס, ג'יין, דחתה את הטענות כי היא ובעלה לא בילו מספיק זמן במדינות הדרום, ובייחוד באלו המונות אוכלוסייה גדולה של אפרו-אמריקנים. לטענתה, הנרטיב השגוי הזה מונהג על ידי הקמפיין של קלינטון, והיא כינתה אותו "ספין תקשורתי". לדבריה, "הוא הופיע באירועי הקמפיין שלו בקרוליינה הדרומית ביום ראשון, שלישי ושישי האחרונים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הראפר "קילר מייק" בנאום תמיכה בסנדרס:

כאמור, לאחר שניצחה בבחירות האחרונות בנבאדה, צפויה קלינטון לרשום סדרת ניצחונות במדינות שבהן בני מיעוטים רבים. קלינטון, לפי בכירים שונים במפלגה הדמוקרטית, בעלת יכולת מרשימה בגיוס הקהילה האפרו-אמריקנית. הישג חזק בקרוליינה הדרומית, שבה 55% מהאוכלוסייה היא אפרו-אמריקנית, יכול לסלול את דרכה לניצחונות קלים יחסית במוקדים חשובים למפלגה, ובעיקר במדינות אלבמה, ג'ורג'יה, טנסי, טקסס, וירג'יניה וארקנסו – שבהן יתקיימו פריימריז ביום שלישי הקרוב. הניצחון חשוב עבורה במיוחד מאחר שהוא יהווה תשובה נאותה למבקריה, הטוענים כי ניהלה "קמפיין מרושל".

המועמדת לראשות המפלגה הדמוקרטית הילרי קלינטון עם תומכים אפרו-אמריקנים בקרוליינה הדרומית. GettyImages
מבטיחה שינויים רבים לבני מיעוטים בארה"ב. קלינטון ותומכיה בקרוליינה הדרומית/GettyImages

חלק מהמסרים החשובים בקמפיין של קלינטון, שאנשיו עובדים שעות נוספות כדי לגרוף את מירב הקולות במדינות בעלות רוב אפרו-אמריקני, עסקו בעיקר בשינויים שהיא מבטיחה לבני מיעוטים בארצות הברית, אחת ממדינות ההגירה הגדולות בעולם. המסרים של קלינטון מתמקדים בעיקר בהיותה אישה, והיא הצליחה למתג עצמה כמועמדת היחידה שיכולה להפיל מחסומים המונעים ממיעוטים להתקדם בחברה האמריקנית. מצביעים רבים שומרים לה חסד בזכות מורשתו של בעלה, ביל, שנודע בקשריו הקרובים לקהילה האפרו-אמריקנית.

סנדרס: "כילד, ראיתי אנשים עם מספרים על הידיים"

ביום חמישי האחרון דיבר סנדרס בפתיחות על מורשתו היהודית, נושא שאותו אינו מרבה להדגיש, במהלך אירוע של רשת MSNBC, וציין כי הוא "גאה מאוד במורשת שלו". "כילד שגדל בברוקלין ראיתי אנשים רבים עם מספרים על הידיים. אתם בטח לא ראיתם כאלה, אבל אלו היו אנשים שיצאו ממחנות ריכוז, ואני ידעתי שחלק גדול ממשפחתי נרצח בידי הנאצים", סיפר. הוא הוסיף כי "השיעור שלמדתי כאדם צעיר מאוד הוא שפוליטיקה היא עסק רציני, וכשיש משוגע כמו היטלר שצובר כוח – מתים 50 מיליון בני אדם כמו במלחמת העולם השנייה. לכן אני מאוד גאה להיות יהודי".

לאחר ניצחונו בניו המפשייר, הסנטור מוורמונט הפך למועמד היהודי הראשון לזכות בבחירות מקדימות בארצות הברית. עם זאת, הוא כמעט שלא מדבר על שורשיו היהודיים. בעת הניצחון, תיאר עצמו סנדרס כ"בנו של מהגר פולני שהגיע למדינה ללא כסף וללא שפה". בכנס מועמדים שהתקיים מעט לפני כן, דווקא ציין סנדרס כי יהדותו היא "עיקרון מנחה" בחייו, וכי "כל אחד מקיים את מצוות הדת בדרכים אחרות".

ברני סנדרס המתמודד בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב בכנס בחירות באיווה, 30 בינואר 2016. רויטרס
"אי אפשר רק להעריץ מיליארדרים. זו לא יהדות". סנדרס/רויטרס

בריאיון שהעניק בתכנית האירוח של ג'ימי קימל, אחת הפופולריות בארצות הברית, נשאל סנדרס אם הוא מאמין באלוהים. לדבריו, "הרוחניות שלי עוסקת בכל שכולנו נמצאים בעסק הזה ביחד, וזה לא דבר טוב להאמין שכבני אדם אנחנו יכולים להפנות את העורף לסבלם של אנשים אחרים. זו לא יהדות. זה מה שהאפיפיור פרנציסקוס דיבר עליו, אנחנו לא יכולים להעריץ מיליארדרים שרק עושים יותר כסף. החיים שווים יותר מזה".

על פי בדיקה שנעשתה ב"האפינגטון פוסט", עד כה כמעט שלא הוזכרה יהדותו של סנדרס – אפילו לא בניו המפשייר שבה ניצח בבחירות המקדימות. על פי הבדיקה, הממצא מנוגד מאוד לכך שיהודים בדרך כלל מיוצגים באופן נרחב בזירה הציבורית בארצות הברית. כמו כן, בסקר שנערך על ידי מכון הסקרים "גאלופ", נמצא כי 91% מהאמריקנים העידו כי יצביעו למועמד יהודי לנשיאות ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully