וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שהפלסטינים יעבירו סחורות דרך אשדוד": יעלון ושב"כ מתנגדים לנמל בעזה

24.2.2016 / 8:44

שר הביטחון לא יתמוך במהלך בנושא שנועד "לתת נקודות לארגון חמאס ולקדם טרור", ובשב"כ חוששים כי הדבר יפגע במעמדו של אבו מאזן. במקביל, אמר גורם ביטחוני בכיר כי "שרים דומיננטיים עשויים לתמוך בהקמת הנמל". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

"כל מה שנכנס לרצועת עזה חייב לעבור בידוק ישראלי. אם למישהו בוער להכניס סחורות לרצועת עזה מהים הוא מוזמן להעביר אותן דרך נמל אשדוד" – כך אמר הבוקר (רביעי) גורם ביטחוני בכיר בהמשך לפרסום הראשון בוואלה! NEWS על ההתקדמות במשא ומתן הישראלי-טורקי וההיערכות של הקבינט הביטחוני לדיון על הקמת נמל ימי פלסטיני. לדבריו, "אין לנו כוונה לעצום עיניים בכל מה שקשור למה שנכנס לעזה. אף אחד לא מעלה על דעתו שמהלך כזה ייעשה על ידי חמאס ולא באחריות הרשות הפלסטינית".

בנוגע למשא ומתן הישראלי-טורקי, אמר הגורם הבכיר לוואלה! NEWS כי "הטורקים הגישו רשימה של בקשות אך גם לנו יש רשימה שהעברנו להם ואנחנו מחכים לתשובות". גורם ביטחוני אחר ציין כי הוא סבור שיהיו "הפתעות בקבינט בדיון על הנמל הימי". לדבריו, "שרים דומיננטיים מקדמים את הנושא באופן חיובי אף שראש הממשלה מתנדנד".

אך התנגדות עשויה להגיע מצד גורמים במערכת הביטחון. שר הביטחון משה יעלון מתנגד לכל מהלך בנושא שנועד "לתת נקודות לארגון חמאס ולקדם טרור". על רקע השיח הביטחוני-מדיני על הקמת נמל זה ייצא בקרוב יעלון לפגישות עבודה מקצועיות בקפריסין. לוואלה! NEWS נודע עוד כי למרות התמיכה של הרמטכ"ל לשעבר רא"ל במיל' בני גנץ, של הרמטכ"ל הנוכחי רא"ל גדי איזנקוט ושל מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב מרדכי, בהקמת נמל כרעיון שניתן לדון בו – גם השב"כ מתנגד למהלך.

עוד בוואלה! NEWS:
דוח חדש: עינויים וכליאה בצינוק – כך חוקר שב"כ עצירים ביטחוניים
יותר מאבטחים, פחות דו-קיום: ב"רמי לוי" מסתגלים למציאות חדשה
חמאס מורתע בעזה, אך חורש מזימות בגדה: מה אפשר ללמוד מנתוני שב"כ

יום חורף בחאן יונס שברצועת עזה, פברואר 2016. רויטרס
"אין לנו כוונה לעצום עיניים בכל מה שקשור למה שנכנס לעזה". פלסטינים בחאן יונס/רויטרס

בשב"כ חוששים כי הקמת נמל ימי פלסטיני בעזה עשויה לפגוע קשות במעמדו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, להגביר את כוחו של חמאס לא רק ברצועת עזה אלא גם בגדה המערבית ולסדוק באופן דרמטי את עיקרון הבידול בין עזה לגדה המערבית, מעבר להשלכות הביטחוניות בנושא.

במערכת הביטחון בוחנים כמה חלופות להקמת נמל בעזה, בהן בניית נמל צף על אי מלאכותי במרחק של קילומטרים מחוף עזה שעליו יפקח כוח בינלאומי או ישראלי או שימוש בנמל ניקוסיה שבקפריסין שיהווה יעד לשחלוף מטען ומכולות תחת בידוק בינלאומי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אבו מאזן: "לעצור את כל ההתנחלויות מ-67, הן סרטן שממלא את ארצנו". רויטרס
הקמת נמל עלולה לסכן את מעמדו. אבו מאזן/רויטרס

גורמים במערכת הביטחון אישרו בשבת כי ישנה התקדמות במשא ומתן בין ישראל לטורקיה, אך סייגו ואמרו כי "מהניסיון עם הטורקים אי אפשר לדעת מה יקרה עד הרגע האחרון". בכך, אישרו את דבריו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הניה, שאמר ביום שישי כי ישנה התקדמות בנושא הקמת נמל בעזה.

הגורמים ציינו בשיחות סגורות כי הם תומכים בהקמת נמל ימי לחמאס, ובלבד שהמהלך יהיה כרוך בתנאים ברורים שישחררו את הלחץ הכלכלי ברצועת עזה כך שניתן יהיה למנוע משבר ברחוב הפלסטיני, שעלול להוביל למערכה צבאית מול ישראל.

אי מלאכותי בים מול עזה במרחק 4.5 ק?מ מהחוף, מודל שהוכן ע?י חברת נמלי ישראל, ינואר 2016. עמוד הפייסבוק של ישראל כץ, אתר רשמי
אי מלאכותי בים מול עזה במרחק 4.5 קילומטרים מהחוף, מודל שהוכן על ידי חברת נמלי ישראל/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של ישראל כץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully