וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלנת שכר בני הנוער הגיעה לוועדה לזכויות הילד: "לא מודעים לחוק"

24.2.2016 / 0:54

הוועדה דנה בעניינם של בני הנוער שלא קיבלו שכר על עבודתם בחברת "מגה סרוויס", כפי שנחשף בוואלה! NEWS, והוחלט על חתימה על אמנת זכויות, הקמת מוקד דיווח והפעלת סיירת נוער. במקביל, הגיעה הסתדרות הנוער העובד והלומד להבנות עם בעלי החברה

עריכה: ניר חן

(דיווח לאולפן וואלה! NEWS על ניצול בני הנוער)

הלנת שכרם של עשרות בני נוער שעבדו במלצרות באולמות אירועים דרך חברת "מגה סרוויס", שנחשפה בוואלה! NEWS, הגיעה אתמול (שלישי) לוועדה לזכויות הילד בכנסת. בעקבות הפרסום כמאה בני נוער שנוצלו ואף היו נתונים לאיומים מצד החברה התאגדו למאבק עם הסתדרות הנוער העובד והלומד, וזו הגיעה להבנות עם בעלי החברה, לפיהן בני הנוער יפוצו ב-15% תוספת על הלנת שכר.

בוועדה הוחלט כי ביום חמישי הקרוב תיחתם אמנה לעיגון זכויות הנוער העובד, שאותה הובילה יו"ר הוועדה, חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון (כולנו), יחד עם ראשי מועצות התלמידים והנוער. לפי האמנה, תופעל סיירת נוער שתדאג לאכוף את נושא זכויות בני הנוער בעבודה ויוקם מוקד לדיווח על מקרים שיועברו לטיפול במשרד הכלכלה.

גם משרד החינוך הצטרף למלחמה בפגיעה בזכויות בני הנוער העובדים. במכתב ששלח שר החינוך נפתלי בנט ליו"ר הוועדה הוא הצהיר כי יוענקו תעודות הוקרה למקומות עבודה שבהם נשמרו זכויות העובדים על הצד הטוב ביותר. הוא הוסיף כי הקמת מוקד לדיווח על מקרים ירתיע בעלי עסקים מלהעסיק בני נוער בתנאים לא חוקיים.

עוד בוואלה! NEWS:
כשאדמה היא אינטרס, פרנסה ותרבות: סאגת פינוי הבדואים ממעלה אדומים
חמאס מורתע בעזה, אך חורש מזימות בגדה: מה אפשר ללמוד מנתוני שב"כ

נערים שהולן שכר בעבודות מלצרות. ניב אהרונסון
"עד היום הוא לא שילם לי ולעוד עשרות אנשים". סיפר אביתר בוועדה/ניב אהרונסון
"עבדתי עד שעות לא הגיוניות כמו שלוש בלילה מבלי שיהיה תמיד מי שיחזיר אותי הביתה"

כמה בני נוער שנוצלו על ידי חברת "מגה סרוויס" ועד כה עדיין לא קיבלו את שכרם, הגיעו אתמול לוועדה וסיפרו על התנהלותם הלא-חוקית של בעלי החברה. "עבדתי בחברה בתור מלצר באולמות אירועים, בהתחלה שולם לי הכסף, אך לבסוף הפסיק הבעלים לשלם לי את המשכורת שהוא חייב לי. עד היום הוא לא שילם לי ולעוד עשרות אנשים, זאת מעבר לעובדה כי עבדתי עד שעות לא הגיוניות כמו שלוש בלילה מבלי שיהיה תמיד מי שיחזיר אותי הביתה", סיפר אביתר בן ה-17 שעבד בחברה כמה חודשים. יו"ר הוועדה התייחסה לשעות העבודה שבהם נאלצו אותם בני נוער לעבוד ושאלה מדוע הסכים לעבוד בניגוד לחוק. אביתר השיב כי לא היה מודע לחוק ולזכויות שמגיעות לו בתור נער עובד.

בהסתדרות הנוער העובד והלומד הוסיפו כי בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS הגיעו אליהם כמאה פניות של בני נוער שלא קיבלו את שכרם. מהארגון, שמייצג אותם בהליך מול בעלי החברה, מסרו כי "אנחנו נמצאים בדין ודברים מול בעלי החברה". לדברי אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בנוער העובד והלומד, "הגענו להסכמה כי יש לפתור את העניין הזה באמצעות מתווה של תשלומים לרבות פיצוי על הלנת השכר של 15%. כולנו תקווה שהנושא יגיע לפתרון בימים הקרובים".

"נערים לא יודעים למי לפנות ולהתלונן במקרים כאלו"

שאשא ביטון התייחסה למקרה ואמרה, כי "מאה ילדים זה כמות בלתי נתפסת, זה רק ממחיש את הצורך של התהליך שאנחנו עוברים היום". היא דיברה על עדותו של אביתר והוסיפה: "בוועדה טוען נער שהוא לא יודע את הזכויות שלו את שעות העבודה המותרות לו על פי החוק. היום הם לא יודעים למי לפנות ולהתלונן כשהם נתקלים במקרים כאלו. בקיץ הבא אנחנו רוצים שבני הנוער ידעו שיש להם למי לפנות ויותר ממקום אחד. וגם מעסיקים ידעו למען יראו וייראו שבני הנוער יכולים להתלונן עליהם".

במהלך סדרת הדיונים שהתקיימה הוחלט על בניית תכנית להעלאת המודעות של בני הנוער ההורים והמעסיקים בעבודה, סיפרה שאשא ביטון. "היא תכלול הסברה אינטנסיבית ושיתוף עם הנוער העובד והלומד ומועצת התלמידים, מעורבות של משרד הכלכלה, העברת ברושורים להורים דרך תשלומי ארנונה, סיירות נוער שיאתרו מקומות בעייתיים", פירטה. לדבריה, "זיהינו בדיון שהנושא של המודעות הוא מאוד משמעותי ויכול למנוע מחצית מהמקרים. אין יותר טוב מזה שבני נוער שותפים בתהליך, הם אלו שיסתובבו עם בני הנוער, ידברו איתם ויעלו למודעות את המקרים".

(עדכון ראשון: 23:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully