וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הספר הירוק": הוראות משרד הבריאות לשימוש בקנאביס רפואי

פרסום ראשון: טיוטת מסמך ההנחיות החדש של משרד הבריאות קובעת הגבלות מחמירות על הטיפול. רופאים יצאו נגד "חוסר הבסיס המחקרי" לעבודת היחידה לקנאביס רפואי, וארגוני המטופלים טוענים: "זה כמו לתת לאדם בלון חמצן ללא חמצן"

עריכה: ניר חן

משרד הבריאות צפוי להגביל את המינון החודשי שיינתן למטופלי מריחואנה רפואית, למינון מקסימלי של 60 גרמים בחודש – כך עולה מטיוטת "הספר הירוק", חוברת מידע ומדריך רפואי שהגיעה לידי וואלה! NEWS וצפויה להיות מופצת לרופאים המעוניינים לקבל מידע בנושא קנאביס רפואי. ספר ההדרכה כולל כמה שינויים דרמטיים מלבד הגבלת המינון החודשי, כתוצאה משינוי בשיעורי החומר הפעיל, THC, בקנאביס.

היחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) במשרד הבריאות עובדת כבר כשנתיים על "הספר הירוק", שכולל את כל המידע הרלוונטי בתחום – החל ממידע על הצמח, דרך הרכיבים הפעילים ותופעות הלוואי, ועד למוצרים השונים ולפרוטוקול הטיפול. הנוסח הנוכחי הוא טיוטה בלבד, וייתכן כי תוכן הספר ישתנה לפני פרסומו.

לקריאה נוספת:
מחקר: קנאביס רפואי משפר את מצבם הבריאותי של חולי מחלות מעיים
חרף הצהרות ליצמן: חולים מתלוננים על קשיים ברישיון לקנאביס רפואי
מגדלי הקנאביס הרפואי נגד תכנית משרד הבריאות: "תפגע בחולים"

גידול מריחואנה, קנאביס רפואי. שאיפה לחיים,
"בפועל אין בהחלטה שום בסיס מחקרי"/שאיפה לחיים

ההנחיות המפורטות בו, שצפויות לעורר תרעומת בקרב המטופלים והרופאים המטפלים, קובעות כי הקנאביס שיופץ יוגבל לשלושה זנים בלבד, שיסווגו על פי שיעור ה-THC בהם – 10%, 15% ו-20%. אלה יינתנו בכמות של בין 10 ל-60 גרמים לחודש למטופל. כיום, רוב הזנים כוללים חומר פעיל בשיעור של 25%-15%, וניתנים לרוב במינון של 80 גרמים לחודש, אם כי יש מטופלים הצורכים גם יותר ממאה גרם.

גורמים ותיקים בענף טענו כי המחקרים שעליהם נשענו אנשי יק"ר בתהליך קביעת ההנחיות החדשות הם "פיקציה". אחד מהם הסביר כי אחד מהחוקרים שעל עבודתו נשענו לכאורה אנשי היק"ר טען טענות הפוכות לחלוטין. "הם טוענים לעבודה מקצועית שנשענת על בסיס מחקרי, אך בפועל אין כאן שום בסיס, כשחוקר ששמו הוזכר בהקשר זה טען שהגיע לממצאים שונים לגמרי", הבהיר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"המטרה היחידה – להפחיד כל רופא שירצה ללמוד על הנושא"

"מעולם לא היה מצב הנגישות לטיפול גרוע כמו בחצי שנה האחרונה, והפגיעה הישירה היא במטופלים"

"הם נשענים על מחקר שבוצע לפני 12 שנים על חומרים סינתטיים, ולא מהצמח עצמו, וממשיכים להתכחש להוכחות מדעיות של חשיבות 'אפקט הפמליה' (החשיבות וההשפעה של שילוב המרכיבים השונים בצמח, דו"פ) ולפעול לבידוד המרכיבים, כשצעדים אלה יובילו לפגיעה במטופלים", טענו מתן וענונו וקרנית ידיד מהאגודה לטיפול בקנאביס רפואי, המסייעת למטופלים. "בנוסף, הם מודדים את הצריכה ב'שאיפות'. זה אבסורד, כל מטופל שואף כמות אחרת. 75% מערבבים עם טבק, חלק צורכים באידוי ומאבדים 30% מהחומר, איך אפשר למדוד את זה כך?".

לדבריהם, "אם ההמלצות ייכנסו לתוקף כל מי שצורך 60 גרם בחודש ויבקש העלאה, אם בכלל ישקלו זאת, ימצא עצמו בבירוקרטיה אינסופית ללא טיפול הולם. ההתנהלות לא משתנה, זה כל הזמן ניסוי וטעייה והתוצאה היא שמחבלים בכל מה שנוצר כאן. חשוב לזכור שקנאביס הוא טיפול חמלה, המוצא האחרון אחרי שחולים מיצו את כל האפשרויות. כפי שעולה מהספר, הם פשוט לוקחים את המוצא האחרון. זה לתת לאדם בלון חמצן ללא חמצן".

גם בקרב הרופאים המטפלים בקנאביס רפואי ניכרת הפתעה מהטיוטה הנוכחית. "המטרה היחידה של הספר הזה היא להפחיד כל רופא שירצה ללמוד על הנושא, ובעצם לומר לא 'אל תגיע בזה'", אמר ד"ר איליה רזניק, רופא מומחה בפסיכיאטריה, חבר ועד הנהלת איגוד הקנאביס הבינלאומי ורכז הפורום הישראלי לחקר וטיפול בקנאביס רפואי. הוא אף הגיש הסתייגויות על הכתוב למשרד הבריאות.

קנאביס רפואי. שאיפה לחיים,
"הספר לא משקף מציאות קלינית"/שאיפה לחיים

"החלק התיאורטי טוב, אך הבעיה היא כל השאר", הוסיף. "הספר לא משקף מציאות קלינית ולא נותן הבנה לרופא איך לעבוד. ממש רואים הטעיות הנובעות מחוסר ידע, כי היק"ר לא ראו לנכון לשתף אף רופא מפורום הקנאביס, שכולל רופאים שמטפלים בפועל בקנאביס רפואי במאות מטופלים, כך שיש להם מה לתרום". ד"ר רזניק הסביר כי "בתחילת הטיפול בקנאביס החלו עם מינוני התחלה של עד 200 מ"ג, מה שהיום בלתי אפשרי. אחר כך שינו לכ-60 מ"ג ועכשיו יורדים לכיוון של 10 מ"ג. נעים מקיצוניות לקיצוניות בלי להבין משמעויות, ואיש לא מתייעץ עם הרופאים שפועלים בשטח. עושים כאן יותר נזק מתועלת ונראה שפועלים כי מחויבים על פי חקיקה לצאת ידי חובה בלבד".

גורם ותיק בענף רואה את ה"ספר הירוק" כהמשך טבעי להתנהלות המשרד בתקופה האחרונה בכל הקשור לקנאביס רפואי. "מנהל היק"ר כותב וחותם על הספר, כשהוא מודע להתנהלות בלתי חוקית מצד קופות החולים ובתי החולים שמונעים מאנשים טיפול בקנאביס רפואי, ולא מתייחס כלל לעניין הזה", טען. לדבריו, "המגמה העולה מהספר היא בעיקר של ניסיון מצד המשרד למנוע את השימוש ב-20% THC, ובכך בעצם למנוע 'אביוז', כלומר זליגה של החומר לידי גורמים לא חוקיים".

גידול מריחואנה, קנאביס רפואי. שאיפה לחיים,
גורמים בענף קוראים לליצמן להתערב/שאיפה לחיים

אותו גורם הוסיף: "עד ששר הבריאות יעקב ליצמן לא יפעל באופן ישיר מול מנהלי קופות החולים ובתי החולים, על מנת שיאפשרו לאנשים את הטיפול כפי שנדרשים על פי חוק, שום 'ספר ירוק', מסמך צהוב, הסדרה כזו או אחרת, לא יסייעו". הוא הבהיר: "מעולם לא היה מצב הנגישות לטיפול גרוע כמו בחצי שנה האחרונה, והפגיעה הישירה היא במטופלים".

ממשרד הבריאות נמסר: "על אף שהקנאביס אינו רשום כתרופה בישראל, משרד הבריאות סבור שיש להתייחס לקנאביס המשמש למטרות רפואיות, ככל האפשר, כפי שמתייחסים לתרופה או תכשיר רשומים הכוללים חומר המוגדר כסם מסוכן והחייבים בפיקוח ובהסדרה לצורך הבטחת בריאות הציבור ושלומו, וזאת גם בהתחשב באופיו המיוחד המבוסס על צמח ולא על חומרי גלם המיוצרים במעבדה או במפעל. מידת התועלת של הקנאביס הרפואי למצבים רפואיים שונים, עדיין שנויה במחלוקת גם בחוגים רפואיים מסוימים היות שהמחקר בתחום זה הינו עדיין בחיתוליו. החוברת מרכזת ומנגישה את המידע לרופאים ובעיקר מהווה בסיס ידע, כלי לרופאים לבניית תכנית טיפולים ושיקולים לקביעת מינון, סוג וכמות קנביס חודשית. ככל שיצטבר ידע נוסף בהמשך, המידע בחוברת יעודכן".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully