וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים אמריקניים: ארה"ב הסכימה לקיים שיחות שלום עם צפון קוריאה

על פי הגורמים, ממשל אובמה אישר לפתוח במו"מ, תוך נטישת תנאי מקדים לצמצום הארסנל הגרעיני. לטענתם, סירוב הצפון לדון בתכנית הגרעין הכשיל את המגעים. מחלקת המדינה: "קוריאה הצפונית יזמה את השיחות ואנו שקלנו את הנושא"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(שיגור טיל ארוך טווח לחלל בקוריאה הצפונית, החודש)

ממשל אובמה הסכים בחשאי לקיום שיחות עם קוריאה הצפונית כדי לנסות ולהביא באופן רשמי לסיום מלחמת קוריאה, שהסתיימה בשביתת נשק לפני 63 שנים – כך דיווח אמש (ראשון) הוול סטריט ג'ורנל. זאת, תוך נטישת תנאי מקדים ארוך שנים שלפיו על פיונגיאנג לצמצם את הארסנל הגרעיני שלה לפני כל כניסה למשא ומתן.

לפי גורמים אמריקניים המעורים בפרטים, ארצות הברית הסכימה כי תכנית הגרעין של הצפון תהיה חלק מהשיחות ולא תנאי מקדים, אך המאמצים כשלו לאחר שפינוגיאנג סירבה לדון בנושא הגרעין, וכן עקב הניסוי הגרעיני שערכה קוריאה הצפונית בינואר האחרון.

מחלקת המדינה אמריקנית אישרה כי אכן היו דיונים בנושא, אך הדגישה כי קוריאה הצפונית היא זו שהציעה לפתוח במו"מ ולא ארצות הברית. "שקלנו בזהירות את ההצעה, והבהרנו כי פירוק המדינה מנשק גרעיני צריך להיות חלק משיחות מסוג זה", אמר דובר המחלקה ג'ון קירבי והוסיף כי בסופו של דבר קוריאה הצפונית דחתה את הכנסת הסוגיה הגרעינית לשיחות. "התגובה שלנו להצעה הייתה בהתאם למטרתנו ארוכת השנים לפיה יש לפרק את המדינה מגרעין", ציין.

עוד כתבות בנושא:
קוריאה הצפונית: ביצענו בהצלחה ניסוי גרעיני בפצצת מימן
מבודדת מהעולם ותחת סנקציות כבדות: איך שורדת קוריאה הצפונית?
מתגרים במערב: קוריאה הצפונית פרסמה תיעוד של שיגור הלוויין

קוריאה הצפונית שיגרה טיל ארוך טווח: "איום על שלום העולם". רויטרס
"קוריאה הצפונית לא הסכימה להכניס את סוגית הגרעין לשיחות". המנהיג קים/רויטרס

המדינה המבודדת קוראת זה שנים רבות להגיע להסכם שלום עם ארצות הברית, קוריאה הדרומית ויתר המדינות שהיו מעורבות במלחמת קוריאה. המלחמה הסתיימה בשנת 1953 בשביתת נשק שנחתמה על ידי ארצות הברית, שייצגה את כוחות האו"ם, קוריאה הצפונית וסין. פיונגיאנג מבקשת להביא דרך הסכם השלום לסיום התרגילים הצבאיים המשותפים לקוריאה הדרומית ולארצות הברית ולהסגת 28 אלף החיילים האמריקנים מהשכנה הדרומית. המנהיג קים ג'ונג און אף הגביר את המאמצים במהלך שנות כהונתו.

זעם ביפן על כוונת קוריאה הצפונית לבצע ניסוי טילים: "צעד פרובוקטיבי". רויטרס
שיגור טיל ארוך הטווח שהוביל לסנקציות אמריקנית, החודש/רויטרס

לאחר הניסוי שאירע בינואר האחרון, שלטענת קוריאה הצפונית כלל שימוש בפצצת מימן, וכן לאחר שיגור הטיל ארוך הטווח לחלל מוקדם יותר החודש, התגברו הצעדים הבינלאומיים נגד המדינה המבודדת. כמו כן, היחסים עם השכנה מדרום החריפו ואזור התעשייה המשותף לשתי המדינות נסגר. בחמישי האחרון חתם אובמה על חוק להרחבת הסנקציות נגד תכנית הגרעין של קוריאה הצפונית, כמו גם נגד הפרת זכויות האדם ו"פשעי סייבר" שמבצעת המדינה.

ב-16 בינואר, עשרה ימים לאחר הניסוי הגרעיני, דרשה פיונגיאנג בפומבי להביא להסכם שלום עם ארצות הברית, שיביא לסיום הניסויים הגרעיניים של המדינה בתמורה להפסקת התרגילים הצבאיים של הצבא האמריקני עם הדרום. עם זאת, סגן שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן אמר אז כי פיונגיאנג צריכה להוכיח כי היא תסכים להתפרק מנשק גרעיני לפני שהמו"מ יחל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully