וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הצבאי לשעבר על סערת גילוח הזקנים: "שחיילים יסרבו פקודה"

29.2.2016 / 12:30

הרב ישראל וייס תקף בשיחה עם וואלה! NEWS את "פקודת הזקן" החדשה בצה"ל, שלפיה חיילים דתיים וחילונים ייאלצו לגלח את זקנם ושפמם: "סממן דתי בדיוק כמו הכיפה". חייל דתי: "אשאר עם זקן בכל מחיר". ח"כ שטרן לאולפן וואלה! NEWS: "מה ההבדל בין קוקו לזקן?"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

הרב הצבאי לשעבר ישראל וייס התייחס היום (שני) לסוגיית "פקודת הזקן" החדשה, שתיכנס השבוע לתוקפה בצה"ל. לשאלת וואלה! NEWS מה יצטרכו לעשות חיילים דתיים או חרדים שהתגייסו לצה"ל עם זקנים או שפמים ובעקבות הפקודה ייאלצו לגלח את זקנם, השיב וייס כי עליהם "לסרב פקודה".

בדבריו הסביר הרב כי "זה בערך כמו שהייתי שואל אותי מה אני, כרב הראשי הצבאי, אמור לעשות מחר אם היו אומרים לי להתגלח. גדלתי על הזקן, זוהי תמצית אמונתי, ואי אפשר לעקור ביום אחד נטוע". לטענת הרב וייס, הזקן הוא "סממן דתי בדיוק כמו הכיפה".

עם זאת, הרב אמר כי "לא אתן את חסותו לטרמפיסטים, למתחפשים ולמי שעולה על העגלה כי מתאים לו ככה, ולא משום תמצית אמונתו, אלא רק כי נוח לו להתגלח משום שהוא לא רוצה לעמוד במסדר גילוח בכל בוקר". לשאלה איך צריך להתייחס לנערים חילונים שהגיעו לצה"ל עם זקנים אך לא משום "אמונתם", אמר הרב: "צריך להבדיל אם הם מגדלים זקן בגלל הטרנד העכשווי או משום שכך המהות התרבותית שלו".

לקריאה נוספת:
"ימים אפלים בצה"ל": בכיר בציונות הדתית השווה את גילוח הזקן לנאציזם
אחרי מאבק המזוקנים: בג"ץ קבע מבחן אחיד לגידול זקנים לחיילי צה"ל
מחדל מודיעיני? צה"ל לא צפה את מתקפת הנגד של המזוקנים

חיילים חרדים שהושבעו בבסיס פלס נח"ל בבקעת הירדן, פברואר 2014. גבריאל דבוש,
חיילים בנח"ל החרדי/גבריאל דבוש

דברים חריפים בנוגע לפקודת הגילוח החדשה נשמעו אתמול גם מפי הרב שלמה אבינר, מבכירי הרבנים בציונות הדתית. הרב השווה את הדרישה לאחידות הצבאית לימי גרמניה הנאצית. "אלה ימים אפלים בצה"ל", אמר לאתר "סרוגים".

לדבריו, "יש תמונה מפורסמת שבה עומדים שני יהודים, וחיילים גרמנים מאלצים אחד מהם לגלח את זקנו של חברו לעיני האוכלוסייה המשועשעת". הרב הוסיף כי חייל שמקבל פקודה לגלח את זקנו, "שלא יגזוז גם אם יקבל מאה מכות וישב בבית הסוהר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"דיבר רציני על סירוב פקודה"

חיילים דתיים וחרדים סיפרו היום לוואלה! NEWS כי הם נמצאים בתחושת אי ודאות. ח', המשרת ביחידה בנח"ל, אמר: "התגייסתי כחייל דתי עם זקן, אני מגדל אותו כבר 13 שנים, ואני מבין שהיה אצלנו דיבור רציני על סירוב פקודה. לא הגיוני שבצבא יהודי שמגן על מדינה יהודית והצביון שלו הוא יהודי, יבואו וידרשו מהחיילים להגן על העקרונות האלה שהצבא עצמו רומס". לדבריו, "אני אשאר עם זקן בכל מחיר, לא משנה מה, גם במחיר של חודש או חודשיים בכלא".

מנכ"ל "איגוד רבני קהילות", עמיחי אליהו, פנה לסגן שר הביטחון ולמפלגת הבית היהודי בדרישה לחולל משבר קואליציוני על פקודת הזקן החדשה. "הדרישה לגילוח זקן היא תוצאה של הוויתור על תודעה יהודית ומתן לגיטימציה לתנועות הרפורמיות, הציבור יתקשה מאוד לקבל חוסר הצלחה בסיפור הזה", אמר. עם זאת, הוסיף כי "הקשר עם צה"ל חזק יותר מכל משבר".

מועצת איגוד ישיבות ההסדר התכנסה אמש לדיון חירום בעקבות הפקודה החדשה. המועצה החליטה כי "איגוד ישיבות ההסדר פועל מול רשויות הצבא להסדרת סוגיית הפטור לגידול זקן. חייל שהחליט מבחינה דתית-רוחנית לגדל זקן ואף חתם על כך בפני צה"ל ימצה את כלל ההליכים הנדרשים, כולל הגשת ערעור במידת הצורך. לא יגלח חייל את זקנו כל עוד ולא מיצה את כלל ההליכים העומדים לרשותו". במועצה מסרבים לאמץ את המדיניות של סירוב פקודה.

אלעזר שטרן בפאנל פוליטי בבר אילן, מרץ 2015. ניב אהרונסון
"אולי הם גם רוצים שיער ארוך?" ראש אכ"א לשעבר אלעזר שטרן/ניב אהרונסון

אלוף (במיל') אלעזר שטרן, לשעבר ראש אגף כוח אדם (אכ"א) בצה"ל וכיום ח"כ מטעם "יש עתיד", אמר לאולפן וואלה! NEWS כי בחלק מהמקרים מדובר בשאלה של נוחות. "אפילו בציונות הדתית מסתובבים הרבה יותר מגדלי זקן מאשר באזרחות. נוח להיות חייל ולא להתגלח. כל חייל דתי שעושה זאת מסיבות דתיות, אז בסדר גמור. אבל אין ספק שמה שראש אכ"א רצה לטפל בו הוא שהרבה חיילים מנצלים את הפרצות בשביל לא להתגלח".

לדבריו, בצבא יש להקפיד על משמעת ברזל. "ואולי הם רוצים שיער ארוך? קוקו? מה ההבדל? יש לצבא סוג של נראות. הצבא החליט שחלק מסימני הנראות זה גילוח והוא יחריג רק את מי שעושה מסיבות דתיות אמיתיות. אני מציע לרבנים להשאיר לצה"ל לעשות את העבודה שלו. בזמן האחרון אנחנו מתעוררים לרבנים בציונות הדתית שקוראים לסרב פקודה כל פעם על נושא אחר; תנו למפקדים לשלוט. יש המון מפקדים דתיים ותסמכו עליהם שהפקודות מאוזנות ומתחשבות יותר מלפני 30 שנים. המפקדים יידעו להתייעץ עם רבנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully