וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות ראשוניות מהבחירות באיראן: יתרון יחסי למתונים מול השמרנים

27.2.2016 / 6:44

הרפורמיסטים והשמרנים המתונים, התומכים בנשיא רוחאני, זוכים לרוב בפרלמנט על חשבון השמרנים, התומכים במנהיג העליון חמינאי - כך עולה מההצבעה ב-50 עיירות ברחבי המדינה ובטהראן עצמה

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(צפו: איראן מתכוננת לבחירות)

הרפורמיסטים ובני בריתם, השמרנים המתונים, רשמו הישג בבחירות הפרלמנטריות באיראן על חשבון השמרנים - כך מסתמן מתוצאות ראשוניות, כפי שדווח הלילה (שבת) בכלי תקשורת במדינה. הנתונים מתבססים על ההצבעה בכ-50 עיירות קטנות ברחבי איראן, וכן בטהראן הבירה. התוצאות הרשמיות טרם פורסמו.

על פי דיווחים, אף אחד משלושת הזרמים לא זוכה לרוב מוחלט במג'לס, הפרלמנט האיראני בעל 290 המושבים. עם זאת הרפורמיסטים, שתומכים בשינויים דמוקרטיים במדינה, מגדילים את כוחם מ-26 מושבים כיום. יחד עם המתונים - התומכים בנשיא חסן רוחאני, הם זוכים לרוב בפרלמנט, תוך דחיקת השמרנים. כיום לשמרנים, התומכים במנהיג הרוחני העליון עלי חמינאי, יש 167 מושבים בפרלמנט. גם במועצת המומחים, שביום מן הימים תבחר את יורשו של חמינאי, זוכים כיום השמרנים לרוב.

הבחירות לפרלמנט ולמועצת המומחים, שהתקיימו אתמול, היו הראשונות שנערכו לאחר חתימת הסכם הגרעין של איראן עם המעצמות, שאותו הוביל רוחאני המתון. כ-55 מיליון בני אדם מתוך 80 מיליון הם בעלי זכות בחירה באיראן, ועל פי הערכות משרד הפנים שיעור ההצבעה עמד על כ-70%. הרשויות אף האריכו את זמן ההצבעה חמש פעמים. בשל "עומס גדול של מצביעים" שהגיעו לקלפיות.

עוד בוואלה! NEWS:
הבחירות לפרלמנט באיראן: מיליונים נעו בכמויות אדירות לקלפיות
מצחצחים חרבות: רוחאני וחמינאי נלחמים על עתידה של איראן
"סכנה - האויב באיראן": נשק יום הדין של חמינאי נגד המתונים

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע בבחירות לפרלמנט ולמועצת המומחים, 26 בפברואר 2016. רויטרס
חמינאי מצביע בבחירות, אתמול/רויטרס

המתיחות בין המחנה השמרני בראשות חמינאי והמחנה המתון של הנשיא לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני ורוחאני קיימת כבר שנים רבות, אך הגיעה לנקודת רתיחה בבחירות הנוכחיות. טהראן כוסתה בימים האחרונים בפוסטרים של מועמדים למועצת המומחים ולפרלמנט, ומתנדבים של שני המחנות חילקו עלונים הנושאים את שמות המועמדים. צעירים שהתראיינו לכלי התקשורת המערביים במדינה ציינו כי הם מקווים שניצחון המחנה המתון ישפר את מצבם הכלכלי.

חמינאי ומקורביו השמרנים במג'לס, במועצת המומחים וגם בממסד הביטחוני, חוששים שניצחון של המתונים ישמש "אור ירוק" לתסיסה חברתית מקיפה יותר, ממש כפי שקרה ב-2009. כתוצאה מתסיסה שכזו, יוחלש המחנה השמרני. על אף שמהפכה נוסח "האביב הערבי" לא נראית באופק, גם שינוי משמעותי מבפנים עשוי להוביל לאיראן אחרת - דבר שאותו מנסה המחנה של חמינאי למנוע.

בחירות לפרלמנט ולמועצת המומחים באיראן. 26 בפברואר 2016.. AP
נשים בתור להצבעה בטהראן, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully