וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתבי אישום בפרשת "העוקץ הליטאי": 7 ישראלים סחטו מיליונים מקשישים

26.2.2016 / 17:28

הנאשמים שיתפו פעולה עם גורמים בליטא שהתקשרו לקשישים יוצאי ברית המועצות וסיפרו להם כי קרוב משפחתם נקלע לתסבוכת משפטית. לשם הטיפול בבעיה, דרשו הנאשמים כסף רב ששולם לרוב מחסכונותיהם של הקורבנות

צילום" מאצ'י הוף, עריכה: שניר דבוש

שני כתבי אישום הוגשו היום (שישי) נגד שבעה נאשמים בגין קשירת קשר לביצוע פשע וסחיטה באיומים של כ-220 קשישים ומתלוננים נוספים, כולם עולים ממדינות חבר העמים לשעבר. על פי כתב האישום, הנאשמים, שנעצרו בחודש ינואר, פעלו בשתי קבוצות נפרדות מול גורמים בליטא וסחטו במשך חצי שנה כשני מיליון שקלים תוך איומים על הקשישים, חלקם בני 90 ויותר. הפרקליטות הגישה לבית המשפט בקשה לעצור חמישה מהנאשמים עד תום ההליכים, ואילו בעניינם של שניים נוספים הוגשה בקשה להמשך מעצר בית.

מעשי הסחיטה התרחשו, על פי כתב האישום, בין יוני 2015 וינואר 2016, אז השיגו הנאשמים את פרטיהם האישיים של קשישים מכל רחבי הארץ. לשם ביצוע הסחיטה, היו מתקשרים הגורמים הליטאים לבתיהם של הקשישים, משוחחים עם ברוסית ומציגים עצמם כעורכי דין או רופאים. בשיחה סיפרו כי שמעו כי אחד מקרובי משפחתם של הקשישים נפגע בתאונה ואף פגע באדם נוסף, הזקוק לניתוח בהול.

בהמשך, לפי כתב האישום, היו מעמידים הגורמים דרישה לסכום בגובה של עשרות עד מאות אלפי שקלים עבור הטיפול הרפואי, זאת תוך שהסבירו כי משפחת האדם הנוסף שנפגעה בתאונה שוקלת להגיש תלונה במשטרה או תביעה אזרחית בגין פיצויים בסכומי עתק. על מנת להפחיד עוד יותר את הקשישים, הוסיפו אנשי הקשר הליטאים כי אם אכן יבחרו קרובי משפחת הנגפע להתלונן במשטרה, צפוי קרובם של הקשישים להיכלא לכמה שנים. בכמה מהמקרים, עולה מכתב האישום, אף הושמעו קולות זעקה מזויפים של קרוב המשפחה, שזעק "אימא! אימא! תעזרי לי!".

עוד בוואלה! NEWS:
בתו של "הסנדק" איתן חייא: "המשטרה והפרקליטות תפרו לו תיק"
תיעוד: נהג אוטובוס צופה בסרט בטלפון בעת נסיעה על כביש 1
תושב מזרח ירושלים נעצר בחשד שאיים בפייסבוק על חייו של ח"כ ליברמן

זוג קשישים שכמעט נפלו קורבן לתרמית העוקץ הליטאי: "אמרו שבננו דרס תיירת - וביקשו 20 אלף שקלים". מאצ'י הוף
חלק נדרשו לשלם בכסף ובתכשיטים. קשישים שכמעט נפלו קורבן לעוקץ/מאצ'י הוף

עוד נטען בכתב האישום כי תמורת ייצוג הקשישים מול משפחת הנפגע דרשו הגורמים כסף מזומן ואיימו על הקשישים על מנת שלא ינתקו את השיחה או יפנו למשטרה. כדי לזרז את הקורבנות, הוסיפו הגורמים שנציג משפחתו של הנפגע בתאונה נמצא כבר בדרכו לביתם כדי לאסוף את הכסף. "הנציג" הישראלי, שעודכן טלפונית על כתובתו של הקשיש, הגיע לבית כדי לאסוף את הסכום, שלעתים היה נמוך מזה שדרש הגורם הליטאי ושולם בתור "מקדמה". הסכום, ששולם לא פעם בדולרים, אירו ותכשיטים יקרי ערך, חולק לאחר מכן בין הנאשמים והעבריינים בחו"ל.

מכתבי האישום עולה כי הכסף שנמסר לנאשמים היה במקרים רבים מקצבאות שונות שקיבלו הקשישים לצרכי קיום או מחסכונותיהם, שאף נשמרו לצורך הוצאות קבורתם. במקרים שבהם לא היה בידי הקשישים די כסף כדי לשלם לנאשמים, לוו בכמה מקרים את הכסף משכניהם. חלקם סבלו כתוצאה מהלחץ הכלכלי מבעיות פיזיות, מלחץ נפשי ומהתעלפויות.

בחלק מהמקרים, הגניבה נמנעה מבעוד מועד משום שהקשישים שמעו על הסחיטות באמצעי התקשורת, או לאחר שהעבריינים בחו"ל הבינו כי לקורבן בטלפון אין יכולת כלכלית לשלם - אז ניתקו את השיחה מיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully