וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ג'יהאד חובה": כך מתרשלת המדינה בפיקוח על ספרי החינוך במזרח ירושלים

2.2.2016 / 15:44

בדיקת וואלה! NEWS מגלה כי בבתי הספר בשכונות הערביות נלמדים תכנים מסיתים, המהללים שהידים ומעודדים טרור - על אף שהם אמורים להיות מפוקחים על ידי העירייה ומשרד החינוך. משרד החינוך: "נערוך בדיקה בנושא"

עריכה: ניר חן

"שמיעת שקשוק [נשק] נעימה לאוזניי ומשמחת את נפשי זרימת הדם, ו[כן] גוף המוטל על קרקע הישימון שעליו מתקוטטים טורפי המדבר... בחייך! זהו מות גברים
ומי שמבקש מוות אצילי, הריהו זה". ציטוט זה הוא דוגמה אחת מני רבות לתכנים שמעודדים הסתה ונלמדים בבתי ספר במזרח ירושלים - על אף שהם מפוקחים על ידי משרד החינוך.


כ-70% מבתי הספר במזרח ירושלים מוגדרים מוסדות במעמד עירוני או מוכרים שאינם רשמיים ותכני הלימוד הנלמדים בהם אמורים להיות מפוקחים ומצונזרים על ידי משרד החינוך ועיריית ירושלים. בדיקת וואלה! NEWS מגלה כי הן העירייה והן המשרד אינם עושים את תפקידם ובשנתיים האחרונות נלמדים בבתי הספר תכנים שמהללים שהידים, מעודדים ג'יהאד, מתייחסים רק לתושבים הפלסטינים בארץ ישראל, ומכריזים על כל שטחה – מהירדן עד לים – מדינת פלסטין.

"אחיי, העושקים עברו [כל] גבול ולכן הג'יהאד וההקרבה הם חובה" (מתוך: "קריאה וטקסטים" לתלמידי כיתות ח'). ציטוטים דוגמת זה, המעודדים ג'יהאד, נלמדים במערכת החינוך "המפוקחת" מבלי שעברו את בדיקת משרד החינוך. כך, למשל, בספר הלימוד "חינוך לאומי" לתלמידי כיתות ב' מופיעה מפת ארץ ישראל וכל שטחה מסומן – מדינת פלסטין; בספר "היסטוריה של הציביליזציות העתיקות", הנלמד בכיתות ה' ישנה התעלמות נוספת מקיומה של מדינת ישראל באזור, ונקבע כי "ארצות הלבנט כוללות היום את המדינות הבאות: פלסטין, ירדן, לבנון וסוריה".

עוד בוואלה! NEWS:
שמרן קיצוני וידיד ישראל: הסנאטור שהביס את הסקרים והלחיץ את טראמפ
אולמרט הורשע בשיבוש; השופט: "בעברית מכובסת, הוא לא הולך למאסר"
המצור שלא היה על רמאללה: מסר מגומגם לפלסטינים ולישראלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השהיד" מתוך "שפתנו היפה" לכיתות ז'/מערכת וואלה!, צילום מסך

"שמיעת שקשוק [נשק] נעימה לאוזניי
ומשמחת את נפשי זרימת הדם
ו[כן] גוף המוטל על קרקע הישימון
שעליו מתקוטטים טורפי המדבר
...
בחייך! זהו מות גברים
ומי שמבקש מוות אצילי, הריהו זה"


("השהיד", מתוך "שפתנו היפה" לכיתות ז')

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ארצות הלבנט כוללות היום את המדינות הבאות: פלסטין, ירדן, לבנון וסוריה". מתוך "ההיסטוריה של הציביליזציות העתיקות" לכיתות ה'/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשך שנים פעלו הצנזורים בעיריית ירושלים למחוק התייחסויות בספרים למדינה הפלסטינית, ואלה שונו לרשות הפלסטינית. אך כיום, גם את ההתייחסויות הללו מתקשים בעירייה לסנן. לדוגמה, בספר מתמטיקה לכיתות ג' מתבקשים התלמידים להשיב על השאלה הבאה: "עצמאות מדינת פלסטין הוכרזה בשנת 1988, כמה שנים עברו מאז הכרזת העצמאות?". דוגמה נוספת לסילוף עובדות הופיעה בשיר שנלמד בכיתות י"ב: "הו מולדתי, לא אבכה בחתונה הזאת כי ערביו?תנו מסרבת שנבכה את השהידים".

עם החלת הריבונות הישראלית על מזרח ירושלים ב-1967 נלמדו בה ספרי הלימוד של ממלכת ירדן. לאורך השנים, ניסתה ישראל להכניס לבתי הספר תכנית לימודים ישראלית, אולם היא נתקלה בהתנגדויות, וכיום רק בתי ספר בודדים מלמדים את התכנית הישראלית. מאז שנות ה-70' מקיימת ישראל פיקוח על ספרי הלימוד, מצנזרת, מדפיסה מחדש ומחלקת לתלמידים שבבתי הספר העירוניים והמוכרים שאינם רשמיים במזרח העיר.

במהלך שנות ה-90' פתחה הרשות הפלסטינית בפרויקט של הדפסת ספרי לימוד משלה ומאז הם אלו שנלמדים ברוב המוחלט של בתי הספר. בתי ספר אלו מהווים רוב במערכת החינוך הערבית בירושלים. לאורך השנים האחרונות התגלו לא פעם כשלים במערכת הפיקוח. במקרים רבים התעכבו הרשויות בעבודתם והורים רבים רכשו באופן פרטי את הספרים המקוריים והבלתי מצונזרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במקום ישראל - פלסטין. "חינוך לאומי" לכיתות ב'/מערכת וואלה!, צילום מסך

"שבים, שבים, אנו שבים
שכן לא יהיו גבולות, ו[לא] מצודות ומבצרים
הרימו זעקה, הוי אלה שעזבו:
'אנו שבים'
שבים אל מקומות המגורים, אל המישורים, אל ההרים
תחת דגלי התהילה, הג'יהאד והמאבק
בדם, הקרבה, אחווה ונאמנות
אנו שבים
שבים, הוי גבעות, שבים, הוי רמות"


(השיר "אנו שבים", מתוך ספר "שפתנו היפה" לכיתות ה')

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הו מולדתי, לא אבכה בחתונה הזאת כי ערביותנו מסרבת שנבכה את השהידים". מתוך ספר "השפה הערבית: מדעי הלשון" לכיתות י"ב/מערכת וואלה!, צילום מסך

השיא הגיע ב-2011, אז הציף משרד החינוך הפלסטיני את בתי הספר במהדורות המקוריות של הספרים, שאותן חילק בחינם. צעד זה ננקט לאחר שהעירייה הסירה מהספרים את תמונות יו"ר הרשות יאסר ערפאת, את מפות פלסטין מהירדן עד לים, את סמל הרשות ועוד. בתגובה הגישה העירייה תלונה במשטרה על הסתה. הדוגמאות המובאות כאן נלקחו מספרים שנלמדים בשנתיים האחרונות בבתי הספר המפוקחים שהיו אמורים לעבור את הצנזורה. אלה מגלות כי הרשויות אינן מבצעות את מלאכתן בגלל חוסר רצון או אי-מסוגלות.

פנייה לבנט: "לשנות את המצב שבו מתחנכים ילדים על ברכי ההסתה"

"ניתן למצוא בספרי הלימוד אינספור דוגמאות פוגעניות, שלהן פוטנציאל עצום לפגיעה בביטחונה ועתידה של מדינת ישראל", סבורה עו"ד יפעה סגל, מנהלת הפורום המשפטי הבינלאומי ILF, שערך מחקר בנושא בשיתוף עם ה-The Lawfare Project והמכון לחקר המזרח התיכון. היא פירטה ספרים נוספים שכוללים "תכנים השוללים או מתעלמים מקיומה של מדינת ישראל; מהללים את דרכיו של הג'יהאד, המאבק המזוין, ושפיכות הדמים; דוגמאות להחדרת הנרטיב של זכות השיבה הפלסטינית לכל חלקי ישראל; תיאורים דמוניים וגזעניים של יהודים ושל ישראל, שבהם מוצגת ישראל כובשת, רוצחת, מתנחלת, גוזלת מים, מזהמת וחונקת את הכלכלה הפלסטינית".

ילדים במזרח ירושלים. AP
"תכנים השוללים או מתעלמים מקיומה של מדינת ישראל". ילדים במזרח ירושלים בדרכם לבית ספר/AP

"מנהל החינוך אינו מבצע את תפקידו בצורה מספקת, שכן מבחן התוצאה מוכיח את המשך קיומם של תכנים מסיתים בספרי הלימוד", אמרה סגל וטענה כי על המדינה להחיל את הפיקוח גם על בתי הספר שאינם מוכרים.

לאחרונה היא פנתה לשר החינוך נפתלי בנט וכתבה לו: "על משרד החינוך החובה לשנות את המצב שבו במשך עשרות שנים מתחנכים אלפי תלמידים על ברכי ההסתה לשנאה ולרצח במימון משרד החינוך. הדרך לשלום מתחילה בקירוב לבבות ושורשה בחינוך. החינוך לערכים של שלום וסובלנות הם מאבני היסוד של מערכת החינוך בישראל ויש לאכוף אותם ללא משוא פנים בכל חלקי הארץ, ואם לא יקרה כך, נפעל בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו על מנת לכפות זאת על המדינה".

מנהל בית ספר ערבי במזרח ירושלים: "הפיקוח חסר משמעות"

משיחות עם גורמים במערכת החינוך הערבית במזרח ירושלים עולה כי גם כאשר מבוצע הפיקוח, בין כותלי הכיתות הוא חסר משמעות, משום שהמורים מלמדים גם את מה שנמחק מהספרים. "יש הסתה, אין הסתה, זה קשקוש", קבע מנהל בית ספר מוכר שאינו רשמי במזרח ירושלים.

לדבריו, הצנזורה המופעלת לאורך שנים בבתי הספר אינה יעילה. "אם יש מילה שאומרת 'כיבוש' - העירייה מוחקת. במקום המפה שרשום פלסטין הם רושמים ישראל. אבל בתוך הכיתה המורה יודע מה מחקו וברגע שמזכירים את ישראל הוא אומר 'הכיבוש הישראלי'".

משרד החינוך: "נערוך בדיקה בנושא"

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים פועלת על פי החלטת הממשלה ומפעילה בודק מומחה, הבוחן את כל התכנים כדי למנוע כל ביטוי הכולל הסתה לאלימות או שלילת זכות קיומה של מדינת ישראל. האחריות לוודא כי נעשה שימוש בספרי הלימוד המאושרים באחריות משרד החינוך. יש לציין כי לאחרונה משרד החינוך הכניס מערכת בקרה חדשה למערכת החינוך במזרח העיר באמצעות מפקחים הממונים על החינוך המוכר שאינו רשמי. מפקחים אלו אמורים לפקח על החינוך בבתי הספר ולוודא כי נעשה שימוש בספרים המאושרים על ידי העירייה ומשרד החינוך". אף שבדיקת וואלה! NEWS העלתה כי הספרים שאוזכרו נלמדים במערכת המפוקחת על ידי עיריית ירושלים, היא טענה: "הציטוטים המובאים אינם מספרים מאושרים".

משרד החינוך מסר בתגובה: "ספרי הלימוד במזרח ירושלים עוברים פיקוח ועריכה, במטרה להוציא מהספרים תכנים מסיתים. מנהל רישוי בקרה ואכיפה של משרד החינוך מפעיל אכיפה שוטפת בנושא זה, ובעקבות הפנייה יערוך בדיקה בנושא. יודגש שהמשרד מקדם בתי ספר במזרח העיר שמאמצים את תכנית הלימוד הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully