וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות לפרלמנט באיראן: מיליונים נעו בכמויות אדירות לקלפיות

27.2.2016 / 0:18

מיליוני אזרחי הרפובליקה האסלאמית הגיעו לתחנות ההצבעה כדי לבחור את נציגי הפרלמנט ומועצת המומחים וסגירת הקלפיות נדחתה חמש פעמים. הרוחות אינן מנשבות לכיוון אחיד: המתונים לוטשים עיניהם למערב, בעוד אחרים מעדיפים לשמר את אופי האומה

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

מיליוני איראנים יצאו אתמול (שישי) להצביע בבחירות הכלליות לפרלמנט ולמועצת המומחים של הרפובליקה האסלאמית, תוך ניסיון להשאיר את חותמם במאבק הנוכחי בין השלטון השמרני והרפורמיסטים המנסים לחזק את כוחם במדינה. עם פתיחת הקלפיות הראשונות נראו האזרחים נלהבים במיוחד. זאת, לאחר שבסקרים האחרונים, מאז הסרת הסנקציות מעל טהראן, נראה הציבור נלהב יותר לעסוק בפוליטיקה ולעודד את יחסיה של הרפובליקה עם מדינות העולם. הרשויות האריכו את זמן ההצבעה חמש פעמים. הסיבה לכך ננעצה ב"עומס גדול של מצביעים" שהגיעו לקלפיות.

שעה לפני מועד סגירת הקלפיות המקורי, שתוכנן לשעה 17:30, עדיין השתרכו תורים ארוכים מחוץ לתחנות ההצבעה בבירה. בצילומי הטלוויזיה המקומית נראו תורים דומים גם בערים אהוואז ושיראז. ההצבעה נערכה לקביעת השליטה במג'לס, הפרלמנט האיראני בן 290 הצירים, וכן להרכב מועצת המומחים שבה 88 חברים. למועצה יש הכוח למנות או להדיח את המנהיג העליון, הדמות המשפיעה ביותר באיראן. שני הגופים נמצאים היום בידיהם של השמרנים.

"כל מי שאוהב את איראן ואת כבודה, תהילתה וגדולתה, צריך להצביע. לאיראן יש אויבים רבים שלוטשים בה עיניים בחמדנות", אמר המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית עלי חמינאי מעט לאחר שהצביע. בדבריו, הוא התייחס למעצמות המערב, שהמחנה בראשותו דוגל בשמירת המרחק מהן על אף החתימה ההיסטורית על הסכם הגרעין. הוא הוסיף כי "אחוזי ההצבעה בבחירות צריכים להיות גבוהים מאוד כדי לאכזב את אויבינו. אנשים צריכים להיות ערים ולהצביע בעיניים פקוחות ובחוכמה".

בחירות לפרלמנט ולמועצת המומחים באיראן. 26 בפברואר 2016.. AP
אין כיוון ברור בציבור לגבי התוצאות. תור בתחנת הצבעה בטהראן/AP

אזרחי איראן, שהמתינו בסבלנות בתורים הארוכים בתחנות ההצבעה, הגיעו יחד עם משפחותיהם וילדיהם הצעירים להשתתף בחגיגה הדמוקרטית. על פי תגובותיהם של מצביעים רבים, נראה כי קהל הבוחרים חצוי בין השמרנים והרפורמיסטים – ואין כיוון ברור בציבור לגבי שימור עקרונות המהפכה האסלאמית ושיטת השלטון הנוכחית, או לחלופין מציאת אלטרנטיבות מתונות יותר והבעת פתיחות רבה יותר מצד איראן כלפי העולם.

סעד אחסאן, רופא בן 30 מטהראן, אמר כי לדעתו השמרנים יצליחו למנוע את תלותה של איראן בארצות הברית. "אני לא חושב שצריכים להיות יחסים קרובים עם המערב ואני לא מאמין בשינויים שבהם רוצה השמאל. הם יקחו את המדינה למלחמת אזרחים מאחר שהם מעוניינים לשנות את מבני הכוח, וזה יגבה עלויות כבדות מהמדינה", אמר. לעומתו, מוחמד רזה, מהנדס חשמל בן 23, סיפר כי הוא מתכוון להצביע לרפורמיסטים מפני שהוא מעוניין בשינוי. לדבריו, "אני לא צריך כסף ואני לא צריך עבודה, מה שאני צריך זה חופש. אני צריך איראן שתהיה פתוחה לעולם".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
בחירות לפרלמנט ולמועצת המומחים באיראן. 26 בפברואר 2016.. AP
הצעירים מקווים לשיפור במצב הכלכלי. עמדת הצבעה בבירת איראן, אתמול/AP

המתיחות בין המחנה השמרני בראשית חמינאי והמחנה המתון של הנשיא לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני והנשיא המכהן חסן רוחאני קיימת כבר שנים רבות, אך מגיעה לנקודת רתיחה בבחירות הנוכחיות. טהראן כוסתה בימים האחרונים בפוסטרים של מועמדים למועצת המומחים ולפרלמנט, ומתנדבים של שני המחנות חילקו עלונים הנושאים את שמות המועמדים. צעירים שהתראיינו לכלי התקשורת המערביים במדינה ציינו כי הם מקווים שניצחון המחנה המתון ישפר את מצבם הכלכלי, שטרם התרומם מאז הסרת הסנקציות מעל הרפובליקה.

חמינאי בן ה-76 יודע שאם יצליחו רוחאני ורפסנג'אני להגביר את השפעתם במג'לס ובמועצת המומחים, הבוחרת כאמור את המנהיג העליון, הרי שהם ואנשיהם יקבעו את זהות יורשו. חמינאי ומקורביו השמרנים במג'לס, במועצת המומחים וגם בממסד הביטחוני, חוששים שניצחון של "המתונים" ישמש "אור ירוק" לתסיסה חברתית מקיפה יותר, ממש כפי שקרה ב-2009. כתוצאה מתסיסה שכזו, יוחלש המחנה השמרני. על אף שמהפכה נוסח "האביב הערבי" לא נראית באופק, גם שינוי משמעותי מבפנים עשוי להוביל לאיראן אחרת - דבר שאותו מנסה המחנה של חמינאי למנוע.

(עדכון ראשון: 22:56)

בחירות לפרלמנט ולמועצת המומחים באיראן. 26 בפברואר 2016.. AP
אישה איראנית משלשלת את פתק ההצבעה לקלפי בטהראן, אתמול/AP
בחירות לפרלמנט ולמועצת המומחים באיראן. 26 בפברואר 2016.. AP
נשים בתור להצבעה בטהראן, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully