וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסורים מתקשים להתרגל ליום שקט: "לאנשים נמאס מהלחימה"

"אנחנו ממש אבודים היום, לוח הזמנים היומי שלנו השתנה לחלוטין!", אמר בגיחוך תושב מחוז חומס, שנהנה מבוקר חריג ללא רעש מטוסי הקרב. אחמד בן ה-11 התרגש ללכת לפארק, ובחאלב הרחובות התמלאו באנשים. תושב דמשק: "העיר יפה יותר בלי מלחמה"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

חרף הדיווחים על הפרות מקומיות של הפסקת האש בסוריה, שנכנסה לתוקפה אתמול (שבת), רבים במדינה נהנו הבוקר, לראשונה זה שנים, משקט. תושבים רבים היו יכולים היום, סוף כל סוף, לצאת עם ילדיהם לסיבוב בשכונה או בפארק, אולם הם סיפרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי אינם רגילים לנהל את שגרת יומם ללא רעש הרקע הקבוע של שיגורים, פיצוצי רקטות וחביות נפץ וקול מסוקי הקרב.

"אנחנו ממש אבודים היום, לוח הזמנים היומי שלנו השתנה לחלוטין!", סיפר בגיחוך חסאן אבו נוח, פעיל פוליטי מהעיירה תלביסה, שבמחוז חומס, במערב המדינה. "בדרך כלל, המסוק ממריא ב-8:00 בבוקר ואז המסיבה מתחילה", הוסיף. "היו קצת הפרות היום, אבל זה כלום". קולות הירי שככו לקראת חצות באזורים רבים בסוריה, לאחר שהממשלה וכמאה ארגונים קיבלו את הסכם הפסקת האש, שנחתם בתיווך ארצות הברית ורוסיה.

עוד בוואלה! NEWS:
לאחר 4 שעות בלבד: מורדים דיווחו על "הפרה בוטה" של הפסקת האש בסוריה
הפסקת האש נכנסה לתוקף, אך לא בכל סוריה יניחו את הנשק
"העולם עוקב": אסד והמורדים בסוריה ינצרו את האש?

אזרחים בכיכר מרג'ה, דמשק, סוריה, 27 בפברואר 2016. AP
"לרוב, בקושי יש תנועה בבוקר עד הצהריים, בגלל המטוסים". אזרחים בכיכר מרג'ה, דמשק, היום/AP

"ביום נורמלי בשעה כזאת, יש לפחות שלושה או ארבעה מטוסים שטסים באזור ומפילים חביות נפץ", סיפר שאדי מטאר, פעיל במעוז המורדים בדראיה, ממערב לבירה דמשק. לדבריו, "היום, השבח לאל, זה לא קורה". בדמשק עצמה השקט הופר עם הפצצה ברובע עבאסיין, שהסתיימה ללא נפגעים. באסם סלהב, תושב העיר בן 55, הדגיש כי חשוב לשמור על אופטימיות. "לאנשים נמסר מהמשבר, הפסקת האש היא הפתרון היחיד", טען.

אחמד, בן 11, סיפר בהתרגשות כי הוא יצא לפארק עם אחיו ואחיותיו. בגן השעשועים הסמוך לביתו שבשכונת סוכארי בעיר חאלב, הוא שיחק בנדנדה וסיפר: "אבא שלי היה לוקח אותנו לשחק רק בימי שישי, כשהוא היה יכול להיות בטוח שלא יהיו הפצצות או עימותים באזור, אבל הבוקר הוא הרשה לנו ללכת לבדנו לפארק".

אוסמה דירי, תושב רובע אל-מראייר הסמוך, סיפר כי הוא היה מופתע לגלות עד כמה רחובותיה של חאלב היו עמוסים הבוקר. "לרוב, אנחנו מתעוררים ובקושי יש תנועה בבוקר עד הצהריים, בגלל המטוסים", הסביר, בהתייחסות להפצצות חיל האוויר הרוסי באזור בחודשים האחרונים. "רוב התושבים נשארים בבית לבדם, אבל עכשיו אנחנו לא שומעים את קולות הירי או המטוסים בכלל".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אזרחים בכיכר מרג'ה, דמשק, סוריה, 27 בפברואר 2016. AP
"נהיה מחויבים להפסקת האש כל עוד המשטר יהיה מחויב לה גם כן". דמשק, היום/AP

לאחר כמעט חמש שנים של לחימה, רבים בסוריה לא האמינו שהפסקת האש תחזיק. "חיכינו שהשעה תתחלף לחצות, כדי שנוכל לראות מה קורה", סיפר פאיז סאנדה, תושב רובע אל-כלאסה, הסמוך לעיר העתיקה של חאלב. "תודה לאל, המצב טוב עד כה. לא היו הפצצות, לא מטוסי קרב, ויותר אנשים יוצאים לרחוב".

אבו שריף, לוחם באחד מארגוני האופוזיציה באזור העיר, מסר כי קווי החזית נגד כוחות המשטר היו שקטים, והוא הורשה לשוב לביתו. "המצב היה טוב ורגוע עבורנו, מכיוון שלא היו מתקפות או ניסיונות חדירה של כוחות הממשל", סיפר.

אזרחים בכיכר מרג'ה, דמשק, סוריה, 27 בפברואר 2016. AP
"כל החברים שלי שמחים ששקט, למרות שזה רק זמני". כיכר מרג'ה, דמשק, היום/AP

אפילו בכירים בארגון האסלאמיסטי "אחראר א-שאם", המזוהה עם ארגון ג'בהת א-נוסרה שאינו כלול בהפסקת האש, מסרו כי הם מיישמים את הפסקת האש. "היו מעט עימותים בינינו לכוחות הממשל לאחר חצות, אבל הם לא נמשכו יותר מחצי שעה", סיפר אבו עבד אל-אסיר, מנהיג הארגון בגזרת חאלב. "מעכשיו, אנחנו נהיה מחויבים להפסקת האש כל עוד המשטר יהיה מחויב לה גם כן".

עמאר א-ראי, סטודנט לרפואה בן 22, הודה כי הפסקת האש הזמנית הצליחה לשבור את מעטה הפסימיות שלו. "כל החברים שלי שמחים ששקט, למרות שזה רק זמני", אמר. "אחד מחבריי בגרמניה שלח לי הודעה הבוקר, ושאל בצחוק, 'המלחמה נגמרה? מתי אני יכול לחזור?'", הוסיף וסיכם: "דמשק יפה יותר בלי מלחמה".

(עדעון ראשון: 23:45)

אזרחים בכיכר מרג'ה, דמשק, סוריה, 27 בפברואר 2016. AP
"חיכינו שהשעה תתחלף לחצות, כדי שנוכל לראות מה קורה"/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully