וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תישא באחריות": בעולם גינו את השיגור של קוריאה הצפונית

מועצת הביטחון התכנסה לדיון חירום בעקבות שיגור הלווין של פיונגיאנג, מאחר שלפי החשד מדובר בניסוי בטיל בליסטי. גם סין ורוסיה מתחו ביקורת על המהלך. בדרום מזהירים: הם נערכים לניסוי גרעיני נוסף

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אמש (ראשון) לכינוס חירום בשל השיגור הלווייני שערכה הלילה קוריאה הצפונית. הדיון נערך לבקשת קוריאה הדרומית, יפן וארצות הברית במטרה להגיע להבנות על תגובה משותפת על המהלך השנוי במחלוקת, ובסיומו פורסמה הודעת גינוי חריפה, הקוראת לאימוץ סנקציות נוספות נגד המדינה המבודדת.

פיונגיאנג הודיעה כי היא שיגרה רקטה לוויינית לחלל, אולם בעולם סבורים כי המטרה העיקרית של כך הייתה בחינת טיל בליסטי. רק לפני כמה שבועות ערכה המדינה הקומוניסטית המבודדת ניסוי גרעיני שספג גינויים מצד המערב כמו גם מצד שכנותיה ובעלות בריתה הבודדות - סין ורוסיה. בטלוויזיה הממלכתית נטען כי הלוויין החל במסלולו המיועד עשר דקות לאחר שיגורו וכי המנהיג קים ג'ונג הורה על כך בעצמו. עוד נטען כי בעתיד יתקיימו שיגורים נוספים.

עוד בוואלה! NEWS:
חרף אזהרות שכנותיה: קוריאה הצפונית שיגרה טיל ארוך טווח
למרות האזהרות: קוריאה הצפונית ממשיכה להיערך לשיגור טיל לווייני
צפון קוריאה מתכננת לשגר "טיל לווייני" - שכנותיה מאיימות להגיב

צילומי לוויין של אתר שיגור טילים בבירת קוריאה הצפונית פיונגיאנג  פברואר 2016. רויטרס
בפיונגיאנג מתכננים שיגורים נוספים. צילומי לוויין של אתר השיגור הצפון קוריאני בשבוע האחרון/רויטרס

בדרום, לעומת זאת, סוכנות הביון של סיאול סבורה כי יש להתרחש לשיגור כאל ניסוי בליסטי, מאחר שהלוויין יהיה חסר תועלת ולא יופק ממנו מידע. לפי ההערכות, הרקטה שיצאה מבסיס בצפון המדינה שקלה כ-200 קילוגרמים, כפול מגודלה של הרקטה ששוגרה בשנת 2012. ואולם, מדובר במשקל קל הרבה יותר מאשר זה המאפיין לוויינים סטנדרטיים - בין 800 ל-1,500 ק"ג.

לפי סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "יונהאפ", חברי פרלמנט בסיאול שתודרכו בהתפתחויות האחרונות בשיחות סגורות דווחו על כך שלצפון יש את הטכנולוגיה לשיגור טילים בליסטיים בין יבשתיים וכי היא מתכננת ניסוי גרעיני חמישי. על המדינה מוטלות סנקציות רבות בשל תכנית הגרעין ותכנית הטילים הבליסטיים שלה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און צופה בשיגור רקטה לוויינית לחלל, 7 בפברואר 2016. רויטרס
"מצער מאוד". המנהיג קים ג'ון און צופה בשיגור/רויטרס

הגינויים לשיגור הגיעו מקיר לקיר. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון הדרום קוריאני, כינה זאת מהלך "מצער מאוד", ונאט"ו מסרה כי מדובר ב"הפרה ישירה" של חמש החלטות קודמות של מועצת הביטחון בנושא.

נשיאת הדרום פארק גון-הייה הצהירה כי המעשה הוא "פרובוקציה בלתי נסלחת" וראש ממשלת יפן שינזו אבה אמר כי השיגור היה "בלתי-מתקבל לחלוטין". סין, המקורבת למשטר הקומוניסטי בפיונגיאנג, אמרה כי היא "מצרה" על הפעולות שנקטה קוריאה הצפונית, אך הדגישה כי "על הצדדים להימנע מלפעול בצורה שעלולה להחריף את המתיחות בחצי האי הקוריאני".

רוסיה, שהתקרבה בשנים האחרונות למשטרו של קים, גינתה את השיגור בחריפות ואמרה כי יש "למחות נגדו בנחישות". בהצהרה מטעם משרד החוץ במוסקבה נמסר כי "אנחנו ממליצים בחום להנהגה של הרפובליקה העמממית של קוריאה לחשוב אם מדיניות ההתנגדות לכל הקהילה הבינלאומית תואמת את האינטרסים שלה".

בארצות הברית, שר החוץ ג'ון קרי הזהיר מפני "צעדים משמעותיים כלפי קוריאה הצפונית, שתידרש לשאת באחריות" לשיגור. הדיון בנושא הגיע גם לעימות הרפובליקני לקראת הנשיאות - המיליארדר והמועמד המוביל דונלד טראמפ אמר כי יש לתת לסין לפתור את הבעיה, ואילו מושל פלורידה לשעבר ג'ב בוש הבהיר כי הוא לא שולל מתקפת מנע על קוריאה הצפונית.

(עדכון ראשון: 18:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully