וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסון עולמי, סכנה ממשית": מדוע אירופה פוחדת מדונלד טראמפ?

העיתונים המרכזיים ביבשת החלו להתייחס ברצינות לאפשרות שהמועמד השערורייתי ישב בחדר הסגלגל מינואר 2017, ומדגישים כי מדובר ב"נורת אזהרה לאירופה". "עלינו לפקוח עיניים, במיוחד כשהימין הקיצוני מתעצם"

צילם: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

אירופה כבר לא לועגת לדונלד טראמפ. איש העסקים מניו יורק הולך וגורף ניצחונות ביותר ויותר מדינות בבחירות המקדימות הנערכות בשבועות האחרונים ברחבי ארצות הברית, והאפשרות שהמועמד השערורייתי ישב בסופו של דבר בחדר הסגלגל כבר לא נראית כמו פנטזיה הזויה. העיתונים המרכזיים באירופה, שהתייחסו עד כה לטראמפ כקוריוז המככב בעמודים האחרונים עם עוד פליטת פה משונה, החלו לפרסם את תמונתו על גבי העמודים הראשיים תחת כותרות המציגות אותו כאדם המאיים על עתידה של ארצות הברית, וכמוביל מגמה המסכנת גם את אירופה.

"הסיוט נמשך", נכתב בכותרת של העיתון הגרמני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" לאחר הסופר טיוזדיי – הבחירות המקדימות שנערכו השבוע ב-12 מדינות שונות שבהן זכה טראמפ להישג משמעותי. העיתון "דר שפיגל" כתב כי טראמפ הוא "מנהיג של תנועה אוטוריטרית מלאת שנאה. ארצות הברית בהנהגתו תהיה מעוררת פחד". העיתון הבריטי "האקונומיסט" פרסם בעמוד הראשי שלו תמונה של ראשו של טראמפ על פוסטר אמריקני מוכר ובו דמות המייצגת את "הדוד סם", תחת הכותרת: "באמת?"

מרטין וולף, בעל תור ב"פייננשל טיימס" הבריטי, כתב כי יהיה זה "אסון עולמי" אם טראמפ יהיה לנשיא. הוא כינה אותו "לא כשיר", "מקדם פנטזיות פרנואידיות", ו"שונא זרים ובור". וולף השווה בין מצב אפשרי שבו טראמפ ימונה לנשיא לבין אירועים היסטוריים שונים, ובהם נפילת הרפובליקה הרומית ועלייתו של אדולף היטלר לשלטון. "'הקיסרות' האמריקנית הולכת ומתהווה ונראית כסכנה ממשית", אמר.

עוד כתבות בנושא:
רוביו: לטראמפ ידיים קטנות; טראמפ: מבטיח שאין בעיה במקומות אחרים
רומני יצא נגד טראמפ: "הוא זיוף"; המועמד השיב אש: "הוא התחנן לתמיכתי"
ניצחונות גדולים לטראמפ ולקלינטון ב"סופר טיוזדיי"; קרוז שרד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"באמת?", העמוד הראטשי באוקונומיסט/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיתונים רבים התייחסו לעובדה כי קהל הבוחרים בטראמפ מורכב ברובו מאזרחים אמריקנים שמאסו בממסד המפלגתי המסורתי והמיושן, ורואים בהצבעה במועמד השערורייתי כהצבעת מחאה שתגרום להנהגה הפוליטית היושבת במגדל השן להתייחס לדעתו ולעמדותיו של העם. לפי רבים, הדבר שמניע את המצביעים בטראמפ הוא המחשבה כי מעמד הביניים ומעמד הפועלים הוזנח בידי הממסד הפוליטי, ותחושה שהפוליטיקאים אינם כנים מספיק עם המצביעים – מחשבה שיוצאת מגובלות ארצות הברית ומאפיינת גם את רבים מתושבי אירופה בשנים האחרונות.

"בדרכו שלו, טראמפ משמש נורת אזהרה", נכתב במאמר שפורסם בעמוד הראשי של העיתון הצרפתי "לה פיגארו". "הוא מזכיר לאליטות הפוליטיות באירופה כי זה מסוכן לשכוח את שפתם של אלו שבוחרים בהם. המנהיגים הפופוליסטים יכולים ללכד את אלה הנמצאים בבסיסם הפוליטי ומסוכן ללגלג עליהם ולהתייחס אליהם בזלזול. הגענו לזמנים שבהם אנו צריכים להיות זהירים מהבלתי-אפשרי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
כתבה בלה פיגארו הצרפתי המציגה את טראמפ כ"נורת אזהרה" לאירופה, מרץ 2016. טוויטר, צילום מסך
המאמר בלה פיגארו הצרפתי המגדיר את טראמפ כ"נורת אזהרה לאירופה"/צילום מסך, טוויטר

"בצרפת אנו אוהבים ללעוג לדונלד טראמפ, לתסרוקת המשוגעת שלו, לנשותיו המנותחות ונאומי התוכחה שלו", ממשיך כותב המאמר בלה פיגארו. "אך עלינו לפקוח עיניים, במיוחד במדינה שבה שליש מהאזרחים תומכים בחזית הלאומית", טען בהתייחס למפלגת הימין הקיצוני של מארין לה-פן, הידועה בעמדות המתנגדות למהגרים ולזרים וסוחפת אחריה רבים בשנים האחרונות, בעיקר נוכח גל ההגירה המסיבי לאירופה.

בנוסף, העיתון הגרמני "די ולט" טען כי טראמפ ומפלגות הימין הקיצוני באירופה מייצגות את "הרצון לנקמה נגד האליטות היהירות". גם הכלכלן השבדי סנדרו סקוקו קשר בין הבוחרים בטראמפ לתומכים בימין הקיצוני במדינתו, שמרגישים לטענתו נבגדים בידי המפלגות המרכזיות. "כאשר מעמד הביניים מתחיל להצביע לטראמפ, אנו נמצאים בבעיה", אמר.

המיליארדר דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפאלם ביץ', פלורדיה, ארצות הברית, 1 במרץ 2016. רויטרס
"פוליטיקה של פחד". טראמפ/רויטרס

כתבת הגארדיאן הבריטי דבורה אור השוותה בין אוהדי טראמפ לאלה התומכים בפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי. "הם מיוצרים מאותו החומר", אמרה. לטענתה, הרטוריקה נגד הזרים של טראמפ זהה לחשש בקרב התומכים בפרישה משטף של עובדים זרים ממזרח אירופה.

אך לא רק כתבי עת התייחסו באופן שלילי לאפשרות שטראמפ ייכנס למשכן הנשיא בינואר 2017. שר החוץ של גרמניה, פרנק וולטר-שטיינמאייר, דיבר השבוע על "פוליטיקה של פחד" בקמפיינים לנשיאות של ארצות הברית, תוך שהוא מתייחס במרומז לטראמפ ומשווה בין המצב בארצות הברית לעלייתם של דמגוגים אירופיים. "באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, משהו צובר מומנטום בפוליטיקה הפנימית שלנו", אמר בנאום שנשא בפני סטודנטים במהלך ביקור בוושינגטון. "אם להיות כן, אני רואה את זה גם בארצות הברית במהלך הקמפיינים לנשיאות, זו פוליטיקה של פחד".

(עדכון ראשון: 18:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully