וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת אבטחה כבדה: המחוזי תל אביב גזר 20 שנות מאסר על "הסנדק הישראלי"

ביהמ"ש גזר עונש כבד על איתן חייא, אחד מבכירי העבריינים במרכז, והוסיף קנס של מיליון שקל וחצי. הוא הורשע לפני חודשיים בהלבנת הון ובסחיטה באיומים. משפחתו: "בלתי הגיוני". השופט גורפינקל שהרשיע אותו זוכה מאז לאבטחה צמודה מחשש לנקמה. דיווח מאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (חמישי) 20 שנות מאסר וקנס של מיליון שקל וחצי על איתן חייא, מבכירי העבריינים בישראל, לאחר שהורשע לפני חודשיים בעבירות של הלבנת הון וסחיטה באיומים של לווים בריבית. הוא הורשע בשלוש עבירות של סחיטה באיומים, אולם זוכה משני אישומים דומים של סחיטת עדי המדינה בתיק, תוך שבית המשפט אף מותח ביקורת על התנהלות המשטרה בפרשה. משפחתו של חייא יצאו המומים מבית המשפט. "זה בלתי הגיוני", אמרו.

הקראת גזר הדין התקיימה תחת אבטחה כבדה - עשרות לוחמי יס"מ התייצבו במקום ושלושה מערכי בדיקה הוקמו טרם הכניסה לאולם הדיונים. חייא נשאל לגבי תגבור הכוחות ואמר: "גם אני מאובטח". לגבי עונשו, אמר טרם מתן גזר הדין: "אני יודע שאקבל עונש כבד". לדבריו, "מותר למשטרה לשקר. אתם בתקשורת לא יודעים מה התפקיד שלכם, השופט לא יודע מה התפקיד שלו". בנו של העבריין, ערן חייא, עקץ את המשטרה: "לא נשאר בלש אחד בעיר, כולם הגיעו לפה".

עיקר תשומת הלב הופנתה לשופט צבי גורפינקל, שהרשיע את חייא בדצמבר 2015. שופט המחוזי זוכה זה כמה שבועות לאבטחה אישית כבדה מצד משמר בתי המשפט, בעקבות מידע מודיעיני ולפיו ישנה כוונה לפגוע בו על רקע החלטתו בתיק. גורפינקל מאובטח גם בביתו בשל החשש כי מקורביו של חייא ינסו לפגוע בו. האבטחה הכבדה מצד משמר בתי המשפט והמשטרה נמשכה גם הבוקר בהקראת גזר הדין, כאמור.

לקריאה נוספת:
אבטחה כבדה ואיומים: כך מתנהל משפטו של "הסנדק הישראלי"
הסדר טיעון: מאסר לאנשי חייא - בתמורה להסרת שמו מכתב האישום
"אם 'הסנדק' יעז לאיים עליי, אני אצפצף עליו"

איתן חייא, בית המשפט המחוזי תל אביב. 25 בפברואר 2016. מוטי קמחי,ynet, פול צלמים
"עצם הזכרת שמו מטילה אימה". חייא בהקראת גזר הדין, הבוקר/פול צלמים, מוטי קמחי,ynet

במסגרת התיק גויסו שני עדי מדינה ושורה של עדי תביעה. חייא כפר בהאשמות נגדו, אולם לא הצליח לשכנע את השופט בחפותו.

גורפינקל פתח את גזר הדין בהתייחסו לעבירות שגינן הורשע חייא. "עד 2010 ניהל עסקים מתחת לראדר של הממסד. רק כשפתח עסק נוסף הוא פנה לפקיד השומה להצהיר על רכוש בהיקף עשרה מליון שקלים. עם המוניטין שצבר הוא החל לבצע פעולות סחיטה", אמר.

עוד באותו נושא

400 מיליון שקל בשנה: כך מתנהלת המלחמה הכלכלית בארגוני הפשיעה

לכתבה המלאה
"הנאשם הינו אדם בעל מוניטין אלים העושה שימוש בכוח, באיומים ובהטלת אימה. עצם הזכרת שמו מטילה אימה"

לדבריו, גזר הדין צריך להיות למען יראו וייראו. "יש לעלות את רף הענישה בעבירות סחיטה, כך שירתיע את העבריינים ויתן הגנה לנסחטים", הוסיף השופט.

חייא נחשב לאחד מבכירי העבריינים באזור המרכז. עיקר פעילותו התמקדה עד הרשעתו בארצות הברית, ובעיקר בניו יורק. בין היתר כונה הסנדק הישראלי וראש המאפיה הישראלית בניו יורק. הוא שב לישראל ב-2004, אולם הועמד לדין רק עשר שנים לאחר מכן, בין היתר סביב התנהלותו הכלכלית וסחיטת בעלי עסקים וגביית חובות בשיטות אלימות.

"הנאשם הינו אדם בעל מוניטין אלים העושה שימוש בכוח, באיומים ובהטלת אימה כדי להניע אנשים לעשות מעשה או להימנע ממנו. היה ידוע לו כי לעצם הזכרת שמו קיימת השפעה מטילת אימה והוא השתמש במוניטין האמור כדי להטיל מורא על קורבנותיו", נכתב בכתב האישום.

הפרקליטות: "העונש - מסר מרתיע לעבריינים"

מפרקליטות מחוז תל אביב פלילי נמסר בתגובה לגזר הדין: "בית המשפט המחוזי קיבל את עמדתנו וגזר עונש משמעותי על איתן חייא. הנאשם, אשר מצוי בעולם הפשע זה שנים רבות, ניצל את המוניטין העברייני שלו כדי להטיל מורא על קורבנות עבירה נורמטיביים, באמצעות עבירות סחיטה ואלימות שבוצעו על יד אחרים, מטעמו ובשליחותו. קורבנות אלו עברו מסכת של לחצים ואיומים, תוך שהם חווים פגיעה נפשית קשה, והכול בשל בצע כסף של הנאשם.

"בית המשפט ראה את המעשים הללו בחומרה יתרה ושלח היום מסר מרתיע ולפיו העונש הראוי לנאשם בגין ביצועם, גם אם ביצע אותם באמצעות אחרים, הינו שנים רבות מאחורי סורג ובריח והרחקתו מהחברה, תוך מתן הגנה לציבור. בנוסף, בית המשפט גזר עונשים משמעותיים על הנאשמים ששימשו כעושי דברו של חייא והוציאו לפועל את המעשים הפליליים עמו ועבורו".

עו"ד של חייא: "לא נפלה שערה מראשו של איש ולא שולם שום כסף. נוצר מצב של דמוניזציה לנאשם"

פרקליטו של חייא, עורך הדין מוטי כץ, טען כי העונש שהוטל על מרשו לא תואם את חומרת המעשים, שלטענתו כלל לא ביצע, ורמז כי בכוונתו לערער. "גזר דין זה מופלג בחומרתו בהתחשב בהכרעת הדין, שלדעתנו היא שגויה. אמות המידה בהכרעת הדין הן שגויות מאוד. אם אני משווה את זה לאולמרט, אז הכרעת הדין לא יכולה לעמוד. הפרשה התחילה בעדותם של עדי המדינה שנמצאה כוזבת לחלוטין, והכרעת הדין מפרטת מחדלי חקירה חמורים ונקיטת לשון חמורה כלפי רשויות החקירה. לכן אנחנו לא מתייחסים לגזר הדין. בתיק זה לא נפלה שערה משערות ראשו של איש, ובפועל לא שולם שום כסף כתוצאה מסחיטה. לשיטתי, נוצר מצב של דמוניזציה של הנאשם – בעשר השנים האחרונות מאז הגעתו לארץ לא ריצה שום עונש מאסר ולא הוגש נגדו שום כתב אישום משמעותי".

(עדכון ראשון: 10:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully