וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשלוחצים ככה, יהיה גרוע יותר": כעס ברמאללה על הסגר של צה"ל

במסגרת הנחיות חדשות לאור פיגוע הירי אתמול ב"מעבר ה-VIP" ובשל חשש ביטחוני, הנחה צה"ל להדק את הפיקוח בכניסה לעיר לראשונה מאז תחילת גל הטרור. פלסטינים שאינם תושבי העיר יוכלו לצאת ממנה, אך לא להיכנס. אחר הצהריים מסרו מקורות פלסטיניים כי נרשמו הקלות בכתר

עריכה: ניר חן

(פיגוע ירי באיזור בית אל, אתמול)

צה"ל החל הבוקר (שני) להדק את הבדיקות והחיפושים במכוניות פלסטיניות היוצאות ונכנסות מרמאללה. זאת בעקבות הפיגוע אתמול במחסום DCO ולאור העובדה כי כמה פיגועים יצאו מהעיר, חלקם לא פוענחו, ובשל החשש ממקרים דומים. אמש הועברה הודעה למפקדת התיאום והקישור הפלסטינית כי תימנע מאנשים שאינם תושבי רמאללה להיכנס לעיר וכן תיאסר יציאה מהעיר, לראשונה מאז תחילת גל הטרור הנוכחי. פלסטינים שאינם תושבי העיר יכולים לצאת ממנה.

במסגרת ההנחיות החדשות, יתאפשר מעבר בכירים בתיאום עם מנהלת התיאום והקישור. בעלי תעודת זהות כחולה ועיתונים יורשו להיכנס ולצאת מרמאללה במעבר קלנדיה, וכן פועלים פלסטינים בעלי היתר עבודה בישראל יורשו לצאת ולהיכנס במעבר זה. בשעות אחר הצהריים מסרו מקורות פלסטיניים לוואלה! NEWS כי ישנה הקלה בכתר, וכי חלק מהחסימות הוסרו.

לקריאה נוספת:
עשרות הגיעו לתמוך במשפחת שרקי בדיון בעניין המחבל הדורס: "לא נשתוק"
מחבל בן 17 ניסה לדקור חייל באזור טול כרם, נורה - ונהרג
מאנשי ביטחון פלסטינים – למפגעים מבפנים: המדרון החלקלק של גל הטרור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פקקי תנועה בכניסה לרמאללה בעקבות הידוק הפיקוח על היוצאים והנכנסים, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, מתברר כי אין מדיניות אחידה במחסומים. תושבים פלסטינים מסרו לוואלה! NEWS כי בחלק מהמקרים ישנה בדיקה קפדנית מאוד והחיילים מונעים מאנשים שאינם תושבי העיר להיכנס אליה, בעוד שבמקרים אחרים הדבר לא נאכף ולעתים אף נמנעת יציאתם של תושבי העיר. במקרים הומניטריים נמסר כי תתאפשר תנועה ללא הגבלה בכל המעברים בעיר.

רוב המחסומים החדשים ממוקמים בצדה המערבי של רמאללה, לכיוון הכפרים השונים ובהם בית עור א-תחתא, ראס כורכר ואחרים. בקלנדיה אין שינוי במדיניות החיפוש והבדיקה.

תושב נעלין שעובד ברמאללה: "אם לוחצים על אנשים ככה יהיה יותר גרוע ולא יותר טוב"

תושב רמאללה ראאד עדאר, פעיל בארגון "לוחמים לשלום" סיפר: "הצבא הישראלי אמש הודיע במדיה הפלסטינית על ההגבלות וזו בעיה מאוד קשה. יש עומסי תנועה באזור המעברים ויש בידוק קפדני שלוקח המון זמן ולא מאפשרים לאנשים לצאת מהמקום".

לדבריו, "הייתי אמור לצאת לשכם לפגישה שנקבעה לפני כמה ימים אבל זה בלתי אפשרי כיוון שלמרות שאני גר ברמאללה בתעודת זהות עדיין יש את הכתובת הישנה שלי, ולא אוכל לחזור חזרה לביתי". הוא הוסיף כי בעקבות ההנחיות החדשות חלק מהתושבים מנסים לצאת בדרכים חלופיות, אבל בחלק מהמקרים צה"ל הציב מחסומים.

חיילים בודקים מכונית בכניסה לרמאללה היום 1 פברואר 2016. רויטרס
"מדובר בטעות". בידוק בכניסה לרמאללה, הבוקר/רויטרס

תושב הכפר נעלין שעובד ברמאללה אמר כי ההחלטה עלולה להצית את האזור. "מדובר בטעות, הדבר הזה יכול להתסיס ולא להרגיע את המצב", אמר. "אני הגעתי לרמאללה, יש דרכים חלופיות שהצבא לא סגר לגמרי, אבל זה לוקח שעתיים במקום חצי שעה, וזה לא טוב. זה מפריע להתנהלות הרגילה ביום יום".

הוא הוסיף: "יש כעס גדול ברחוב שככה מגבילים את הכניסה או היציאה שלנו. זו טעות שיכולה רק לגרום לבעיות ולא למנוע. אנשים שלא יכולים להיכנס לרמאללה או לצאת בשביל עבודה ופרנסה יכולים לכעוס ולעשות בעיות אחר כך בגלל הכעס שלהם. אם לוחצים על אנשים ככה יהיה יותר גרוע ולא יותר טוב".

מ"בצלם" נמסר כי על פי תחקירן הארגון, הצבא הציב מחסומים ב-15 דרכי עפר ולא מאפשר יציאה של תושבי רמאללה מהעיר.

חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ) תקף את ההנחיות החדשות. "רוצים דוגמה לאי המוסריות שבכיבוש? רוצים דוגמא מדוע הכיבוש הוא 'חממה למשטמה ולקיצוניות', כפי שהגדיר זאת מזכ"ל האו"ם באן קי מון? התשובה קיבלה היום ממד מוחשי ביותר בכניסות לרמאללה, העיר הפלסטינית המרכזית. מקום מושבם של מוסדות השלטון הפלסטינים שמדינת ישראל החליטה בוקר אחד להטיל עליה סגר. מישהו בצבא/ממשלה החליט שיש 'צידוק ביטחוני' להתעלל היום בעשרות אלפי אזרחים פלסטינים שמבקשים להגיע לעיר הגדולה ברשות הפלסטינית, אבל מוצאים בכניסה לעיר את חיילי צה"ל, ששולחים אותם לחזור על עקבותיהם. אני לא יודע את מי צה"ל מחפש, מה הוא מבקש להשיג, מה שברור לי זה שהיום הוספתם עוד שמן למדורת השנאה והתסכול של הפלסטינים", כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

חיילים בודקים מכונית בכניסה לרמאללה היום 1 פברואר 2016. רויטרס
חייל צה"ל בודק את יושבי הרכב בכניסה לרמאללה, הבוקר/רויטרס

אתמול נפצעו שלושה בני אדם בפיגוע ירי במחסום פוקוס בסמוך להתנחלות בית אל שמצפון לרמאללה, בהם גבר בן 31 באורח קשה. אדם אחר נפצע באורח בינוני, ופצוע נוסף הובהל לבית החולים כשהוא במצב קל וסובל מפצע ירי ביד. המחבל הגיע במכונית למחסום, המכונה גם VIP, שכן דרכו נוסעים בכירים ברשות הפלסטינית ובאו"ם, פתח אש לעבר הנוכחים, נורה וחוסל. בסמוך למחסום בסמוך למחסום שוכנים בניין המינהל האזרחי וכמה בסיסי צה"ל. הפצועים פונו לבתי החולים שערי צדק והדסה הר הצופים בירושלים.

המחבל הוא אמגד ג'אסר עוואד אבו עומר, בן 34 תושב ג'מאעין, שוטר ברשות הפלסטינית. אבו עומר עובד במשרד התובע הכללי של הרשות.

(עדכון ראשון: 11:30)

ראשוני: פיגוע ירי ליד בית אל. תצפית TPS
זירת הפיגוע ב"מחסום ה-VIP", אתמול/תצפית TPS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully