וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה סבל דיחוי, פוטין לא? השאלות עקב ביטול נסיעת ריבלין לאוסטרליה

26.2.2016 / 0:06

ביטול נסיעת הנשיא ליבשת הרחוקה לטובת ביקור ברוסיה העלה שאלות רבות, במיוחד לנוכח העובדה כי קנברה נחשבת לידידותית לישראל. בשנה האחרונה הזמין הנשיא האמריקני את ריבלין לביקור, אך האחרון דחה אותו והשניים נפגשו בדצמבר. מדוע מה שעבד עם אובמה לא עובד מול פוטין?

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(פגישת ריבלין ואובמה בבית הלבן, בדצמבר האחרון)

ההודעה החריגה שפרסמה אתמול (חמישי) לשכתו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בדבר ביטול נסיעתו לאוסטרליה בחודש הבא לטובת פגישה בהולה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, תפסה רבים בהפתעה, לא רק את כלי התקשורת. גם באוסטרליה הופתעו – לרעה כמובן – מהביטול התמוה, שהותיר הרבה שאלות ומעט תשובות. "הכול כבר היה מוכן לביקור", אמר גורם בכיר באוסטרליה.

ריבלין אמור היה לנחות באוסטרליה ב-13 במרץ, לביקור בן שבוע. לנשיא תוכננו פגישות עם ראש ממשלת אוסטרליה החדש, מלקולם טרנבול, ועם בכירים נוספים בממשלה המקומית. בנוסף תוכננו לו פגישות עם מנהיגי יהדות אוסטרליה, עם עיתונאים בכירים במדינה ועם ראשי חברות עסקיות מובילות. בדרכו לארץ אמור היה לערוך ביקור קצר גם בהונג-קונג. בהודעה שפורסמה לקראת הביקור, הדגישה לשכתו של ריבלין כי "אוסטרליה היא אחת המדינות הידידותיות והקרובות ביותר לישראל בעולם".

אלא שהידידות והחברות נדחקו הצדה היום לטובת פגישה עם פוטין, שנקבעה דווקא לאחד הימים שבהם ריבלין אמור היה לבקר באוסטרליה. כל זה מעלה כמה שאלות חשובות, שבינתיים אין להן תשובה ברורה: למה צריך בכיר ישראלי לצאת לרוסיה דווקא בעוד שבועיים? מדוע זה צריך להיות דווקא נשיא המדינה ריבלין, ואיך קשורים הדברים לשיחת טלפון שהתקיימה אמש בין נתניהו לבין פוטין בנוגע למצב בסוריה ולתכניותיה של רוסיה לחימוש איראן?

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן: גם בעתיד לא נתחייב מראש לתמוך בנתניהו; הליכוד: בגד בימין
בן גביר תבע את הווקף על "פגיעה בפרטיות" – ויפוצה באלפי שקלים
אחיו של הקצין שנורה בשוגג: "הוא בחר להיכנס לקרב, זה המחיר"

נשיא המדינה רובי ריבלין מדליק חנוכייה עם נשיא ארה"ב ברק אובמה ורעייתו מישל. רויטרס
פגישה מוצלחת מאוד. ריבלין לצד אובמה בדצמבר האחרון/רויטרס

נתניהו, יש לציין, נפגש עם פוטין פעמיים בחודשים האחרונים. בפעם הראשונה הוא הגיע במיוחד למוסקבה, מלווה ברמטכ"ל גדי איזנקוט, כדי לפגוש את הנשיא הרוסי ואת בכירי הצבא שלו ולתאם מולם מהלכים שימנעו תקרית אש ישראלית-רוסית מסוכנת בשמי סוריה. בפעם השנייה, נועדו שני המנהיגים בשולי ועידת האקלים הבינלאומית שנערכה בפריז בסתיו האחרון. בהמשך התקיימו גם כמה שיחות טלפון, שאף הן הוקדשו ברובן למצב המתפתח בסוריה, בהן, כאמור, השיחה האחרונה אתמול בערב.

על פניו, נראה כי יציאתו הפתאומית של ריבלין למוסקבה מרמזת על התפתחות דחופה הדורשת טיפול בהקדם האפשרי. אלא שבסביבתו של הנשיא הסבירו זאת אחרת, ואמרו כי ההזמנה לפגישה עם פוטין הגיעה מכיוון הקרמלין לפני ארבעה ימים כבר, ושנשיא המדינה התייעץ עם ראש הממשלה ומשרד החוץ בשאלה איזה מבין הביקורים חשוב יותר. מצד אחד, אף בכיר ישראלי לא ביקר באוסטרליה זה יותר מעשור, ומדובר כאמור במדינה ידידותית מאוד לישראל. מצד שני, רוסיה הפכה את עצמה בשנה האחרונה לשחקן החשוב ביותר בזירה הסורית, ולכן ישראל מייחסת חשיבות רבה ליחסים עמה.

ההסבר הזה עדיין מותיר על כנה את השאלה מדוע אי אפשר היה לנסות לקבוע את הפגישה עם פוטין למועד אחר. מה הייתה הדחיפות לקיים אותה דווקא בעוד שבועיים? ודווקא על חשבון הביקור באוסטרליה? כאן המקום להזכיר שלפני קצת יותר מחצי שנה, קיבל ריבלין הזמנה להגיע לפגישה עם הנשיא ברק אובמה בבית הלבן, תוך כדי ביקור שערך בארצות הברית. ריבלין שהה באותה עת בניו יורק, ולשכתו של הנשיא האמריקני הציעה לשלוח מסוק במיוחד כדי לאסוף אותו מניו יורק ולהביאו לוושינגטון. אלא שבמקרה ההוא, ריבלין דחה את ההזמנה, והציע לקבוע מחדש פגישה עם אובמה לתאריך אחר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם רה''מ הקנדי ג?סטין טרודו ועם רה''מ האוסטרלי מלקולם טרנבול בועידת האקלים בפריז. נובמבר 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ידיד ישראל. נתניהו עם ראש ממשלת אוסטרליה טרנבול בוועידת האקלים בפריז/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

אותה הזמנה מאובמה התקבלה בשיאו של המשבר בין ישראל לארצות הברית בנושא הסכם הגרעין עם איראן. לכאורה לפגישה כזו הייתה יכולה להיות חשיבות רבה בעת ההיא, דווקא על רקע הנתק שחל באותה תקופה בין הנשיא האמריקני לבין ראש הממשלה. בסופו של דבר, ריבלין ואובמה נפגשו רק שישה חודשים לאחר מכן בדצמבר האחרון. הפגישה עצמה הייתה ידידותית ומוצלחת מאוד, וריבלין אף הדליק נרות חנוכה יחד עם אובמה באירוע בהשתתפות בכירי הקהילה היהודית בוושינגטון.

השאלה מדוע מה שעבד עם אובמה, לא יכול לעבוד מול פוטין, מצטרפת לכל השאלות האחרות שמעלה הביטול. שאלות אלה שואלים גם באוסטרליה, שם לא ממש השתכנעו מההסבר הישראלי, שכן ישראל לא מצויה בימים האלה במשבר יוצא דופן, שמצדיק ביטול של ביקור חשוב אחרי יותר מעשור של יחסים מצוינים בין שתי המדינות.

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully