וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרידי הקהילה האחרונים: הצצה נדירה לבית הכנסת העתיק בדמשק

21.2.2016 / 19:26

בתיעוד שהגיע לוואלה! NEWS מתועד בית הכנסת "אל-פרנג'" שבלב סוריה השסועה, היחיד שנותר עומד ומשרת את חברי הקהילה הקשישים. למרות מלחמת האזרחים, חברי הקהילה ממשיכים לחיות בשקט יחסי, אך "מתקשים לשאת בהוצאות המחיה"

עריכה: שניר דבוש

בשבוע הבא ימלאו חמש שנים למלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה, אך בצילום שהגיע לידי וואלה! NEWS נראית פעילותו של בית הכנסת העתיק אל-פרנג' שברובע היהודי בדמשק, המשרת את קהילת העיר המונה 16 נפש בלבד. מבין 17 בתי כנסת ובתי מדרש הפזורים בדמשק, אל-פרנג' הוא היחיד שאיננו סגור ומוזנח ושתכולתו לא נבזזה, ואליו עדיין מגיעים חברי הקהילה, שגילם נע בין 60 ו-90 שנה.

"בית הכנסת אל-פרנג' העתיק בדמשק הוא היחיד שפועל עד היום בסוריה ומשרת את קומץ היהודים שנותרו בעיר", סיפר מנדי ספדי, ראש המרכז לדיפלומטיה בינלאומית והסברה, שקיבל לידיו את התיעוד והעדות מתושב הרובע היהודי בבירה הסורית. "לפי עדויות מהמקום, רוב בתי הכנסת ובתי המדרש נבזזו וכולם למעט אל-פרנג' סגורים ומוזנחים", הוסיף.

עוד בוואלה! NEWS:
מאות בהלווייתה של הילי סובול, הצעירה שנרצחה בתל אביב
46 הרוגים בפיגוע במערב סוריה; קרי: "קרובים מתמיד להפסקת אש"
מת המורד האחרון מטרבלינקה: "חלומו הגדול היה ללמד על הזוועות שם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היחיד שלא נבזז ונהרס בבירה. בית הכנסת "אל-פרנג'" בדמשק/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד 1947 חיו בסוריה 30 אלף יהודים, והחל מ-1949 נאסר על 5,000 היהודים שנותרו במקום לצאת מהמדינה. בשנת 1992 הסכים הנשיא חאפז אסד המנוח לאפשר ליהודים לצאת המדינה בתנאי שלא יעלו לישראל. הרב אברהם חמרה, ששימש הרב הראשי של דמשק עד 1992 ומתגורר היום בחולון, סיפר כי "עד תחילת שנות ה-90, חיו כ-4,000 יהודים בדמשק וכל היתר חיו בחאלב ובקמישלי". לדבריו, "בשנת 1992, עשרה ימים לפני חג הפסח נפגשתי איתו (הנשיא אסד – ע.ח) ואז הוא אישר ליהודים לנסוע לחו"ל, אבל רק לא לארץ ישראל. היהודים שנותרו שם נשארו מרצון. מדובר בעיקר באנשים מבוגרים וזקנים שלא רצו להתחיל חיים חדשים במקום אחר".

מאז שנות ה-90 ועד לפרוץ מלחמת האזרחים ב-2011 נותרו בסוריה עשרות בודדות של יהודים. לפי הרב חמרה, "היום נותרו שם רק 16 יהודים ובבית הכנסת אין להם אפילו מניין. יש שם היום עשר נשים, רובן בנות 85-86, והיתר הם גברים. ספדי סיפר כי העולות האחרונות מסוריה הגיעו לישראל לפני קצת יותר משנה. "מדובר באם ובתה שהוברחו מחאלב לטורקיה על ידי גורמים באופוזיציה הסורית וצבא סוריה החופשי שנענו לבקשתי לסייע בהברחתן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השכונה שקטה ובטוחה יחסית". בית הכנסת בדמשק/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מלבד תיעוד בית הכנסת, צילומי הווידאו שצולמו בשבוע שעבר והועברו לידיי מתעדים את בתיו הישנים והרעועים של הרובע היהודי", הוסיף ספדי. "על פי עדותו של איש הקשר שלי במקום, השכונה שקטה ובטוחה יחסית ומה שמתרחש מחוץ לדמשק כמעט שלא מורגש בעיר. התושבים מנהלים חיי יום יום רגילים, בחנויות אין מחסור במצרכי מזון ותרופות, אבל יוקר המחיה עלה בצורה דרמטית בחמש השנים האחרונות והוא מקשה על תושבי הרובע הקשישים לשאת בנטל הוצאות המחיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully