וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאנשי ביטחון פלסטינים – למפגעים מבפנים: המדרון החלקלק של גל הטרור

1.2.2016 / 6:30

פיגוע הירי אתמול בידי שוטר פלסטיני מעורר דאגה: איש מנגנוני הביטחון יוצא נגד הריסון של מנהיגי הרשות, וזה כנראה לא המקרה האחרון. כעת, נותר לתהות מתי ייפרץ הסכר והמשמעת של הגופים הפלסטיניים תצא משליטה. בינתיים, בגבולות הקו הירוק, אף אחד כבר לא מתרגש

עריכה: מתן חדד

אני בדרך לאזור בית אל על כביש 443. קצת אחרי השעה 11:00 בבוקר מגיע הדיווח הראשוני על פיגוע ירי במחסום ה-DCO, שאליו בין היתר אני אמור להגיע. זהו אותו מחסום שמשמש דיפלומטים, אנשי הרשות הפלסטינית, עיתונאים ואחרים כדי להיכנס ולצאת מרמאללה נוכח עומסי התנועה הבלתי אפשריים במחסום קלנדיה.

שלושה חיילים פצועים, אחד במצב קשה. המחבל, שוטר פלסטיני, איש "כוחות האבטחה" האמונים על שמירת משרדי הממשלה של הרשות, בן 34, הגיע מכיוון רמאללה בכלי רכב. הוא גלש באיטיות לעבר החיילים במחסום, בדומה לכל אחת ממאות המכוניות שעושות זאת, ואז כשביקשו ממנו החיילים תעודות הוא שלף אקדח וירה בהם. אחד המרואיינים, תושב בית אל שעדיין לא ידע בדיוק כיצד אירע הפיגוע, רמז שיש למנוע מפלסטינים תנועה על כבישים ראשיים ביהודה ושומרון. הוא עוד לא ידע שהמחבל, אמג'ד סוכרי אבו עומאר, הגיע בכלל מתוך שטחי הרשות ויכול היה לעשות את הפיגוע הזה בכל מחסום אחר.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
"הממשלה מתמהמהת – ואנחנו נשלם": בעוטף מתקשים להירגע לנוכח האיומים
בני משפחות נרצחי הטרור דורשים מהממשלה: "גרשו את משפחות המחבלים"
נתניהו על איום המנהרות: "אם נותקף נפעל בעוצמה רבה מב'צוק איתן'"

חיילים מאבטחים את האזור בו בוצע פיגוע ירי בקרבת בית אל 31 ינואר 2016. רויטרס
השתמש בנשק של הרשות. זירת פיגוע הירי ליד בית אל, אתמול/רויטרס

המקרה של המחבל מאתמול מעורר דאגה: איש רשות פלסטינית המשתייך למנגנוני הביטחון, משתמש בנשק של הרשות כדי לעשות פיגוע. זה אינו מקרה ראשון וכנראה גם לא אחרון. מדובר במקרה השישי בארבעת החודשים האחרונים שבו מעורבים אנשי המנגנונים בפיגועים או ניסיונות פיגועים. המקרה השני המפורסם, הוא זה של איש המודיעין הכללי, אחיינו של סאיב עריקאת, שפתח באש לעבר מחסום חיזמה ונורה למוות.

האירוע מאתמול, כמו גם קודמיו, מעוררים חשש אמיתי שאנו בתחילתו של מדרון חלקלק שבסופו יצטרפו עוד ועוד אנשי ביטחון פלסטינים לפיגועים וישתמשו בכלי נשק של הרשות כדי לפגוע במטרות ישראליות. אנו עדיין לא בנקודה הזו, להיפך. מלבד אותם ששת המקרים, מפקדי המנגנונים מוכיחים יכולת מרשימה של שליטה בכוחות והחיילים הפלסטינים מצייתים לפקודות.

אך השאלה שעולה היא, עד מתי המשמעת הזו תישמר. למרבה הצער, באופק לא נראים סממנים מעודדים מדי. ההצעה הצרפתית שעולה כעת לדיון, תגביר את המתיחות בין ישראל והרשות, נוסף למתיחות בין ירושלים ופריז, והמוטיבציה של המחבלים לא תפחת. "אינתיפאדת הסכינים" ככל הנראה תימשך במקביל לניסיונות של חמאס להוציא לפועל פיגועי התאבדות ולפעולות טרור של חברי מנגנונים שיסרבו לשמור על אי מעורבות בפיגועים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא פיגוע דריסה ולא בטיח". המונית הפלסטינית/מערכת וואלה!, צילום מסך

ושוב על כביש 443, הפעם בדרך למרכז. בשעה 14:30 לערך, מגיע הדיווח על חשד לפיגוע דריסה, כמה קילומטרים מהמקום שבו אני נמצא, במחסום שבין בית עור א-פוקא וא-תחתא. האמבולנס מפנה את המחבל שנורה כמה פעמים, אך עדיין בחיים. רכבו של הדורס מחורר מכדורים ומלא בכתמי דם. במקום אנשי הצלה וכוחות ביטחון כשכולם מנסים להבין מה בדיוק קרה. מפקד חטיבת בנימין, שעד לפני זמן קצר עוד תחקר את האירוע במחסום ה-DCO, הגיע במהירות כדי להבין גם הוא מה התרחש. החיילים במחסום סיפרו שהנהג, אחמד עות'מאן בן 19, ניסה תחילה לדרוס אחד מהם ואז הסתובב וניסה לדרוס את האחרים ולכן ירו בו. כמה מטרים מהמחסום ומהרכב הדורס, מצדו השני כמעט על כביש 443, עומד טרנזיט צהוב, עמוס נוסעים פלסטינים.

מה קרה שם?
"עמדנו במחסום לבדיקה", סיפר לי א', שישב ליד הנהג. "פתאום הוא (הנהג הדורס, א"י) התנגש בנו מאחור. ואז החיילים יצאו וירו בו".

אתם הייתם לפניו בתור לבדיקה?
"כן, הוא התנגש בנו בכלל, אבל אז הם ירו עליו. זה לא פיגוע דריסה ולא בטיח, עזוב אותך".

זירת פיגוע ירי, מחסום DCO, 31 בינואר 2016. תצפית TPS
לאחר זמן קצר הכול חוזר לשגרה. זירת הפיגוע במחסום DCO, אתמול/תצפית TPS

לדברי גורמים בצה"ל, ייתכן כי במהלך נסיעתו של הנהג וניסיונותיו לפגוע בחיילים הוא גם פגע במונית. "בשלב זה מתייחסים לאירוע כאל ניסיון דריסה וממשיכים בתחקור".

למי אכפת ממה שמתרחש בסך הכול 30 דקות מהמרכז?

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "רכב בעל לוחית זיהוי פלסטינית הגיע למחסום סמוך לבית עור א-תחתא וניסה לדרוס חיילים שעסקו בפעילות ביטחון שוטף. אין נפגעים לכוחותינו. המחבל נורה על ידי כוח צה"ל ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים".

לאחר זמן קצר הכביש חוזר לשגרה. כך גם כלי התקשורת. אף אחד כבר לא מתרגש מהאירועים השונים מסגרת "אינתיפאדת הבודדים". עבור אי אלו פוליטיקאים זהו רק "גל טרור" - אולי במסגרת הניסיון להרדים את הציבור ולשכנעו שאוטוטו זה חולף. אלא שה"גל" הזה מסרב להיעלם. באחת מתחנות הרדיו כבר עברו לדבר על סלבריטאים בתל אביב. למי בכלל אכפת ממה שמתרחש בסך הכול כ-30 דקות מהמרכז?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully