וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצור שלא היה על רמאללה: מסר מגומגם לפלסטינים ולישראלים

2.2.2016 / 11:54

הכתר על מרכז השלטון הפלסטיני, שבא בעקבות פיגוע הירי שביצע שוטר, כמעט לא נאכף. המסר ממנו משולש: לרשות - לבדוק את אנשיה, לישראלים - לשדר עשייה ולפלסטינים - ענישה קולקטיבית, אך האם זה ימנע פיגועים? לא בהכרח

צילום: רוני כנפו ערירה: ניר חן

"המצור" על רמאללה: מסר מגומגם לפלסטינים ולישראלים

הבלגן החל כבר שלשום בערב (ראשון), כשמפקד מנהלת התיאום והקישור הפלסטינית מסר לכלי התקשורת המקומיים שקיבל הודעה מישראל שלפיה למחרת – יום שני – לא תתאפשר כניסה לרמאללה למי שאינו תושב העיר. אתמול בבוקר התברר, שלא כצעקתה: הכניסה לעיר הותרה בפועל למי שאינם תושבי רמאללה ונאסרה יציאתם של תושבי העיר.

כך חזרו להן התמונות הישנות-נושנות מימי האינתיפאדה השנייה – כתר על "הבירה הפלסטינית" – בעיקר מכיוון מערב. בחלוף כמה שעות בלבד כבר נרשמה הקלה ב"מצור" ובשעות הערב הגיעה ההודעה כי הכתר הוסר לגמרי. מה בדיוק אירע בפחות מ-24 שעות ששינה כל כך את פני המצב – שהחל ממצור על רמאללה, המשיך בכתר חלקי והסתיים בהסרה של כל החסמים שהוצבו? לא ברור למי הפתרונים.

לא צריך דמיון עשיר מדי כדי להבין שמדובר בסוג של עונש או מסר של ישראל לרשות הפלסטינית שבא בעקבות הפיגוע שביצע שוטר פלסטיני, אמג'ד אבו עומאר סוכרי, ששירת במשרד התובע הכללי. בפיגוע במחסום DCO נפצעו שלושה חיילי צה"ל, בהם איש קבע במצב קשה.

לקריאה נוספת:
בתום שעות ארוכות: צה"ל הסיר את הכתר שהוטל על רמאללה
"כשלוחצים ככה, יהיה גרוע יותר": כעס ברמאללה על הסגר של צה"ל

חיילים בודקים מכונית בכניסה לרמאללה היום 1 פברואר 2016. רויטרס
בדיקות בכבישי הגדה, אתמול/רויטרס

השאלה העולה כעת היא מה בדיוק המסר הזה היה אמור להשיג. הרי אין כאן טענה ישראלית שהשוטר פעל בהשפעת מפקדיו או מתוקף פקודה שקיבל. גם בצד הישראלי מבינים שסוכרי, פעל על דעת עצמו בהשראת פיגועי הסכינאות ואינתיפאדת הבודדים. לכן עדיין לא ברור מהי התשובה לשאלה לעיל.

האם מדובר בלחץ על הרשות הפלסטינית כדי שתבדוק טוב יותר את אנשיה? ייתכן שכן. אולי הכוונה הייתה להקים מחסום שיבדוק את המגיעים מכיוון רמאללה למחסום ה-DCO. אך דבר אחד ברור: בפעם הבאה שיחליט שוטר פלסטיני כזה או אחר לעשות פיגוע, הצבה של מחסומים מסביב לעיר רק תאפשר לו גישה נוחה יותר לעוד כמה מטרות ישראליות ולא מעבר לכך.

זירת פיגוע ירי, מחסום DCO, 31 בינואר 2016. תצפית TPS
הפיגוע במחסום DCO/תצפית TPS

בנקודה זו מתחיל לצוץ חשד: האם ייתכן שההחלטה להטיל מצור מגומגם על רמאללה, המרכז השלטוני של הרשות, נועדה לייצר מראית עין של עשייה מול הציבור הישראלי? ייתכן שהיה כאן "מסר" כפול ואולי משולש.

האחד כוון לרשות ומשמעותו הייתה לגרום לה להגביר את הבדיקות שהיא עורכת לחייליה ולשוטריה. האחר יועד לציבור הישראלי: הנה, אנחנו לא מוותרים לרשות הפלסטינית ולוחצים עליה לפעול. מסר נוסף הועבר לציבור הפלסטיני ומשמעו - ענישה קולקטיבית. כלומר, כפי שהוטל כתר במשך שבועיים על הכפר סעיר, שממנו יצאו מחבלים לניסיון דקירה, ואף אחד לא שמע עליו. כך ישראל, אם תצטרך, תטיל גם מצור על מרכז השלטון הפלסטיני. באשר ליעילות הצעד – אותו הכתר, אך לא כתר של זהב – למנוע את הפיגוע הבא, זו כבר שאלה אחרת לגמרי, שהתשובה עליה, למרבה הצער, אינה חיובית.

פינוי פצועים מפיגוע ירי במחסום DCO, בית חולים שערי צדק. 31 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
לא בטוח שכתר מונע פיגועים נוספים. פינוי אחד הפצועים מפיגוע הירי/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully