וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס מורתע בעזה, אך חורש מזימות בגדה: מה אפשר ללמוד מנתוני שב"כ

24.2.2016 / 0:47

שנת 2015 הייתה אחת השקטות שידע אזור רצועת עזה. אך מדובר בשקט מדומה, משום שחמאס פועל גם במישורים אחרים - מתחת לפני השטח ביהודה ושומרון. מלבד חמאס, מזהירים הנתונים מעלייה במספר הערבים שמתגייסים לדאעש וכן מהתעצמות הטרור היהודי

עריכה: ניר חן

(דיווח באולפן וואלה! NEWS על חוליית חמאס שתכננה להתנקש בחיי נתניהו)

נתוני הטרור של השב"כ שפורסמו אתמול (שלישי) מצביעים על כמה מגמות, חלקן מדאיגות, אולם אחת מהן דווקא מעודדת – רק בחלקה. שנת 2015 ברצועת עזה הייתה אחת השקטות שידע האזור והסתיימה ללא הרוגים בצד הישראלי. הנתונים מלמדים כי אפקט מבצע "צוק איתן" עוד מהדהד בקרב אנשי ארגון חמאס ונראה כי ההרתעה הישראלית עובדת. אך מדובר בשקט מדומה משום שחמאס עסוק כל העת בהתעצמות צבאית ובהתכוננות למערכה עתידית מול ישראל, שכוללות בעיקר ייצור עצמי של רקטות וכלי טיס לא מאוישים.

במקביל להתעצמות, מנהל חמאס מערכה נוספת נגד ישראל שמתחלקת לשני מישורים עיקריים: הסתה וקריאה בגלוי לטרור נגד ישראל באמצעות כלי התקשורת המסורתיים והרשתות החברתיות, לצד פעילות חשאית להקמת תאי טרור ביהודה ושומרון והכוונה לפיגועים רצחניים במיוחד.

בכך הפכה עזה ליצואנית מספר אחת של טרור באזור כשברקע ממשיך סלאח אל-ערורי, בכיר חמאס השוהה במפקדת הארגון מחוץ לישראל, להניע מהלכים נגד ישראל בגדה. אך ההסבר לשקט המדומה נעוץ בהבנה של חמאס כי התנגשות בטווח הנראה לעין מול צה"ל עשויה לבעוט אותו אל מחוץ לשלטון בעזה ולהרחיק אותו מרעיון ההשתלטות על הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון. לכן הוא בוחר את צעדיו בגדה בקפידה רבה.

לקריאה נוספת:
אבטלה, התאבדויות וסמים: המצוקה ב"כלא עזה" מקרבת את המבצע הבא
"המוסכניק", מטעני החבלה והחומרים הכימיים: כך תכנן חמאס להתנקש בנתניהו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות האיומים מעזה ומיהודה ושומרון הצליח ארגון השב"כ לסכל בשנה שעברה 239 פיגועים, מחציתם ביהודה ושומרון. לרוב, עוצמתו של נתון זה אינה מקבלת ביטוי משמעותי בציבור אך אם מחצית מהפיגועים הללו היו יוצאים לפועל, המצב הביטחוני בישראל היה נראה אחרת לחלוטין.

ההיקף הנרחב של גלי המעצרים בגדה והחקירות הרבות של פעילי הטרור הניבו חשיפת תשתיות והגשת כתבי אישום ובשורה התחתונה סימנו מכה אנושה לניסיונות של הזרוע הצבאית של חמאס לשקם את כוחה באזור. גזרת חברון והסביבה, הידועה בזיקה שלה לתנועת חמאס, מוגדרת כמוקד של טרור במיוחד על רקע נתוני פיגועי הדקירה והדריסות בחודשים האחרונים. לכן, אזור זה מקבל טיפול מיוחד בניסיון להוריד את גובה הלהבות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המגמה החדשה של ערביי ישראל ובדואים, החשים זיקה לדאעש ומאמצים את האידיאולוגיה הקיצונית של הארגון, מדאיגה. חלקם במפת הטרור עלה שלב: הם מתגייסים ונלחמים בשורות הארגון הקיצוני בסוריה. אף שמדובר בשיעור נמוך מאוד ביחס לשיעור של ערביי ישראל באוכלוסייה, עדיין ניתן לומר כי מדובר במגמה בעלייה שעשויה להתפתח עוד בשנת 2016. מעורבות מורים בבתי הספר המטיפים לאידיאולוגיה של דאעש הבהירה באופן חד משמעי כי מדובר בתהליך מסוכן ביותר.

אך המגמה שאסור להתעלם ממנה היא הטרור היהודי. בשנת 2015 אומנם לא עלה דרמטית היקף הפיגועים בהשוואה לשנת 2014 אך חלה עלייה בהיקף הנפגעים וההקצנה בשיטות הפעולה. במערכת הביטחון יודעים לומר בבירור כי פיגוע הצתת משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא היה קו שבר ונקודת מפנה שהכניס לסחרור את המערכות כולן.

(עדכון ראשון: 23:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully