וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל דיווחים על אי-סדרים: ניצחון מוחץ לטראמפ בנבאדה

בהתאם לסקרים האחרונים, המיליארדר זכה ביותר מ-45% תמיכה, והבטיח להמשיך "לנצח, לנצח, לנצח". במקום השני רוביו בפער של כ-20%, ואחריו קרוז בפער זעום בלבד. קלינטון על פרשת המיילים: "אין לתומכיי ממה לחשוש". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

בתום קבלת התוצאות מכל אספות הבחירות בנבאדה, המועמד המוביל דונלד טראמפ זכה כצפוי ב-45.9% תמיכה, ובקרב על המקום השני ניצח מרקו רוביו עם 23.9%. במקום השלישי, בפער זעום, טד קרוז עם 21.4% תמיכה. בן קרסון זכה ב-4.8% וג'ון קייסיק קיבל 3.6% תמיכה בלבד. השניים האחרונים צפויים לצאת מנבאדה ללא נציגים שיתמכו במועמדותם בוועידה הכללית של המפלגה הרפובליקנית בחודש יוני.

התוצאות לא היו מפתיעות במיוחד, ועמדו בציפיות שהציבו הסקרים. לפי סקר אחרון שפורסם ברשת CNN, טראמפ צפוי היה להוביל בפער גדול עם 45% תמיכה, לעומת 19% לרוביו ו-17% לקרוז. הרחק מאחוריהם היו צפויים להשתרך הניורוכירורג לשעבר בן קרסון - עם 7% תמיכה - ומושל אוהיו ג'ון קייסיק עם 5% תמיכה בלבד.

בפריימריז בנבאדה ניסה הסנאטור מרקו רוביו לבסס את עצמו כמתחרה העיקרי של דונלד טראמפ, על חשבונו של הסנאטור טד קרוז. טראמפ, שצפה בשני הסנאטורים מתקוטטים בינם לבין עצמם, יצא מנצח גם בתום אסיפת הבחירות הזאת והמשיך את המומנטום שצבר מהבחירות בקרוליינה הדרומית ובניו המפשייר. כעת, העיניים נשואות ל"סופר טיוזדיי" ב-1 במרץ, אז ייערכו בחירות מקדימות ב-13 מדינות במקביל.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
הרפובליקנים נודדים לנבאדה: רוביו וקרוז מתחרים על המקום השני
אחרי הניצחון הגדול, גם ההיסטוריה עומדת לצדו של טראמפ
הבחירות המקדימות: טראמפ וקלינטון ניצחו, בוש פרש מהמרוץ לנשיאות

דונלד טראמפ בנאום ניצחון בלאס וגאס, נבאדה, 24 בפברואר 2016. רויטרס
61% מהמצביעים הרפובליקנים מעדיפים מועמד שאינו מהממסד הפוליטי. טראמפ בעצרת בחירות בלאס וגאס, נבאדה, הלילה/רויטרס

במהלך הלילה דווח על שיעורי הצבעה גבוהים במיוחד ברחבי המדינה המדברית, שהפתיעה גם את פקידי המפלגה הרפובליקנית. בכמה מוקדים דווח על "כאוס", הצבעות כפולות ומחסור בטפסי הצבעה, אולם בכירי המפלגה בנבאדה מיהרו לדחות את הדיווחים ולהבהיר כי הליך ההצבעה מתקיים כסדרו.

במקביל, ברשתות החברתיות דווח על כמה מוקדים שבהם הפקידים שאספו את טפסי ההצבעה לבשו חולצות של קמפיין הבחירות של טראמפ. למרות שלטענת גורמים במפלגה הרפובליקנית, אין זה מנוגד לנהלים, העניין עורר סערה בקרב המצביעים התומכים במועמדים אחרים. "המתנדבים עברו הכשרה אינטנסיבית, והם עושים עבודה נהדרת", נמסר בהצהרה מהמפלגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"אתם הולכים להיות גאים בנשיא שלכם"

בנאום שנשא בנבאדה עם פרסום התוצאות הראשוניות, הודה טראמפ לתומכיו וקרא: "אנחנו עכשיו מנצחים, מנצחים, מנצחים במדינה כולה. נשיב את אמריקה לגדולתה, זה יקרה מהר!". המועמד המוביל הבהיר כי הוא זכה לרוב בקרב מצביעים צעירים ומבוגרים, בעלי השכלה גבוהה ו"חסרי השכלה", ובקרב הנוצרים האוונגליסטים. כמו כן, לקול תשואות רמות, ציין טראמפ כי הוא זכה ל-46% תמיכה בקרב המצביעים ההיספנים.

לצד זאת, שב טראמפ והבטיח להקים חומה בגבול עם מקסיקו, על מנת למנוע ממהגרים להיכנס לארצות הברית. "מקסיקו הולכת לשלם על החומה", קרא. "זה הולך לקרות. תאמינו לי, אני אדבר איתם, הם ישמחו לעשות את זה". הוא הוסיף, בהתייחסות לתקנות החזקת הנשק: "אנחנו אוהבים את התיקון השני לחוקה, אף אחד לא אוהב אותו יותר מאיתנו".

"אתם הולכים להיות גאים בנשיא שלכם, ואתם הולכים להיות אפילו גאים יותר במדינה שלכם", סיכם טראמפ. "אני אוהב את נבאדה. השקעתי כל כך הרבה בלאס וגאס", ציין, בהתייחסות לבתי המלון ולבתי הקזינו שבבעלותו בעיר.

מרקו רוביו בבחירות המקדימות בנבאדה, 24 בפברואר 2016. רויטרס
התברג למקום השני. רוביו, הלילה/רויטרס

על פי סקר שערכה רשת CNN בקרב עשרות אלפי המצביעים עם פתיחת אספות הבחירות, 58% מהם "כועסים" על הממשלה הפדרלית, ו-36% נוספים "אינם מרוצים" ממנה. רק אחוז בודד מהמצביעים הרפובליקנים בנבאדה "נלהבים" מפעילותה של הממשלה, ו-4% נוספים "מרוצים".

בנוגע לסוגיה החשובה ביותר עבור המצביעים, 30% מהם טענו כי מדובר בכלכלתה של ארצות הברית, 26% ציינו את התקציב הממשלתי כסוגיה הבוערת ביותר, 20% טענו כי מדובר בהגירה ו-20% נקבו במאבק בטרור. כמו כן, 61% מהמצביעים מעוניינים במועמד מחוץ לממסד הפוליטי - כמו טראמפ - ורק 33% מהם מעדיפים מועמד בעל ניסיון פוליטי עשיר.

עוד עולה מנתוני הסקר כי 31% מהמצביעים החליטו למי יתנו את קולם במהלך השבוע האחרון, ו-69% הנותרים קיבלו החלטה מוקדם יותר. מקרב המצביעים, רק 5% מתחת לגיל 29, 14% מהם בגילאי 44-30, 42% בגילאי 64-45 ו-38% נוספים מעל גיל 65. הרוב הגדול, 86% מהמצביעים הרפובליקנים בנבאדה, הם לבנים, 8% ממוצא לטיני, 2% ממוצא אסייתי ואחוז בודד שחורים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל לאספות הבחירות בנבאדה, המועמדים הדמוקרטים הילרי קלינטון וברני סנדרס נפגשו באירוע בחירות של רשת CNN בקרוליינה הדרומית, לקראת הפריימריז הדמוקרטי במדינה ביום שבת הקרוב. סנדרס, שנאבק מול קלינטון על קולות המצביעים האפרו-אמריקנים, התייחס לביקורת שהופנתה כלפי הנשיא ברק אובמה בעיקר מצדו של טראמפ בשנים האחרונות, וטען: "בשבע השנים האחרונות התמודדנו עם רמות חסרות תקדים של הכשלות נגד הנשיא אובמה".

קלינטון, מצדה, פרטה על מיתרים אישיים יותר, וקראה: "עלינו להכיר בכך שהחוויות שלנו אולי לא ציידו אותנו בהבנה של מה שעובר על האזרחים האפרו-אמריקנים בכל יום ביומו". זאת, בהתייחסות לאפליה ולאלימות המשטרתית נגד אזרחי ארצות הברית השחורים, שעלו לכותרות בתקופה האחרונה. "אנחנו חייבים לדבר בכנות" על מדיניות האפליה, הבהירה קלינטון. "יש לנו אתגרים רציניים, וזה חשוב שבעיקר אנשים לבנים יהיו כנים לגביהם. אחרת לא נוכל לשנות כאומה את מורשתנו".

סנדרס שב ותקף במרומז את קלינטון בשל קשריה עם אילי ההון בוול סטריט. "אני שמח לשחרר לציבור את כל הנאומים בתשלום שנשאתי בוול סטריט - הנה זה", קרא ופשט את ידיו, "אין בכלל". לאחר פרישתה ממשרד החוץ, קלינטון נשאה כמה נאומים בתשלום בפני בכירי וול סטריט.

הילרי קלינטון לאחר ניצחונה בבחירות המקדימות בנבאדה. לאס וגאס, 20 פברואר 2016. AP
"החוויות שלנו לא ציידו אותנו בהבנה של מה שעובר על האזרחים האפרו-אמריקנים בכל יום ביומו". קלינטון/AP

קלינטון התייחסה גם לפרשת חשבון המייל האישי, שבו השתמשה במהלך כהונתה כשרת החוץ תחת ממשלו של אובמה, והבהירה לתומכיה כי "אין להם ממה לחשוש". לדבריה, "אני רואה את הטפטוף" של מיילים לתקשורת. "הייתי בזירה הציבורית כבר 25 שנים", הוסיפה, "העובדות בשטח הן שבכל פעם שמישהו הטיח בי האשמות כאלה, מה שקרה כבר בעבר, לא הוכח כלום".

(עדכון ראשון: 7:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully