וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המוסכניק", מטעני החבלה והחומרים הכימיים: כך תכנן חמאס להתנקש בנתניהו

21.2.2016 / 14:00

חומרי חקירה שנחשפים לראשונה מראים כיצד חוליה של ארגון הטרור ניסתה להוציא לפועל פיגוע נגד רה"מ בהיכל ארנה או בבית הכנסת הגדול בירושלים. בתכנית: דירת מסתור למתאבדים, מעבדה לחומרי נפץ ומעטפות כסף מרמאללה. ראש החוליה: "ידעתי שיהיו הרבה הרוגים". דיווח מהאולפן

עריכה: ניר חן

הכנסת מטען חבלה להיכל הארנה בירושלים או לבית הכנסת הגדול בעיר בעת שראש הממשלה נואם – כך תכננה חוליית חמאס להתנקש בחייו של בנימין נתניהו, כפי שעולה מחומרי חקירה שנחשפים היום (ראשון) לראשונה בוואלה! NEWS עם הגשת כתב אישום נגד אנשי ארגון הטרור ממזרח הבירה.

לפני כחודש הגישה הפרקליטות כתב אישום חמור נגד שניים מהמעורבים. במקביל הגישה הפרקליטות הצבאית כתב אישום נגד מי שעמד בראש החוליה, אחמד עזאם, תושב הכפר יאסוף בשומרון בן 25, שהתגורר בשנים האחרונות באבו דיס. עזאם היה בהליכים מתקדמים של הקמת תשתית חמאס תוך שהוא מקבל מימון והכוונה מאנשי הארגון ברצועת עזה. בין היתר, רכש חומרים כימיים ושכר דירה במזרח ירושלים, שבה הקים מעבדה לצורך הכנת המטענים. הוא גייס את מי שהיה אמור להכניס את מטעני החבלה או את אחד המחבלים לירושלים לצורך ביצוע הפיגועים: חזאם סנדוקה, שזכה לכינוי "המוסכניק" בשל הבנתו בכלי רכב. סנדוקה, סטודנט בן 22, כבר סימן את היעד לפיגועים – ראש הממשלה בנימין נתניהו.

סנדוקה, תושב העיר העתיקה בירושלים וסטודנט לשפה הערבית באוניברסיטת אבו דיס, גויס בנובמבר האחרון על ידי עזאם, שחיפש תושב העיר שיוכל לסייע בהכנות לפיגועים. בתחילה גויס כדי לקנות חומרים כימיים להכנת מטעני חבלה למחבלים מתאבדים ויעבירם משטחי הגדה אל תוך דירת המסתור בירושלים. "בנובמבר אמר לי עזאם שחמאס ישלם לי כסף ושתפקידי יהיה להעביר חומרים כימיים מישראל לגדה. התפללתי תפילת אל-אסתחארה, שהיא תפילה לבחור שמתלבט בין שני דברים, וסיכמנו לדבר יומיים אחר כך. כעבור יומיים נפגשנו ואמרתי לעזאם שאני מסכים לפעול יחד אתו. הוא אמר לי שהוא צריך אותי בהעברת חומרים כימיים מישראל לגדה ושהוא רוצה לייצר מהם דברים. אני הבנתי שהוא רוצה לייצר מטענים וחומרי נפץ".

נתניהו ביקר בזירת הירי בדיזנגוף: "לא נקבל מדינה בתוך מדינה". לשכת העיתונות הממשלתית
המטרה - להתנקש בראש הממשלה במהלך בזמן נאום. נתניהו בזירת הפיגוע בתל אביב, ינואר 2016/לשכת העיתונות הממשלתית

בשלב זה סנדוקה מתחיל לקנות את החומרים המבוקשים. בין היתר הוא רוכש כמויות גדולות של אשלגן, מי חמצן ודשן במשתלות ובבתי מרקחת באזור ירושלים ובאבו גוש. העובדה כי מכוניתו נושאת לוחית זיהוי צהובה מסייעת לו לעבור במחסומים, אולם עזאם מבקש ממנו לרכוש רכב גדול עוד יותר. "הוא רצה להבריח באמצעותה מטענים או מתאבדים לירושלים, וביקש שאמצע דירה על מנת שישהו בה המתאבדים", סיפר סנדוקה לחוקריו. "הסכמתי. הוא ביקש ממני לסייע לו באופן הכנסת מתאבדים לירושלים אך אמרתי לו שזה דבר קשה ומסובך. הוא ביקש ממני לבדוק אנשים על מנת לגייס אותם לפעילות".

החוקר: האם תכננת איפה לבצע את הפיגועים?

סנדוקה: לאחר ששוחחתי עם עזאם על האפשרות לבצע פיגוע חטיפה או פיגוע התאבדות או פיגוע של מטענים, התחלתי לחשוב איפה המקומות המתאימים לביצוע הפיגועים. מאחר שאני עבדתי בחברת שמירה בירושלים, חשבתי שהמקומות המתאימים הם קניון מלחה, אולם הארנה לכדורסל בירושלים ובית הכנסת הגדול, כי מגיעים למקומות האלה הרבה אנשים וביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו".

החוקר: מה תפקידך בשמירה?

סנדוקה: התפקיד שלי היה בדיקה של המשתתפים ושמירה על הביטחון. עבדתי באולם הארנה ובבית הכנסת הגדול בשייח ג'ראח... לאחר שקניתי את החומרים (הכימיים) באבו גוש, נסעתי ליפו על מנת לבדוק אם עוקבים אחריי ואם יש שם מקום שמתאים לביצוע הפיגוע... ראיתי שיש באזור הנמל ביפו ובחוף הרבה מסעדות והמקום הזה מלא באנשים ומתאים לפיגוע".
החקירה קיבלה תפנית משמעותית לאחר שסנדוקה הזכיר את האפשרות להתנקש בראש הממשלה. אמנם הוא הדגיש כי הדברים היו בגדר תכנון שלו בלבד, אולם בפועל החוליה כבר הספיקה להתארגן: סנדוקה כבר רכש כמויות גדולות של חומרים כימיים וראש החוליה עבר הספיק לגייס בדואי תושב הדרום, שהביע תמיכה ב"מדינה האיסלאמית" (דאעש) והסכים להשתתף בפעילות החוליה.

החוקר: ספר לי על עבודתך בחברת השמירה.

סנדוקה: "אני עבדתי בחברה במשך כמה חודשים ועזבתי שם לפני חודש וחצי. עבדתי שם כשומר וסדרן במקומות האלה. עבדתי גם בארנה בירושלים ועבדתי בבניית הבמה באולם. חשבתי ביני לבין עצמי שהבמה הזאת מתאימה לשים מטען ולפוצץ אותו כאשר יהיה על הבמה ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם המקורבים שלו. אני לא ביצעתי זאת כי אני לא יודע לבצע זאת ואני לא יודע לייצר חומרי נפץ ומטענים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
עצרת תמיכה בחמאס ברמאללה. 22 באוגוסט 2014. AP
מעטפות כסף ברמאללה לקניית חומרים כימיים. עצרת תמיכה בחמאס בעיר ב-2014/AP

החוקר: האם הייתה לך מחשבה למות מות קדושים?

סנדוקה: לא הייתה לי מחשבה כזאת, אך אני יודע שלמות מות קדושים זה המוות הכי קדוש".

החקירה סביב החוליה הייתה עיקר עבודתם של חוקרי השב"כ "אמנון", "אנדי", "נרי" ו"סולי". למעשה, נראה כי כל בכירי אגף החקירות של השב"כ היו מעורבים בחקירת הפרשה. מעיון בחומרי החקירה נראה כי בשב"כ חששו שמדובר למעשה בחוליית דאעש הפועלת בישראל ואף תחקרו את כלל המעורבים על קשריהם עם אנשים בארגון טרור זה. בסופו של דבר, התמקדו אנשי השב"כ בעזאם, שריצה לפני שנתיים מאסר בכלא רמון. "כבר בכלא החלטתי לפנות לחמאס בעזה במטרה לבצע פעילות במסגרת הארגון כדי לקבל סיוע כספי", סיפר לחוקריו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקבלה על רכישת חומרים כימיים באבו גוש/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא החל להתחבר לאנשי חמאס בכלא, אולם אלה החלו לחשוד בו. "האסירים ביקשו ממני להפסיק לדבר איתם על פעילות צבאית כי הם חששו שזה ייפגע בסיכוי שלהם להשתחרר במסגרת עסקת חילופי אסירים עתידית", אמר. מי שנשלח לטפל בו הוא אחד מבכירי חמאס הכלוא בבתי הסוהר הישראליים - אחמד סעדה, מי שהסיע את המחבל המתאבד לפיגוע בקו 20 בירושלים בשנת 2002, שבו נרצחו 12 ישראלים. סעדה, שנדון ל-12 מאסרי עולם, סיפר לעזאם מה שרצה לשמוע ואמר לו כי לפני שישתחרר יעביר לו מידע כיצד ליצור קשר עם גורמים בעזה. לבסוף לא עשה זאת, אולם עזאם הצליח בכל זאת ליצור קשר עם חמאס ברצועה.

באוגוסט האחרון החל עזאם בהתכתבות עם אדם המכונה "אבו עומר מעזה" דרך אפליקציית טלגרם וחשבון ג'ימייל. האחרון העביר לו קובץ לתוכנה של התכתבות במחשב ואבו עומר החל להנחות אותו כיצד להכין מטעני חבלה. "הוא אמר לי שהוא אחראי עליי בחמאס מעזה והוא ידאג לכל צרכיי וישלמו לי את שכר הלימוד", סיפר עזאם בחקירתו. "באחת השיחות הוא אמר לי שיכיר לי אדם המכונה אבו מחמד, ילמד אותי איך לייצר חומרי נפץ וחגורות נפץ. אני הסכמתי לכך. הוא הנחה אותי לשכור דירה לייצר מעבדת לייצור מטענים ושלח לי כסף לטובת העניין. רכשתי מכשיר נייד והוא נתן לי מספר טלפון וביקש ממני להתקשר למספר ולהזדהות. הוא אמר לי שהבחור מהצד השני יגיד לי להגיע לכיכר אל מאנרה ברמאללה ושם ייתן לי את הכספים".

פיס ארנה בירושלים. קובי אליהו
"מקום מתאים לפיגוע כי הרבה אנשים באים אליו". היכל ארנה בירושלים/קובי אליהו

בשלב זה מתחיל עזאם לאסוף מידע על המוקדים העיקריים לביצוע הפיגועים: הכניסה לאריאל, הכניסה למעלה אדומים וצומת תפוח. הוא משתף את אבו עומר במחשבותיו ושולח לו מפות של היעדים עם דרכי גישה ויציאה. לבקשת אבו עומר, עזאם גם שולח לו רשימת כפרים פלסטיניים באזור הפיגועים לצורך גיוס מחבלים מתאבדים. האופציה העיקרית שנשקלת בין השניים לביצוע אחד הפיגועים היא מחבל שירה לעבר אופנוע בכניסה למעלה אדומים.

החוקר: האם אבו עומר ביקש ממך לייצר חומרי נפץ?

עזאם: "לפני חודשיים וחצי הוא שוחח עמי דרך התוכנה והנחה אותי לייצר חומר נפץ בשם 'אל-רדה', ואבו עומר אמר לי שהחומר הזה חזק מאוד ועד היום לא נעשה בו שימוש בגדה. הוא שלח לי סרטון וידאו איך לייצר את החומר הזה ואמר לי שנשתמש בו באמצעו מטען נפץ אך לא מצאתי חומר בשם פורמלין... כעבור כמה שבועות קניתי לפי הנחייתו טלפון וסים ושכרתי רכב והתקשרתי למספר שנתן לי. הזדהיתי במילת הקוד 'אבו פלאן' ונפגשתי עם אדם שאיני זוכר את שמו ברמאללה. הסתובבנו וחיפשנו חומרים הנחוצים לייצור חומרי נפץ אבל לא השגנו אותם. כשהגעתי הביתה שברתי את הטלפון".

"שאלתי אם יסכים לבצע פיגוע. הוא שמח ואמר כן: 'אני מוכן לבצע את הפיגוע בכל זמן'. הוא ביקש לקחת אחריות על הפיגוע ושלא יגידו שהיה איש חמאס"

במקביל החל עזאם בחיפוש אנשים לתא חמאס העזתי שהקים - קילומטרים ספורים מבית ראש הממשלה בירושלים. הוא פונה לכמה סטודנטים שמגלים התעניינות, אולם לבסוף הודיעו שהם לא מעוניינים להצטרף. בעזרת איש קשר של חמאס ברמאללה הוא מקבל מעטפות של כסף בכיר אל מנארה, ובהן אלפי דולרים בודדים, שבעזרתם הוא ממשיך ברכישת החומרים הכימיים. הוא שוכר בית במחיר של 500 שקלים לחודש באבו דיס, שם הוא מטמין את החומרים ומתחיל בהקמת המעבדה. לצד החומרים, אבו עומר רוכש גם תנור אפייה, כיריים, מקרר, קערות זכוכית וכפפות לעבודה עם החומרים. מרוב סקרנות, הוא מנסה בעצמו להרכיב מטען מהחומרים שרכש - ללא הצלחה.

בשלב מסוים, בהנחיית איש החמאס העזתי, הוא מבקש להרחיב את החוליה בעזרת תושב מזרח ירושלים בעל תעודת תושב, שיסייע בהעברת החומרים. הוא פונה לסנדוקה לאחר שהתרשם מחזותו החיצונית כי מדובר באדם דתי. "אני נתתי לו את הכינוי 'המוסכניק' כי שמעתי אותו משוחח עם אחד מקרוביו, שהוא מכונאי. ישבתי איתו במסעדה והצעתי למוסכניק שאני רוצה לגייס אותו לפעילות צבאית בחמאס ואנו נדאג לכל צרכיו. הוא הלך להתפלל וכעבור יומיים אמר לי שהוא מסכים. סיפרתי לו שאני בקשר עם אנשים מגדודי עז א-דין אל-קסאם בעזה ועל התכנונים שלנו לייצור חומרי נפץ ומטענים וחגורות נפץ. הסברתי לו שתפקידו יהיה לרכוש חומרים כימיים בישראל כדי שנייצר חומרי נפץ. אמרתי לו שתפקידו יהיה הכנסת מחבל מתאבד או מטעני נפץ לישראל".

חוליית חמאס במזרח ירושלים שתכננה פיגועי התאבדות. דצמבר 2015. תקשורת שב"כ, מערכת וואלה! NEWS
הופעלו על ידי גורמים ברצועה. חברי חוליית חמאס/מערכת וואלה! NEWS, תקשורת שב"כ

סנדוקה, כאמור, מתחיל ברכישות של החומרים - אשלגן, דשן נוזלי, עשרות קילוגרמים של דשן חקלאי, חומצה גופרתית ועוד. הכול על פי ההנחיות שקיבלו השניים מעזה. המטרה הייתה לייצר נוזל של ניטרוגליצרין להכנת המטענים. חמאס, כך עולה מהחומרים, תכנן להעביר לעזאם 5,000 שקלים על כל ק"ג חומר נפץ שיצליח לייצר. בשלב זה ביקש אבו עומר לשוחח בעצמו עם "המוסכניק" סנדוקה דרך התוכנה. מעצרם של השניים מנע את השיחה. בינתיים הספיק עזאם לגייס אדם נוסף לחוליה - הפעם אזרח ישראלי עם תעודת זהות כחולה.

"בסוף נובמבר הייתי במסגד באוניברסיטה וראיתי בחור שנראה דתי והחלטתי לגייסו לפעילות", סיפר לחוקריו. "הוא סיפר שהוא לומד רפואה ושהוא מתגורר במקור בדרום ליד באר שבע, בדואי". לאחר מכן יתברר כי מדובר באבו-אלקעיאן. "הוא סיפר לי שהוא תומך בדעאש ובחליפות האיסלאמית ושדודיו יצאו להילחם בסוריה. ניסיתי לשכנע אותו שרעיונות דעאש לא נכונים והוא ניסה לשכנע אותי ההיפך". עזאם היה ישיר בשיחות עם אבו אלקיעאן. "שאלתי אותו אם הוא מוכן לבצע פיגוע התאבדות. הבחור שאל אותי אם אני מדבר ברצינות. הבחור שמח והסכים. אמרתי לו שיכול להיות בעתיד שאתן לו חגורת נפץ או רכב ממולכד לבצע פיגוע התאבדות בישראל. הוא אמר לי: 'אני מוכן לבצע את הפיגוע בכל זמן'. הוא ביקש לקחת אחריות על הפיגוע ושלא יגידו שהיה איש חמאס".

עזאם הנרגש ניגש מיד לשוחח עם מפעילו מעזה וסיפר לו על המגויס החדש. אלא שבעזה התלהבו פחות. "אבו עומר אמר לי שהוא לא רוצה לערב את דעאש בפעילות שלנו", אמר.

החוקר: האם אתה יודע מה עלול לקרות בשימוש במטעני החבלה?

עזאם: "יהיה מספר רב של הרוגים".

החוקר: יש לך מה להוסיף?

עזאם: "לא ידעתי שהדברים יגיעו לרמה כזו. אני מתחרט על מה שקרה. במהלך הפעילות לא חשבתי מה עלול לקרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully