וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא תקבלו את הכסף שלכם": כך נעקצו עשרות נערים שעבדו באולמות אירועים

2.2.2016 / 17:40

הצ'קים שחזרו, החובות שגדלו וההבטחות ללא הכיסוי: מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי עשרות צעירים שהועסקו בחברת "מגה סרוויס" מתלוננים על הלנת שכר, ולאחר שדרשו את המגיע להם - נתקלו בתירוצים ואיומים. אחת הבעלים: "יש לנו קושי תזרימי". דיווח לאולפן

עריכה: ניר חן

עשרות בני נוער שעבדו במלצרות באולמות אירועים שונים דרך חברת כוח האדם "מגה סרוויס" מצאו את עצמם ללא שכר - כך עולה מבדיקת וואלה! NEWS. לחלק חזרו הצ'קים, וחלק כלל לא קיבלו משכורת. בעלי החברה, בני הזוג אורית ואיתי גלעדי, איימו על הנערים כי אם יתאגדו "ויעשו רעש" הם לא יקבלו כלל את הכסף. בינתיים, ממשיכה החברה לפרסם מודעות דרושים ולהעסיק מלצרים חדשים.

"התחלתי לעבוד בחברת 'מגה סרוויס' לפני ארבעה חודשים", סיפר ד', בן 18 המתגורר באזור השרון. "חבר הביא אותי לעבוד שם. מדובר בחברת כוח אדם של מלצרים באולמות אירועים. מנהל הקייטרינג משלם לאיתי ואיתי משלנו לנו, איך שנוח לו ואיך שהוא סיכם איתנו. אף פעם לא קיבלתי את הכסף בזמן, תמיד הוא היה אומר 'מה הלחץ? זה במשרד, אני אביא לך עוד מעט', תמיד היה מושך אותי. הבנתי עד כמה המקום הזה מפוקפק".

לדברי ד', הוא לא היחיד - וכאן לא מסתיימת ההתנהלות הבעייתית של בעלי החברה. "לא היה נער שקיבל את הכסף שלו בזמן. הוא היה מעסיק ילדים בני 15 עד השעות המאוחרות של הלילה, וזאת למרות שאחרי חצות אסור להעסיק ילדים מתחת לגיל 17. לא פעם אני נאלצתי להחזיר נערים שעבדו איתי לבית שלהם בשעות המאוחרות של הלילה, למרות שהוא היה צריך לדאוג להם להסעה. לא יכולתי להשאיר אותם בלילה בקור ברחוב".

לקריאה נוספת:
גל העזיבות במשטרה נמשך: מפקד ימ"ר תל אביב הודיע על פרישה
"ג'יהאד חובה": כך מתרשלת המדינה בפיקוח על ספרי החינוך במזרח ירושלים
אוניברסיטת חיפה על ממצאי הזיהום: "צוות החוקרים עומד מאחורי המחקר"

נערים שהולן שכר בעבודות מלצרות. ניב אהרונסון
"תן לי זמן ונסדר את זה". בני הנוער שלא קיבלו את שכרם/ניב אהרונסון

ד' סיפר כי בתחילה היה מקבל את משכורתו במזומן. חודש לאחר מכן, הודיע לו איתי, הבעלים של החברה, כי הוא יתחיל לקבל שכר גלובלי במקום שעתי. את המשכורת עבור חודשים דצמבר וינואר, ד' עדיין לא קיבל. "בינואר שאלתי אותם מה קורה עם הכסף, הם אמרו לי שאדם עקץ אותם ב-200 אלף שקל וכרגע אין להם איך להם", תיאר ד' והוסיף: "למה זה צריך להיות על חשבון הגב שלי? הם אמרו 'תן לנו זמן ואנחנו נסדר את זה', כרגע הם חייבים לי 2,800 שקל על חודשים דצמבר-ינואר". לדבריו, השניים מנצלים את העובדה כי מדובר בילדים ולכן מרשים לעצמם לאחר בתשלום המשכורות.

בתיעוד שיחה שהגיעה לידי וואלה! NEWS, נשמעת הבעלים אורית משוחחת עם ד'. היא מודה כי אינה יכולה לשלם ולא יודעת מתי תוכל לעשות זאת. "שילמתם לי חצי מהסכום שאני אמור לקבל ב-10 לחודש", אומר ד' בשיחתו עם אורית. "נכון", היא מאשרת. "אני ממש לחוץ על הכסף, אני יוצא לטיול ורציתי לדעת מתי תביאו לי את השאר", הוסיף. אורית עונה: "אני לא יודעת אם איתי עדכן אותך, אבל עברנו איזשהי עקיצה של לקוח מהמושבה והווילה וכל אלה, של 200 אלף שקל. בקיצור, אנחנו מנסים לפתור את הבעיות. אתה בין היחידים שקיבלו 1,500 שקל. תן לנו קצת זמן וניתן לך את היתרה". ד' לא מרפה ושואל "מתי לדעתך?", ואורית עונה: "לא יודעת, ולא רוצה להגיד לך סתם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד' בן 18, אולם בין עובדי "מגה סרוויס" גם קטינים שהצ'קים שקיבלו מהחברה חזרו. אחד מהם הוא א', תושב השומרון בן 17, שמצא את עצמו נלחם עם הזוג גלעדי כדי לקבל את כספו. זאת, לאחר שהצ'ק שקיבל לא התקבל בבנק.

"התחלתי לעבוד בחברה הזאת כשהייתי בן 16, כמה שבועות לפני סוף החופש הגדול", סיפר א'. "הגעתי דרך חבר ובהתחלה כן שילמו לי, אבל זה אף פעם לא היה ב-10 לחודש, תמיד זה היה מתי שהוא (איתי – ד"י) פוגש אותי. בחודש נובמבר עבדתי אצלו הרבה יחסית, הוא היה חייב לי 1,700 שקל, בחודש דצמבר הייתי צריך להשתכר בסכום של 600 שקל, בסך הכל הם חייבים לי היום 2,400 שקל. רק ב-10 לינואר האחרון הוא נתן לי את הצ'ק על חודש נובמבר, הלכתי להפקיד אותו ויומיים אחרי זה קיבלתי הודעה מהבנק שאין כיסוי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין כיסוי". ההודעה מהבנק על הצ'ק שחזר/מערכת וואלה!, צילום מסך
הלנת שכר קטינים. ניב אהרונסון
הצ'ק שחזר מהבנק/ניב אהרונסון

א' ראה שאין מנוס מלערב את הוריו. "אימא שלי התקשרה אליו והוא אמר לה שלא נעים לו מהמצב ומחר הוא יפגוש אותי וייתן לי כסף מזומן. כמובן שזה לא קרה", סיפר. "חיכיתי כמה ימים וניסיתי שוב לתפוס אותו. ביום ראשון אבא שלי התקשר אליו והוא אמר לו שיש תקלה בבנק. 'אני מתעכב בעוד כמה ימים', הוא אמר, 'ביום שלישי אני מסדר לך את הכסף'. שוב ראינו שהוא לא משלם והוא שינה את מספר הטלפון שלו. התקשרתי לאשתו, שגם היא דחתה אותי כל הזמן, היא כל הזמן אמרה לי שייקח זמן, ואז בפעם האחרונה שדיברתי איתו הוא אמר שייקח עוד הרבה זמן".

נערים שהולן שכר בעבודות מלצרות. ניב אהרונסון
הבעלים החלו לאיים על הנערים. שלושה מהמועסקים/ניב אהרונסון
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צ'ק שקיבל צעיר - ללא כיסוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

א', ד' וחברים נוספים לעבודה בחברה לא ויתרו והתאגדו בקבוצת ווטסאפ, שלהערכתם מכילה יותר מ-50 חברים, ומטרתה קידום צעדים כדי לקבל את הכסף. אלא שאז גילו בני הזוג על תכניות הנערים והחלו לאיים עליהם. בתיעוד של שיחת ווטסאפ שהגיעה לידי וואלה! NEWS בין אורית לאחד הנערים בחברה, נראית אורית מפצירה בו לצרף אותה לקבוצת הווטסאפ ומטיחה בו: "תתבייש".

"(שם הנער) והעובדים בקבוצת הווטסאפ, לא תקבלו את הכסף שלכם. אתה עושה שטויות, חבל. אם אתה רוצה לקבל את השכר שלך כדאי שתכניס אותי לקבוצה ותיתן לי לנהל את הדברים בדרך הנכונה. מה שאתה עושה רק פוגע. אתה, שאיתי דאג שתתפרנס, לקח אותך והחזיר אותך וענה להורים והתייחס אלייך בכבוד, איך אתה מעז? תתבייש", נכתב בהודעה המאיימת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תרגיע את הבריונים". ההתכתבות בין אחד העובדים לבעלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתכתבות נוספת שהגיעה לידי וואלה! NEWS עם נערה נוספת שעבדה בחברה וביקשה לקבל את שכרה, כתב לה איתי: "מה זה מעניין אותי? אם יבוא לי את לא תקבלי את הכסף גם עד שנה הבאה, ועדיין לא תעזי לאיים עליי בתביעה". הנערה השיבה: "תביאו לכל ה-80 ילדים את הכסף שמגיע להם, פשוט וקל. אנחנו פנינו אליכם בצורה בוגרת, נתנו לכם כמה חודשים, ואתם שמתם עלינו פס. למה, בגלל שאנחנו נוער?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משראו בני הזוג כי הם לא מצליחים להשתיק את הסערה בקרב בני הנוער, הם הפנו את האש לבעלי אולמות האירועים, שלטענתם חייבים להם כספים. זאת, חרף העובדה כי בני הזוג שימשו כמעסיקיהם הישירים של בני הנוער. "אם אתם רוצים לראות את השכר אז תתאגדו לטובתנו ותעזרו לנו במקום לכסח אותנו", כתבה אורית לאחד הנערים. "יש מה לעשות", היא הוסיפה ונתנה לנער את מספר הטלפון של בעל אולם אירועים. נער אחר שקיבל ממנה תשובות זהות השיב לאורית כי "קרעתי את התחת אצלך, לא מכיר מישהו אחר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"כשאני מתקשר הם לא עונים לטלפון, מתחמקים, לא יכולים לדבר. בסוף הם הודיעו לי שאם אני רוצה לקבל את הכסף אני צריך לחתום על הסכם"

כשהניסיון להפנות את האש לגורם אחר כשל, הציבו הבעלים אולטימטום לבני הנוער. הם הבהירו להם כי הדרך היחידה לקבל את הכסף היא לחתום עמם על הסכם, שלפיו לבני הנוער אין שום טענות כלפי בני הזוג והם לא יתבעו אותם, ובתמורה הנערים יקבלו את הכסף בתשלומים עד חצי שנה.

"אני המקרה הקל מביניהם", סיפר כ', בן 18 מהשרון. "לי הם חייבים כ-500 שקל. בכל פעם שאני מתקשר הם לא עונים לטלפון, מתחמקים, לא יכולים לדבר. בסוף הם הודיעו לי שאם אני רוצה לקבל את הכסף אני צריך לחתום על הסכם שבו הכסף יחולק לשישה תשלומים, שזה פחות ממאה שקל לחודש. בשביל לקבל את הכסף שלי אני צריך לחכות חצי שנה? זה פשוט אבסורד ולא הגיוני. איך הם מרשים לעצמם לעשות את זה? מאחר שאנחנו בני נוער הם חושבים שאנחנו לא יכולים לעשות כלום נגדם והם יציבו לנו איזה אולטימטומים שהם רוצים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתכתבות נוספת שהגיעה לידי וואלה! NEWS עם אחד הנערים, מבקש איתי מהנער את פרטי חשבון הבנק שלו. כאשר הנער שואל מתי יהיה מועד העברת הכסף, משיב לו איתי: "לפי הסיכום, 16 בפברואר, מחולק לעד שישה תשלומים". הנער משיב לו: " לא חתמתי על ההסכם, אני עדיין מתלבט". איתי משיב לו: "תעשה מה שבא לך, יום טוב ובהצלחה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות כל זאת, בני הזוג משדרים עסקים כרגיל. בעלי החברה חייבים כסף לעשרות בני נוער, מאיימים על הצעירים ומתרצים זאת בטענה שנקלעו למצב כלכלי קשה – אך כל זה לא מונע בעדם לגייס עובדים חדשים. שלשום, פרסמו השניים מודעה בפייסבוק שמטרתה גיוס עובדים לחברה. "אם אתם מחפשים עבודה קבועה, אנחנו מחפשים אתכם. התקשרו אלינו עוד היום ותתחילו להרוויח משכורות קבועות בכל חודש", נכתב.

"בני נוער לא מודעים מספיק לזכויות שלהם. קל יותר לנצל אותם"

אורי מתוקי, רכז הסתדרות הצעירים בנוער העובד שמטפל באלפי מקרים דומים בשנה, ובהם זה של "מגה סרוויס", אמר כי הוא לא מופתע מפרטי המקרה. "זוהי דוגמה לבעיה שכיחה. עובדי הנוער בישראל היא אוכלוסייה מוחלשת בשוק העבודה. בסקר שערכנו התגלה שבני נוער לא מודעים מספיק לזכויות שלהם, מראש הם לא ילחמו עם מבוגר והם יותר נוטים להאמין ופחות יבדקו את תלושי המשכורת. יש פה במובן הזה אוכלוסייה שיותר קל לנצל אותה", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לצערי, יש הרבה מעסיקים שמנצלים צעירים", הוסיף מתוקי. "שוק עבודת הנוער לא מאורגן ולא חממתי מספיק. נדרשת פה פעולה רוחבית. אנחנו מטפלים ביותר מ-6,000 מקרים, משרד הכלכלה ביחידת האכיפה גם מטפל בכלים שלו, נדרש שילוב זרועות לחיזוק האכיפה. הלנת שכר היא דבר שמנוגד לחוק".

מתוקי הסביר כי החוק בישראל קובע שמעסיק מחויב לשלם משכורת עד תשעה ימים מיום ה-1 לחודש. אם עובד לא קיבל את המשכורת שלו עד ה-10 לחודש, הוא יכול לדרוש הלנת שכר. כלומר, לדרוש קנסות ופיצויים על הזמן שבו לא קיבל העובד את משכורתו. 10% מגיעים על השבוע הראשון של ההלנה, ולאחר מכן על כל שבוע שעובר, מחויב המעסיק לשלם עוד 5% על השכר שלא שילם. חוק זה נועד למנוע הלנת שכר, מה שלא נאכף במציאות. עם זאת, ישנה התיישנות על שנה של הלנה. "זה מצער מאוד שהמפגש הראשון של לא מעט בני נוער עם שוק העבודה הוא מפגש פוגעני ונצלני. ככל שיעלה בידינו אנחנו צריכים לפעול ביחד, בייחוד עם הממשלה, כך ששוק העבודה לבני הנוער תהיה חממה והחוויה תהיה חיובית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אורית גלעדי התייחסה לדברים בשיחה עם וואלה! NEWSואמרה: "בדצמבר 2015 החברה שלנו 'מגה סרוויס' נעקצה בסכומים של 200 אלף שקלים, ואנחנו נכנסנו לקושי תזרימי גדול. בתוך כך, עצרנו את התשלומים של המשכורות ואז הייתה פנייה של יחידים וכל יחיד שפנה הסברנו לו מפורשות מה קרה ושאנחנו מנסים לפתור את הבעיה. אליך, הכתבת, פנה אחד הקטינים כדי לעשות כתבה בנושא וההורים שלו יחטפו ממני תביעה".

לדבריה, "התארחה אצלי בבית קבוצה של הורים וילדים, הראנו להם את המסמכים והחובות וחתמנו איתם על הסכם שהמשכורות יעברו בתשלומים עד חצי שנה. ברגע שהחובות האלה יכוסו התשלומים יהיו במועדים יותר קצרים". על השאלה אם הלינו שכר ענתה: "כן, הלנו להם שכר, אבל זה לא מאחר שאנחנו מחזיקים להם סתם את הכסף, אלא אנחנו פשוט לא יכולים לשלם. האסאמסים שקיבלת מזויפים. יש תוכנה לזיוף והם השתמשו בה".

איתי גלעדי סירב להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully