וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה הכריז על תכנית לסגירת גואנטנמו: "כתם על מדיניותנו"

שבע שנים לאחר כניסתו לבית הלבן, הוגשה לקונגרס תכנית לסגירתו הסופית של הכלא האמריקני הידוע לשמצה על אדמת קובה. "כשברור שמשהו לא עובד כמו שהתכוונו, חייבים לשנות", קרא אובמה, והפציר ברפובליקנים לשתף עמו פעולה

אובמה הכריז על תכנית לסגירת גואנטנמו: "כתם על מדיניותנו"/צילום: רויטרס, עריכה: נועה לוי

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הכריז היום (שלישי) על תכנית לסגירת בית הכלא האמריקני במפרץ גואנטנמו שבקובה. בהודעה רשמית שמסר בבית הלבן, אמר אובמה כי "במאבק שלנו נגד טרוריסטים, אנחנו משתמשים בכל המרכיבים של הכוח הלאומי שלנו, כמו גם באידאלים שלנו כמדינה שמחויבת לשלטון החוק ולזכויות אדם, ובמאבק זה, אנו עובדים תמיד כדי להשתפר. במשך שנים היה ברור שמרכז המעצר בגואנטנמו לא מקדם את הביטחון הלאומי שלנו, אלא פוגע בו".

מתוך 91 האסירים שנותרו בגואנטנמו, 35 כבר נמצאים בהליך של הסגרה למדינות אחרות, שצפוי להיות מושלם בזמן הקרוב. כמו כן, יינקטו צעדים שיאפשרו את העברתם של האסירים הנוספים למדינות אחרות, או להעברתם לבתי כלא על אדמת ארצות הברית. זמן קצר לפני נאומו של הנשיא, הפנטגון מסר כי זוהו 13 אתרים פוטנציאליים על אדמת ארצות הברית שאליהם ניתן יהיה להעביר את האסירים הביטחוניים הנותרים.

עוד בוואלה! NEWS:
הוחזק בכלא גואנטנמו במשך 13 שנים - רק בשל טעות בשמו
ארה"ב: הבטחת הבחירות הגדולה של אובמה רחוקה מתמיד
ארה"ב סירבה לשחרר עציר גואנטנמו ששובת רעב זה 8 שנים

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בהצהרה אודות סגירת הכלא בגואנטנמו שבקובה. 23 בפברואר 2016. רויטרס
"יש לנו הזדמנות להתקדמות. יש לנו חובה לנסות". אובמה, קרטר וג'ו ביידן, היום/רויטרס

"כשברור שמשהו לא עובד כמו שהתכוונו, כשהוא לא מקדם את הביטחון שלנו, חייבים לשנות", הבהיר הנשיא, בהתייחסות לבית הכלא שבו מוחזקים פעילים שהורשעו בפעילות טרור. לדבריו, מתקן המעצר הנוגע לשמצה "הפך לכלי תעמולתי במאמצים לגיוס צעירים לארגוני הטרור, והוא מכביד על משאבינו הביטחוניים".

אובמה הבהיר: "גואנטנמו פוגע בשותפות שלנו עם בעלות בריתנו, ומנהיגי עולם אחרים מעלים את העניין הזה. יתרה מכך, שמירה על המתקן הזה נוגדת לערכים שלנו ופוגעת בעמידה שלנו בעולם. מדובר בכתם על הרקורד שלנו כשומרי חוק". עלות המבצע כולו מוערכת ב-475-290 מיליוני דולרים. עם זאת, החזקת האסירים בארצות הברית במקום בקובה תוזיל את העלות השוטפת ב-85-65 מיליוני דולרים, כך שלהערכת גורמים ביטחוניים תוך שלוש עד חמש שנים עלות העברת האסירים תקוזז.

הנשיא קרא לקונגרס לשתף פעולה עם הבית הלבן ועם משרד ההגנה ב"סגירת הפרק" במדיניות הביטחונית האמריקנית. "יש לנו הזדמנות להתקדמות. יש לנו חובה לנסות", קרא, והבהיר כי לא ייתן לעובדה שמדובר בשנת בחירות לפגום במאמציו. "אני עובד כבר שבע שנים לסגור אותו", אמר. "אני לא רוצה להעביר את הבעיה הזאת לנשיא הבא, מי שהוא לא יהיה. אם לא נטפל בזה עכשיו, ניתן לזה להיגרר עוד 15 שנים? 20 שנים? הדורות הבאים ישאלו מדוע לא היינו בצד הנכון של ההיסטוריה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
כלא גואנטנמו, קובה. רויטרס
"כשרצתי לנשיאות לראשונה, היה ברור שהמתקן הזה צריך להיסגר". כלא גואנטנמו/רויטרס

במהלך דבריו, הדגיש אובמה כי קודמו בתפקיד הנשיא ג'ורג' וו. בוש גם רצה לסגור אותו. זאת בפנייה למחוקקים הרפובליקנים, שהפילו בעבר הצעה דומה. "כשרצתי לנשיאות לראשונה, היה ברור שהמתקן הזה צריך להיסגר", הסביר. "הייתה תמיכה דו-מפלגתית לסגירתו. זה היה אחד מהדברים הבודדים שאני ויריבי הרפובליקני ג'ון מקיין הסכמנו עליו. באחד מהדברים הראשונים שעשיתי כנשיא, התחלתי לסגור אותו, אך למרבה הצער, פתאום זה הפך לנושא מפלגתי ורבים שינו את דעתם".

הנשיא הבהיר כי ממספר שיא של 800 אסירים, יותר מ-85% כבר הועברו למדינות אחרות, כ-500 מהם בזמן כהונתו של הנשיא בוש. 147 אסירים כבר הועברו במהלך כהונתו של אובמה, תחת הגבלות שונות, ו-91 נותרו כיום בגואנטנמו. "היום, משרד ההגנה, השר אשטון קרטר והצוות שלו, הגישו לקונגרס את התכנית שלנו לסגירה סופית של גואנטנמו אחת ולתמיד", סיכם אובמה. "העניין הוא לא רק גואנטנמו, אלא לחתום פרק בהיסטוריה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully