וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לעגו לי": איבד את עינו בהפגנה – ונמנע ממנו טיפול רפואי במעצר

23.2.2016 / 11:00

תושב עיסאוויה בן 18 נפגע מכדור גומי בעימותים במזרח ירושלים, שלטענתו נקלע אליהם בטעות. הוא נעצר לפני כחודשיים בגין יידוי אבנים וכעת הגיש תלונה במח"ש בשל תנאי מעצרו. "הסוהרים אמרו לי: 'נוציא לך את העין השנייה'". שב"כ: הוא נבדק מיד עם מעצרו

עלאא סלאח, תושב מזרח ירושלים שנורה ואיבד את עינו. טוויטר, צילום מסך
"רק נאמר לבני משפחתו שיגיע לחקירה". עלאא סלאח בבית המשפט/צילום מסך, טוויטר

עלאא סלאח, בן 18 מעיסאוויה שבמזרח ירושלים, נפגע בחודש אוקטובר מירי כדור גומי על ידי כוחות הביטחון ואיבד את עינו. למרות שהוא זקוק לניתוח, הוא עצור כבר כמה שבועות בחשד ליידוי אבנים וזריקת בקבוקי תבערה, אולם הוא טוען כי נקלע בטעות להפרת הסדר שבה נורה, שנערכה ליד ביתו.

לפני כשבוע וחצי הגיש בא כוחו, עו"ד חליל זאהר מהמחלקה המשפטית של הוועד הציבורי נגד עינויים, תלונה בנושא למחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש). לדבריו, סלאח יצא ב-17 באוקטובר מביתו לבית אחותו, יחד עם אמו, והשניים עברו באזור שבו היו עימותים בין צעירים לכוחות הביטחון. על פי התלונה, סלאח ואמו החלו לרוץ מהמקום כדי לא לנשום את הגז המדמיע שהחלו לרסס הכוחות לעבר המפגינים, ובמהלך הריצה נפגע מכדור גומי בעינו השמאלית והתעלף במקום.

עוד בוואלה! NEWS:
אבטלה, התאבדויות וסמים: המצוקה ב"כלא עזה" מקרבת את המבצע הבא
הפיגוע ב"רמי לוי" בשערי בנימין: נעצר חשוד שלישי במעורבות באירוע
מאות מחו מול ישיבת הממשלה: לגרש משפחות מחבלים ולבנות בשטחים

מגרש הרוסים ירושלים, מאי 2015. ראובן קסטרו
"הסוהרים השכיבו אותי על הרצפה ודרכו עליי". מגרש הרוסים בירושלים/ראובן קסטרו

סלאח פונה לבית החולים הצרפתי במזרח ירושלים. כשהוא התעורר, נאמר לו כי הוא עבר ניתוח ראשון, ובעקבות הפציעה איבד את עינו. על פי הצוות הרפואי בבית החולים, הוא נדרש לעבור ניתוח נוסף בשל שבר בגולגולת שנגרם לו מפגיעת הכדור, ואכן הושתלה לו פלטינה בגולגולת בבית החולים אל-מקאסד בעיר.

לאחר כמה ימים של טיפולים, נקבע לו מועד להשתלת פרוטזה במקום העין שאיבד. אלא שעו"ד זאהר הסביר כי "לפני כחודשיים וחצי, בעודו ממתין לניתוח ההשתלה, החלו להתקשר אליו מכוחות הביטחון בדרישה שיסגיר את עצמו". מרשו של סלאח הוסיף כי אנשי כוחות הביטחון הגיעו לבית המשפחה כמה פעמים, הרסו חפצים במקום ואיימו על בני המשפחה בדרישה שסלאח יסגיר את עצמו.

"סלאח לא ידע על מה מדובר", הבהיר זאהר. "רק נאמר לבני משפחתו שיגיע לחקירה. לאחר שיצר קשר עם הקצין שהופנה אליו, ביקש סלאח לבוא עוד כמה ימים כדי לעבור את הניתוח שנקבע לו, אך הקצין סירב ולמחרת, בתחילת חודש ינואר, במקום להתייצב לניתוח ההשתלה הוא הסגיר את עצמו במגרש הרוסים". סלאח נלקח לבדיקה בבית חולים הדסה עין כרם, כשהוא אזוק בידיו וברגליו, ובתום הבדיקה ניתן אישור רופא לעצור אותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עלאא סלאח, תושב מזרח ירושלים שנורה ואיבד את עינו. silwanic.net, צילום מסך
"תנאי המעצר הבלתי אנושיים לא תואמים את ההאשמות". סלאח/צילום מסך, silwanic.net

"הייתי רעב וצמא מאוד", סיפר סלאח בעדותו לעורך דינו, וטען כי לא סופק לו אוכל ושתייה מאז שהסגיר את עצמו ועד למעצרו לאחר הבדיקה הרפואית. "בכל הזמן הזה הסוהרים לועגים לי וקוראים לי 'הבחור בלי העין' ואומרים, 'נוציא לך את העין השנייה'". כמו כן, סלאח הועבר לתא אחר, אך דרש שיחזירו אותו לתאו מכיוון שנשארו שם תרופות שהוא חייב לקחת. אלא שנתקל בסירוב, ולדבריו בעקבות הוויכוח, הסוהר תפס אותו בצווארו והטיח את ראשו בקיר, באזור הניתוח. "צעקתי ובכיתי, וביקשתי רופא", סיפר. "סירבו לשלוח לי. הסוהרים השכיבו אותי על הרצפה ודרכו עליי. אמרתי שהעין כואבת לי מאוד והם לא התייחסו".

נגד סלאח הוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום בגין יידוי אבנים ומעצרו הוארך עד תום ההליכים. בתלונה שהוגשה למח"ש נטען כי ירי כדור הגומי נגדו הוא בלתי חוקי ומנוגד למשפט הבינלאומי. מרשו דרש שתיפתח חקירה למציאת האחראים לירי ולמיצוי הדין נגדם. עוד טוענים בוועד הציבורי נגד עינויים כי גם במידה וההאשמה נגד סלאח נכונה, "הרי שתנאי המעצר הבלתי אנושיים שכוללים התעללות אינם מוצדקים בשום מצב, על אחת כמה וכמה אינם תואמים את ההאשמות".

משב"כ נמסר בתגובה: "עלאא סלאח נעצר ב-5 בינואר בגין חשד למעורבות ביידוי אבנים וידוי מטען צינור לעבר כוחות הביטחון בירושלים. על רקע פגיעה קודמת בעינו, מיד עם מעצרו נבדק רפואית ואף נשלח לבדיקה בחדר מיון בבית החולים הדסה עין כרם. רופא בית החולים קבע כי אין מניעה רפואית למעצרו, תוך הקפדה על הנחיות רפואיות שנמסרו על ידו. יודגש כי במהלך מעצרו של סלאח, לא הועלו על ידי עורך דינו טענות הנוגעות להעדר טיפול רפואי ובמהלך חקירתו אף היה במעקב וטיפול מתמשכים של מרפאת שירות בתי הסוהר".

שב"ס מסרו בתגובה: "העצור נמצא בטיפול ובמעקב רפואי גם על ידי רופאים חיצוניים. לא מוכרת לנו תלונה על שימוש בכוח כלפי העצור, אם קיימת כזו, מוטב שתופנה לחקירת הגורמים המוסמכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully