וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות חדשה על גורלו של רון ארד: מת שנתיים לאחר שנלקח בשבי

על פי עדותו של חשוד בשיתוף פעולה עם ישראל, הנווט הישראלי מת בשנת 1988 בשבי ארגון סורי. דוחות חקירה של חיזבאללה שמעולם לא פורסמו במלואם תומכים בטענה זו. "הוא נכנס למקלחת ולא יצא משם במשך זמן רב. כשנכנסו, מצאו אותו מת"

הנווט השבוי רון ארד. AP
בשנה שלאחר המבצע לשחרורו, צצו דיווחים שונים על גורלו. רון ארד/AP

לאחר כ-30 שנים, עדותם של חמישה חשודים לבנונים בשיתוף פעולה עם ישראל עשויה לשפוך אור על תעלומת גורלו של הנווט הישראלי רון ארד. במהלך הדיון בבית הדין הצבאי, טענו חמשת הנאשמים כי סיפקו למוסד הישראלי מידע שגוי על גורלו של ארד תמורת תשלום. אולם אחד מהם, מופיד קונטאר, הכריז כי הוא מכיר את הסיפור המלא בנוגע לארד.

על פי הדיווח בעיתון הלבנוני "דיילי סטאר", בשלב זה בדיון החל קונטאר לפרט את האירועים שהובילו למותו של ארד בשבי "המפלגה הסורית הסוציאלית-לאומית" בשנת 1988, כשנתיים לאחר נפילתו בשבי תנועת "אמל" הלבנונית ב-16 באוקטובר 1986, ובעקבות מסכת עינויים קשה. כל חמשת הנאשמים היו באותה העת חברים ב"מפלגה הסוציאלית".

מוסטפא דיראני. GettyImages
ערק משורות "אמל" והצטרף לחיזבאללה, כשארד עמו. מוסטפא דיראני/GettyImages

ארד והטייס ישי אבירם נחלצו ממטוס הפנטום שלהם במהלך תקיפת מטרות של אש"ף באזור צידון שבלבנון. אבירם חולץ תוך כמה שעות ואילו ארד נפל בשבי. תנועת "אמל" דרשה עסקה לחילופי שבויים, אלא שלפני שהושלמה העסקה ארד נלקח על ידי בכיר הארגון דאז מוסטפא דיראני לאזור בקעא, ושם ערק משורות "אמל" והצטרף לחיזבאללה.

דיווחים שונים בנוגע לגורלו צצו בשנה שלאחר מכן, כולל סרטון שלו שצולם בכפר מיידון, בדרום-מזרח לבנון. בחודש מאי 1988 נערך בכפר מבצע צבאי שנועד לשחרר את ארד מהשבי, אולם עד לעדות החדשה שנחפשה בבית הדין הצבאי, לא היה ידוע מה עלה בגורלו של הנווט הישראלי לאחר אותו מבצע.

ארגונים שונים, כולל המוסד, סוכנות המודיעין הגרמנית BND, משמרות המהפכה האיראניים ואף חיזבאללה, ניסו להשיג מידע על מיקומו של ארד, ללא הצלחה. כחלק מעסקת חילופי שבויים בשנת 2004, חיזבאללה הסכימה לחקור מחדש את מה שאירע לארד לאחר שנלקח מידי הארגון, ולהעביר את המידע לישראל דרך הסוכנות הגרמנית. הדוח של חיזבאללה, כמו דוח נוסף שנכתב בשנת 2008, קובע כי ארד מת שנתיים לאחר שנלקח בשבי. עם זאת, פרטי הדוחות לא פורסמו מעולם.

"אם דיברת אליו בערבית הוא היה עונה בצרפתית"

"אני רוצה לספר את הסיפור לפרטיו", סיפר קונטאר בבית הדין. "בשנת 1988 הייתי בכיר בזרוע הצבאית של 'המפלגה הסורית'. קיבלתי שיחה ואמרו לי שקבוצת צעירים עצרו מישהו". לדבריו, אותו עצור עורר את חשדם, והם החלו לתחקר אותו, אולם החקירה לא העלתה ממצאים. "הוא דיבר הרבה שפות באופן שוטף", שחזר. "אם דיברת אליו בערבית הוא היה עונה בצרפתית, אם דיברת בצרפתית הוא היה עונה בספרדית, אם דיברת אליו באנגלית הוא היה עונה בצרפתית".

לדברי העד, הוא הורה לאנשיו לנקות את העצור ולתת לו בגדים נקיים. הוא לא הצליח להיזכר אם ארד היה במדי חיל האוויר באותה העת. אלא שזמן קצר לאחר שקונטאר עזב את המקום, הוא קיבל הודעה על כך שהעצור מת. רק לאחר מותו התחוור לו כי מדובר בנווט הישראלי רון ארד. "הם אמרו לי שהוא נכנס למקלחת ונשאר שם למשך זמן רב", אמר. "כשהם הלכו לבדוק מה קורה איתו, הם מצאו אותו מת".

"ברור שהוא מת כתוצאה מתשישות וברור שהוא היה נתון למכות ולעינויים", הסביר. "כך נערכות חקירות". הוא הוסיף: "בשנת 1998 קיבלנו שיחה מאחד הקצינים, שאמר שכלי התקשורת מפרסמים תמונות ומידע על רון ארד. חזרתי לבסיס ושאלתי את הצעירים המעורבים בכך איפה הם קברו את האסיר".

לדברי קונטאר, הוא שב למקום שבו מת ארד, ממזרח לביירות, ושם בחנו את גופתו של ארד. אנשיו מסרו לו כי הם שאלו אותו בזמנו אם הוא אכן ארד, והבטיחו לעזור לו. לאחר שווידא זאת, קונטאר, יחד עם שני נאשמים נוספים, קבעו פגישה עם הנשיא דאז אמיל לחוד. בנקודה זו במשפט עצר השופט את העדות וקבע כי היא תמשיך בדלתיים סגורות, מכיוון שמדובר באחד מנשיאי המדינה. הדיון הבא נקבע ל-20 באפריל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully