וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב סירבה לשחרר עציר גואנטנמו ששובת רעב זה 8 שנים

15.8.2015 / 5:06

העציר, שהגיע למשקל 33.5 קילוגרמים בלבד ומוזן בכפייה, ביקש להשתחרר ממתקן המעצר הידוע לשמצה מסיבות רפואיות. עורכי דינו: תשובת משרד המשפטים מצביעה על מידת הכנות בכוונותיו של אובמה לסגור את המתקן

אסיר במתקן הכליאה בגואנטנמו. שיין מק'קוי, AP
מתקן המעצר גואנטנמו/AP, שיין מק'קוי

משרד המשפטים האמריקני דחה אמש (שישי) את בקשתו של עציר במתקן המעצר האמריקני בגואנטנמו, ששובת רעב זה שמונה שנים וביקש להשתחרר מסיבות רפואיות. העציר, טארק באעודה, הוא אזרח תימן בן 36 ושוקל 33.5 קילוגרמים בלבד, ונעצר בפקיסטן בחשד כי סייע לארגון טליבאן. באעודה חדל מלאכול אוכל מוצק בשנת 2007, ומאז הוא מוזן בכפייה דרך אפו. בעוד עורכי הדין שלו טענו כי נשקפת סכנה לחייו, בבית הלבן מתעקשים כי הוא מקבל טיפול הולם.

בקשתו עוררה מחלוקות בקרב הדרגים הגבוהים: בפנטגון התנגדו נחרצות לשחרורו וטענו כי ההחלטה תהווה תמריץ לשביתות רעב בקרב המוחזקים במתקן, אולם גורמים במחלקת המדינה האמריקנית דווקא תמכו בשחרורו. כמו כן, עורכי הדין של באעודה סברו כי המענה לבקשתו יצביע על מידת הכנות בהצהרותיו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, לפיהן הוא מתחייב להעביר את כל המוחזקים במתקן הידוע לשמצה שעל אדמת קובה, בטרם יסיים את כהונתו בשנת 2017.

מקרים רבים של הזנות בכפייה דווחו מבית המעצר. אסירים ועורכי דינם סיפרו בעבר כי ההזנה הייתה מלווה בכאב פיזי ובטראומה נפשית. צינורות ההזנה נתחבו דרך האף ומשם לקיבה, ולעיתים אף סיפרו על הזנות דרך הרקטום.

בית המעצר גואנטנמו במפרץ קובה. GettyImages
מתקן הזנה בכפייה במתקן המעצר/GettyImages

רק לפני כחודש הודיע הבית הלבן כי הוא נמצא בשלבים הסופיים של תכנון התכנית לסגירת המתקן, שבו מוחזקים אסירים זרים שנחשדו בפעילות טרור. דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אמר אז כי הממשל מקווה שההתנגדות לסגירת הכלא מצד הרפובליקנים תוסר במהרה. סגירת הכלא בגואנטנמו, שהוקם ב-2002 בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר, הוגדרה כאחד היעדים המשמעותיים של אובמה מאז נכנס לתפקיד ב-2009. התוכנית לסגירת גואנטנמו, שבו כלואים נכון להיום 116 אסירים, תפורסם ברבים לאחר שיסתיים שלב החקיקה.

במהלך שנות קיומו עלו טיעונים שהאסירים במקום חווים סוגים שונים של התעללויות מצד הסוהרים. בין היתר נטען כי בזמן חקירות נהגו החוקרים להטביע את החשודים. הבית הלבן טען אז כי מדובר בפרסומים שקריים שנועדו להכפיש את ארצות הברית ולהעלות את מספר המתגייסים לשורות ארגוני הטרור.

עוד באותו נושא

מגואנטנמו ועד "הגל הקטלני": כך התמודדו בעולם עם שביתות רעב

לכתבה המלאה

הסירוב לבקשתו של באעודה מגיע כאשר במקביל, מתנהל בארץ דיון ציבורי נרחב סביב שביתת הרעב של העציר המנהלי מוחמד עלאן, שחדל לאכול אוכל מוצק לפני כחודשיים. אתמול אף איבד עלאן את הכרתו בבית החולים ברזילי שבאשקלון, שם אושפז לאחרונה בעקבות מצבו הרפואי המידרדר. מבית החולים נמסר כי הוא מורדם ומונשם אך מצבו מוגדר יציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully