וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך בחקר הסרטן: נמצא "עקב אכילס" של המחלה

חוקרים מארצות הברית ומבריטניה מצאו רכיבים מיוחדים בגידולים סרטניים, שעשויים לסייע למערכת החיסונית הנמצאת בתוך הגידול לתקוף את עצמו. "מצאנו לראשונה כי גידולים זורעים את הזרעים שמסוגלים להשמידם", אמר חבר בצוות המחקר

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

תגלית פורצת דרך מרעידה את עולם המדע ועשויה לאפשר למערכת החיסון להילחם בתאים סרטניים: חוקרים מארצות הברית ומבריטניה, שבחנו את המורכבות הגנטית של תאים של גרורות סרטן העור וסרטן הריאות, מצאו כי הם נושאים "דגלים" ביולוגים – רכיבים שניתן להכווין את המערכת החיסונית לתקוף אותם. הרכיבים, שדומים לקולטנים, נמצאו על התאים הסרטניים בלבד, כך שהם מהווים מטרות נוחות עבור טיפולים חדשניים שיעסקו ברתימת המערכת החיסונית למלחמה בסוגי סרטן מסוימים.

כך, לדוגמה, אחת הגישות עוסקת בתקיפת המחלה באמצעות תאי ה-T שנמצאים בתוך הגידול הסרטני מסוג לימפומה. אותם תאים בדרך כלל מדוכאים על ידי המחלה. על מנת להכווין את המערכת החיסונית לתקוף את התאים הסרטניים – עליה לזהות אותו תחילה בתור אויב - דבר שניתן לעשות, כך טוענים החוקרים, באמצעות אותם ה"דגלים". צ'רלס סוואנסטון, מומחה לחקר הסרטן שעומד בראש הצוות המחקר האחרון בנושא, אמר כי התגלית מספקת "עקב אכילס" לפגוע בו בטיפולים עתידיים.

עוד בוואלה! NEWS:
אופטימיות זהירה: שבוע להפסקת האש - האלימות בסוריה פחתה ב-90%
"אסון עולמי, סכנה ממשית": מדוע אירופה פוחדת מדונלד טראמפ?
ארה"ב סוערת: נבדקת סכין שנמצאה בביתו הקודם של או ג'יי סימפסון

סרטן ריאות. ShutterStock
החוקרים בדקרו גרורות של סרטן הריאות/ShutterStock

צוות המחקר הבינלאומי, המורכב ממדעים מהאוניברסיטאות הרווארד ו-MIT שבארצות הברית והקולג' האוניברסיטאי של לונדון שבבריטניה, מצאו כי המערכת החיסונית של המטופלים שהתנדבו למחקרם הגיבה לסרטן שבגופם. עם זאת, המתקפה של המערכת הייתה חלשה מכדי להשמיד את התאים הממאירים. מבדיקה קרובה יותר של הגידול ניתן לראות כי חלק מתאי המערכת החיסונית זיהו את אותם ה"דגלים" המיוחדים של הגידול הסרטני, אך מספרם היה קטן או שהם הובסו על ידי מערכות ההגנה של הגידול.

"מה שמצאנו לראשונה הוא שגידולים זורעים את הזרעים שמסוגלים להשמידם. מצאנו כי בתוך הגידולים ישנם תאי מערכת חיסונית שמזהה את 'הדגלים' המופיעים בכל גידול", אמר סוואנסטון.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

המטרה: ניסוי בבני אדם בתוך כשלוש שנים

המחקר מעלה שתי דרכים אפשריות לטיפול עתידי בסרטן. בתרחיש אחד, רופאים יוכלו לקחת ביופסיה מגידול של מטופל, לקרוא את הגנום שלו ולזהות אילו "דגלים" נמצאים בכל התאים הממאירים. אם הם ימצאו תאים ממערכת חיסונית בתוך גידול, אשר מזהים את אותם הדגלים, ניתן יהיה לשכפל אותם במעבדה, ולאחר מכן להזריק אותם לחולה.

בתרחיש אחר, ניתן יהיה להשתמש ב"דגלים" עצמם כדי ליצור חיסון נגד סרטן. במקרה זה יזריקו אותם לגוף, ותאי המערכת החיסונית יזהו אותם כפולשים וייתקפו אותם. בפועל, הטיפול העתידי יצטרך להיות מלווה בתרופה קיימת העוצרת את יכולת נטרול תאי ה-T של הסרטן.

תא סרטן. ShutterStock
תאי המערכת החיסונית נמצאים בתוך הגידול הסרטני. תא סרטן/ShutterStock

סוואנסטון אמר כי הצוות שואף להתחיל בניסוי באותם הטיפולים בחולי סרטן ריאות בשנתיים או שלוש השנים הבאות. עדיין לא ברור אם הטיפול יעבוד או לא, וסוואנסטון ציין כי הטיפול עשוי להיות יעיל יותר עבור גידולים בעלי מוטציות רבות, כמו מלנומה או סרטן ריאות שנגרם כתוצאה מעישון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully