וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו הניצול האחרון ממחנה ההשמדה טרבלינקה

שמואל וילנברג היה אחד מ-67 היהודים שהצליחו להימלט בחסות המרד שפרץ במחנה ההשמדה ב-1943. כשיצא לגמלאות הקדיש את זמנו לשימור זיכרון השואה. הוא מת בתל אביב בגיל 93

שמואל וילנברג, הניצול האחרון ממחנה ההשמדה טרבלינקה, 2013. אדריאן גריקוק,
וילנברג/אדריאן גריקוק

שמואל וילנברג, הניצול האחרון ממחנה ההשמדה טרבלינקה, הלך אמש (שישי) לעולמו והוא בן 93. הוא התגורר בתל אביב והותיר אחריו אישה, גם היא ניצולת שואה, בת ושלושה נכדים. הלוויתו תיערך בבית העלמין באודים ביום שני.

וילנברג נולד ב-1923 בצ'נסטוחובה שבפולין. כשפרצה מלחמת העולם השנייה הוא התנדב לצבא הפולני. באוקטובר 1942 הוא גורש לטרבלינקה, שם נרצחו 900 אלף יהודים, והוא צורף לאסירים שטיפלו בחפצי היהודים אחרי שעברו סלקציה. הוא סיפר כי במהלך עבודתו שם נתקל בבגדים של אחיותיו איטה ותמרה, שהיו אז בנות שש ו-24, שנרצחו במחנה.

עוד בוואלה! NEWS:
הרצוג: "נתניהו הפקיר את הרמטכ"ל למשיחיים בימין הקיצוני"
עדות חדשה על גורלו של רון ארד: מת שנתיים לאחר שנלקח בשבי
צפו: היהודי החשוד דורס מתדלק ערבי בתחנה בירושלים - ונמלט

באוגוסט 1943 פרץ מרד במחנה ווילנברג היה אחד מ-67 היהודים שהצליחו להימלט. במהלך מנוסתו נפגע מכדור אקדח, אך הצליח להגיע חזרה לוורשה. בהמשך השתתף במרד ורשה. אחרי המלחמה קיבל וילנברג כמה מדליות ואותות גבורה מפולין, בין היתר עיטור הכבוד הגבוהה ביותר שניתן על ידי המדינה.

בשנת 1950 הוא עלה לישראל ועבד כממונה על המדידות במשרד השיכון. כשיצא לגמלאות החל לפסל ולצייר. יצירותיו הוקדשו ברובן לשימור זיכרון השואה ותערוכות שלו אף הוצגו בבית לוחמי הגטאות. ב-1986 יצא לאור ספרו האוטוביוגרפי "מרד בטרבלינקה". ב-2014 יצא לאקרנים סרט תיעודי על חייו, "העד האחרון של טרבלינקה". במשך שנים נסע לפולין יחד עם רעייתו כדי לספר למשלחות נוער את סיפורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully