וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף הצהרות ליצמן: חולים מתלוננים על קשיים ברישיון לקנאביס רפואי

שר הבריאות מתהדר ברפורמה בתחום, אולם מטופלים רבים מדווחים על קשיים שמערימים הרופאים וקופות החולים: "המצב בחצי השנה האחרונה הוא הרע ביותר מאז נפתח הענף". מנהל מכון באסותא: "אונקולוג לא צריך להפוך לחותמת גומי עבור מרשמי קנאביס"

צילום: אבי כהן עריכה: ניר חן

(משרד הבריאות: רישיון נהיגה של מטופל קנאביס לא יישלל בשל טיפול)

"רפורמה", "הסדרה", "תרופה בבית מרקחת" - הצהרות רבות נשמעו מצד שר הבריאות יעקב ליצמן לגבי לקידום ענף הקנאביס רפואי בישראל בחודשים האחרונים. הנושא אף עלה ביתר שאת בשבוע שעבר עם פרסום התכנית להסדרת הענף. אלא שבמקביל להצהרות מרחיקות לכת אלו, בשטח המצב רחוק מלהיות אופטימי: חולים קשים ומלוויהם מדווחים על קושי גדול בקבלת הטיפול היחיד שמסייע להם.

"בחצי השנה האחרונה אנו עדים למצב הקשה ביותר מאז שנפתח הענף לפני כחמש שנים, כשחל צמצום משמעותי במתן היתרים לשימוש בקנאביס רפואי עבור חולים אונקולוגיים", אומרת קרנית ידיד, שמלווה חולים ומטופלת בקנאביס רפואי. "במקרה הטוב, וגם זה רק לאחר מאבקים קשים ומייסרים, חולים גוססים 'זוכים' לקבל את הטיפול. עם זאת, הייתי עדה גם ללא מעט סיפורים של חולים שיצא לי ללוות ברגעיהם האחרונים, שפשוט גססו למוות בייסורים עוד לפני שהצלחנו להשיג להם את הרישיון לקנאביס הרפואי".

סדרת הכתבות "שאיפות גדולות" על קנאביס רפואי בישראל

גידול מריחואנה, קנאביס רפואי. שאיפה לחיים,
"הקנאביס הפך את החיים לנסבלים". קנאביס רפואי/שאיפה לחיים

נועה, תושבת המרכז בת 65, סובלת מפיברומיאלגיה קשה, שבגינה היא מטופלת בקנאביס רפואי זה חמש שנים, באמצעות מרפאת הכאב בבית החולים איכילוב שבתל אביב. באחרונה ביקשה נועה לחדש את הרישיון, אלא שאז הבינה שחלו שינויים שאינם לטובתה. "הגעתי למקום, נכנסתי לרופא שאיני מכירה כי הרופאה שטיפלה בי, ד"ר ברקת שיף, עזבה, וביקשתי לחדש את הרישיון. נדהמתי מתשובתו – 'אנחנו לא מחדשים יותר רישיונות ו-300 איש לא יקבלו כאן קנאביס. אין לי זמן לטפל ב-300 מטופלים של שיף אז החלטנו שאנחנו לא מחדשים יותר את הרישיונות כי אנחנו לא מאמינים בתרופה זו'".

נועה לא מצליחה להבין מה הבסיס לשינוי הגורף במדיניות בית החולים, אך מקווה שדברים ישתנו. "אני לא יודעת מה יהיה עכשיו כשהכאבים ישובו ולא יהיה לי מה שירגיע אותם. הקנאביס הוא שהפך את החיים לנסבלים. יצאתי לפנסיה בגלל המחלה כי התקשיתי לתפקד. כל שנותר לי עכשיו זה רק לקוות שדברים יסתדרו. אני לא ילדה שעושה מסיבות סמים, והמחשבה שאהפוך לאדם סובל וכאוב בזמן שיש פתרון היא קשה מאוד".

שר הבריאות יעקב ליצמן במסיבת עיתונאים שבה הוצג סל הבריאות לשנת 2016. יותם רונן
"הגיע הזמן שיתערב". השר ליצמן/יותם רונן

טענות החולים נשמעות על רקע הנחיות קופות החולים לרופאיהן שלא להמליץ או לאשר טיפול בקנאביס רפואי. זאת ועוד, בבתי החולים סורוקה בבאר שבע וקפלן ברחובות כלל אין רופאים מאשרים לחולים אונקולוגים, כפי שעלה בוועדת הסמים שדנה בנושא לפני כשבוע וחצי. "למרות כוונותיו הטובות של שר הבריאות ליצמן, בחצי שנה האחרונה מצב המטופלים הזקוקים לטיפול הוא הרע ביותר זה שנים", אומר גורם ותיק בענף.

לדבריו, עשרות אלפי חולים משלמים את המחיר הכואב של שיקולי עלות-תועלת בלבד. "אם השר לא יטפל בהוראות הבלתי חוקיות של קופות החולים ובתי החולים לעניין הקנאביס הרפואי, שום רפורמה לא תעזור ועשרות אלפי חולים ימשיכו לסבול. התנהלות קופות החולים וכמה בתי חולים היא שערורייתית ונראה שהחלטותיהם נשקלות על פי אינטרסים כלכליים של חברות תרופות ולא של בריאות החולים. הגיע הזמן שהשר ליצמן, שטובת החולים לנגד עיניו, יתערב בעצמו בעניין ויפעל עם אותם גורמים באופן מיידי".

קרנית ידיד, חברה באגודה לטיפול בקנאביס רפואי. זיו לסמן, מערכת וואלה! NEWS
"זה המצב הקשה ביותר מאז שנפתח הענף לפני כחמש שנים". קרנית ידיד/מערכת וואלה! NEWS, זיו לסמן

אלינור אדרי, חולה בסרטן השד בת 40, מתארת מציאות קשה שבה סורבה לחידוש הרישיון לקנאביס רפואי, לאחר שסיימה טיפולים כימותרפיים בבית החולים אסותא בחיפה. "היה לי רישיון שקיבלתי על אף שהאונקולוגית שלי לא תמכה בזה. אך כשהוריי ראו מה זה עושה לי וכמה זה משפר את מצבי, הם נלחמו לסייע לי להשיג רישיון ואז הצלחתי לראשונה לתפקד - להחזיק צלחת ולאכול. היום עלינו לנהל מאבק מקביל למאבק במחלה - מאבק על קיום חיים".

הבעיה החלה בספטמבר כשנדרשה אדרי לחידוש הרישיון. "נפגשתי עם האונקולוגית המטפלת שלי ארבע פעמים. קבעתי איתה ועוד פעמיים כשהגעתי ספונטנית בניסיון למצוא אותה פחות עסוקה. באף אחד מהמקרים היא לא יכלה למלא את הבקשה עבורי", סיפרה אדרי.

"בפגישה הראשונה היא רשמה לי הפניות לכל הבדיקות שאני צריכה לבצע במסגרת מעקב, ואז טענה שכבר אין לה זמן להתעסק בעניין חידוש הרישיון וביקשה שנעשה זאת בפעם הבאה שאגיע. קבעתי פגישה נוספת ובינתיים מצאו לי במעקב עוד ממצאים, וגם אז היא טענה שאין לה זמן למלא את הבקשה וכך שוב ושוב. היא נתנה לי להבין שהמערכת לא תומכת בזה, אלא רק לאנשים במהלך הטיפולים".

קנאביס רפואי. ShutterStock
הוכח מחקרית כמקל על כאבים ותופעות. קנאביס רפואי/ShutterStock

לדבריה, התנהלות הרופא גרמה לה לקרוס. "באחת הפעמים הייתי כבר מיואשת ונכנסתי לאחות מתאמת שד שמלווה אותי ופשוט התמוטטתי. היא ניסתה לסייע וקבעה לי תור לאונקולוגית בקהילה. בינתיים, ארגוני החולים סייעו לי עם תור לאונקולוג בבית החולים אסף הרופא שלא טען טענות, לא מרח וקיבל אותי ועוד התנצל על ההמתנה הממושכת. נסעתי מקריית אתא עד למרכז כדי לקבל את הרישיון, ומועקה גדולה ירדה לי מהלב כשידעתי שאני יכולה להמשיך את החיים בלי להקיא ועם שינה, כמו בן אדם".

היא הוסיפה: "לצערי לא חסרות דוגמאות של חולי סרטן שעוברים טיפולים כימותרפיים או הקרנות ואמורים לקבל רישיון על ידי רופאים בבית החולים, אך בפועל המציאות שונה וכואבת - מערימים קשיים רבים עליהם ועל משפחותיהם, מטרטרים ומושכים אותם במשך שבועות. לפעמים זה נמשך עד שמאוחר מדי.

"הקנאביס הוכח מחקרית כמקל על כאבים קשים ועל תופעות שמהם סובלים החולים בעקבות הטיפולים. למה לא להקל על חולים ולאפשר להם לצאת מחוזקים או לחילופין לסיים את חייהם עם כמה שפחות סבל וכאב?", הוסיפה.

"אונקולוג לא צריך להפוך לחותמת גומי עבור מרשמי קנאביס"

ד"ר עבד אגבריה, מנהל מכון הכימותרפיה באסותא חיפה מסר: "המטופלת סיימה את הטיפול במכון הכימותרפיה במרץ 2015. כמו יתר המטופלים שמסיימים את הטיפול במכון הכימותרפיה, בהיעדר עדות למחלה פעילה, גם היא עברה להמשך מעקב אונקולוגי בקהילה. ככלל, חולים שסיימו את הטיפול בבית החולים וזקוקים להמשך טיפול בקנאביס רפואי מסיבות פרה-אונקולוגיות, צריכים לקבל את ההמלצה לקנאביס באמצעות קופות החולים. מקצוע האונקולוגיה לא צריך להפוך לחותמת גומי עבור מרשמי קנאביס ואני כאונקולוג לא מוסמך לאשר קנאביס לחולים שסיימו טיפול אונקולוגי. צוות בית החולים עשה מעל ומעבר על מנת לנסות ולסייע למטופלת, ואנו מצרים על כך שהאתר מתעקש לפרסם סיפור שעובדותיו רחוקות שנות אור מהמציאות".

מבית החולים איכילוב נמסר: "רופאי מכון הכאב שבבית החולים איכילוב מטפלים ומחדשים רישיונות לטיפול בקנאביס לעשרות מטופלים מדי שבוע. בסך הכול מטופלים בקנאביס דרך מכון הכאב, יותר מ-1,700 חולים. עם זאת, רופאים שעובדים במכון לא ירשמו טיפול בקנאביס שהם לא מסכימים לגביו לחולה מסוים, גם אם אותו חולה טופל בעבר בדרך זו על ידי רופא אחר, אלא רק לפי שיקול דעתם המקצועי והרפואי בלבד".

ממשרד הבריאות נמסר: "אנו מודעים לבעיה הקיימת, הנובעת כתוצאה ממחסור באנשי מקצוע מומחים לכאב ומחסור במרפאות כאב לצד מספר הולך וגובר של דורשי קנאביס רפואי אשר פונים למרפאות אלה. במשרד הבריאות בוחנים את הפתרונות האפשריים לטיפול בסיטואציה מורכבת זו. המתווה שפורסם כטיוטה להערות הציבור כולל בתוכו אחד הפתרונות שהועלו להכשיר רופאים בקהילה לרישום קנאביס רפואי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully