וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעות לאחר הטלת סנקציות חדשות: קוריאה הצפונית שיגרה טילים

3.3.2016 / 8:12

מועצת הביטחון החליטה להגביל את הייצוא והייבוא במדינה המבודדת. נשיאת הדרום: "נשתף פעולה עם העולם על מנת לוודא שהמשטר נוטש את פיתוח הגרעין". האם סין תיישם את ההחלטה?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בתיעוד שיגור הטיל ארוך הטווח בחודש שעבר)

קוריאה הצפונית שיגרה הלילה (חמישי) טילים קצרי טווח לעבר חופה המזרחי של המדינה, שעות ספורות לאחר שמועצת הביטחון של האו"ם אימצה סנקציות חדשות נגד המדינה המבודדת, ובעקבות התבטאויות חריפות מצד נשיאת הדרום פארק גון-הייה ומצד הממשל האמריקני. המתיחות בחצי האי הקוריאני גואה בתקופה האחרונה, מאז הניסוי הגרעיני של פיונגיאנג בחודש ינואר וניסוי הטיל ארוך הטווח ששוגר לחלל בחודש שעבר.

הנשיאה פארק אימצה קו תקיף יותר כלפי קוריאה הצפונית בתקופה האחרונה, בניגוד ל"מדיניות האמון" שביקשה לקדם בעבר, והבהירה: "נשתף פעולה עם העולם על מנת לוודא שהמשטר הצפון קוריאני נוטש את פיתוח הגרעין חסר האחריות שלו ואת העריצות ששוללת חירות וזכויות אדם מאחינו בצפון". ממשלת הדרום אישרה אתמול חוק שנועד לאפשר לכוחות הביטחון יד חופשית יותר בסיכול ריגול צפון קוריאני, או פעולות תעמולה.

עוד בוואלה! NEWS:
אמריקני נעצר בקוריאה הצפונית והתחנן בבכי: "הצילו אותי"
גורמים אמריקניים: ארה"ב הסכימה לקיים שיחות שלום עם צפון קוריאה
מבודדת מהעולם ותחת סנקציות כבדות: איך שורדת קוריאה הצפונית?

הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על סנקציות חדשות נגד קוריאה הצפונית, 2 במרץ 2016. רויטרס
"היישום מאתגר". שגרירי קוריאה הדרומית, ארצות הברית ויפן, אתמול בתום הדיון במועצת הביטחון/רויטרס

אמש אישרה מועצת הביטחון סנקציות חדשות על המסחר עם קוריאה הצפונית, על בסיס הצעת החלטה שהגישה ארצות הברית, בגיבוי סין, בעלת בריתה של פיונגיאנג. ההחלטה מתייחסת באופן מפורש לניסוי הגרעיני מחודש ינואר, שלטענת וושינגטון וסיאול הפר החלטות קודמות של מועצת הביטחון.

כמו כן, משרד האוצר של ארצות הברית הוסיף 16 שמות של בכירים בממשל הצפון קוריאני, כולל מי שנחשב ליד ימינו של המנהיג קים ג'ונג און, במחאה על תכנית הגרעין של פיונגיאנג. הואנג פיונג יו, סגן יו"ר "ועדת ההגנה הלאומית" של הצפון ואחד מהאנשים החזקים ביותר בפיונגיאנג, לצד 15 בכירים נוספים, לא יורשו לצאת מהמדינה, על פי הצעדים החדשים, ונכסיהם יוקפאו. כמו כן, על אזרחים אמריקנים נאסר לסחור עמם.

על פי הסנקציות החדשות של האו"ם, כל הסחורה המיובאת לקוריאה הצפונית והמיוצאת ממנה תיבחן ותיבדק. נטל היישום ייפול בעיקר על כתפיה של סין, שכ-90% מהסחר הצפון קוריאני עובר דרכה. בייג'ינג הגיעה לפשרה עם ארצות הברית בנושא בתום קרוב לחודשיים של משא ומתן בין המשלחות במטה האו"ם בניו יורק. ההחלטה דורשת מכל המדינות החברות באו"ם לבחון את המטען העובר בנמליהן בדרך לקוריאה הצפונית, ולוודא שהוא לא כולל זהב, האסור לייצוא או לייבוא, או פחם מעבר להיקף המותר.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בביקור במפעל תעשייתי בפיונגיאנג, 2 בפברואר 2016. רויטרס
"אי אפשר לקבוע איזה חלק של המסחר קשור לקיום הבסיסי, ואיזה לא". קים ג'ונג און בביקור במפעל תעשייתי בפיונגיאנג, אתמול/רויטרס

דובר משרד החוץ של סין, הונג ליי, הבהיר כי חשוב לוודא כי הסנקציות מכוונות נגד תכנית הגרעין והטילים של פיונגיאנג בלבד, ולא משפיעה על האזרחים הפשוטים. בנוגע לביקורת שהוטחה בבייג'ינג בגין חוסר יישום של סנקציות קודמות, הבהיר: "סין מצייתת באופן מלא להחלטות הרלוונטיות". אלא שקים דונג-יוב, חוקר במכון ללימודי המזרח באוניברסיטת קיונגנאם שבסיאול טען: "אולי זה ייראה כאילו סין משתפת פעולה, אבל זה יהיה רק על פני השטח. עד שנתיבי הסחר בין שתי המדינות לא ייחסמו, המבנים הקיימים מקשים על יישום יעיל של סנקציות".

החלטת מועצת הביטחון מבקשת למנוע מפיונגיאנג לסחור בפחם, ברזל ועופרת, בטענה כי הרווחים מסחר זה מופנה לפיתוח תכניות הנשק והגרעין. ההחלטה קובעת כי יותר הסחר במינרלים ומחצבים שמכירתם "נועדה למטרות קיום בלבד". עם זאת, צ'וי קיונג-סו, ראש המכון לחקר קוריאה הצפונית בסיאול המכיר היטב את תעשיית המחצבים בצפון, טען: "אי אפשר לקבוע איזה חלק של המסחר קשור לקיום הבסיסי, ואיזה לא".

הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על סנקציות חדשות נגד קוריאה הצפונית, 2 במרץ 2016. רויטרס
"לא כל חברות מועצת הביטחון יישמו החלטות דומות בעבר". ההצבעה במועצת הביטחון, אתמול/רויטרס

בנוסף לכך, גורמים רבים בסין ובמדינות נוספות הביעו דאגה מפני הפגיעה החמורה בחייהם של האזרחים הצפון קוריאנים, שעלולה להגיע עד לכדי משבר הומניטרי של ממש. גורם דיפלומטי מערבי בכיר בבייג'ינג הבהיר כי הממשלה הסינית נמנעת מקטיעת הסחר באופן מלא, בטענה שאין להעניש את האזרחים הפשוטים בגין התנהגות מנהיגם.

ההחלטה גם אוסרת על סחר בדלק תעופתי, מלבד במקרים המוגדרים "נחוצים" או "הומניטריים". חבר לשעבר בפאנל המומחים של האו"ם על קוריאה הצפונית, וויליאם ניוקום, הסביר כי "ההצעה חזקה מאוד, ואם תיושם כלשונה, בהחלט היה שווה לחכות ולסגור את כל הפינות על מנת להקשיח את ההגבלות על המסחר והפעילות הפיננסית". הוא הודה כי "היישום מאתגר", ורמז: "לא כל חברות מועצת הביטחון יישמו החלטות דומות בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully