וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בעליון: קצין מג"ב לשעבר שהורשע בהריגת חברו זוכה מחמת הספק

18.2.2016 / 9:10

ב-2009 ירה למוות ניר סומך בבן טל שהטריד את אשתו. השופטים החליטו לקבל את גרסתו משום שקיים ספק סביר בשאלה אם הירי נעשה מהגנה עצמית, וזיכו אותו מהריגה. אשתו של סומך, טלי: "האמת יצאה לאור". אביו אהרון: "מח"ש זה נזק למדינה". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילומי ארכיון: שי מכלוף, עריכה: ניר חן

בית המשפט העליון זיכה היום (רביעי) מחמת הספק את שוטר מג"ב לשעבר, ניר סומך, שירה ב-2009 בחברו בן טל בקיבוץ זיקים, מעבירת הריגה. השופטים החליטו לקבל את גרסתו של סומך וקבעו כי קיים ספק סביר בשאלה אם הירי לעברו של טל נעשה בגדר הגנה עצמית. ב-2013 זוכה סומך מעבירת רצח בבית המשפט המחוזי בבאר שבע אך הורשע בעבירת הריגה ונידון ל-13 שנות מאסר. מדובר במכה קשה למחלקה לחקירות שוטרים שראתה בתיק סומך כתיק דגל. זאת, לאחר שעמדו על כך כי מותו של טל בוצע בדם קר.

שופטי העליון קיבלו את טענת ההגנה, אף שלא נתמכה על ידי שלושה חברי קיבוץ זיקים שהיו במקום, כי טל איים על סומך בעזרת מוט ברזל. עורך הדין אבי חימי, המייצג את סומך, אמר כי "מדובר בתקדים משפטי יוצא דופן. אנחנו שמחים על החלטת בית המשפט העליון ואנו מקווים שניר יחזור למסכת חייו". סומך, שכלוא בבית הסוהר גלבוע זה שלוש שנים, צפוי להשתחרר באופן מיידי.

עם קבלת הבשורה, פרצו בני משפחת סומך בקריאות שמחה ודמעות באולם. טלי סומך, רעייתו של ניר: "חיכינו שזה יקרה כבר, יש צדק, הוא לא היה צריך להיות שם יום אחד עם כל הצער והוא סוף סוף חוזר הביתה. האמת יצאה לאור". אביו של ניר, אהרון סומך, אמר כי "היום אני מרגיש שזה מה שרצה אלוהים. השנים האחרונות היו קשות ביותר. יום, יום, שעה, שעה, לא הפסקנו לחשוב ולא הפסקנו להאמין. רק דבר אחד אני רוצה להגיד לעם ישראל ולמח"ש: תעשו בדק בית. צריך להגיד לתובע שיארוז את חפציו ויעזוב וילך כי הוא נזק למדינה. מח"ש זה נזק למדינה. אנחנו נחגוג בשמחה וששון, כל הבית כבר מפוצץ בבלונים ומה שאתה לא רוצה, כל הבית מחכה לניר שכבר יחזור הביתה. גם המשפחה של בן טל עברו טרגדיה לא נעימה ולא טובה וזו משפחה שאני עזרתי להם לכל אורך הדרך כשהייתי בהנהלת המושב, הם אנשים מסכנים. זה שיצא להם בן כזה, לא רוצה להגיד כלום. גם הם עברו טרגדיה לא נעימה".

עוד בוואלה! NEWS:
ביקור של פעם ב-88 שנה: הנשיא אובמה יבקר בקובה בחודש הבא
דיווח: צה"ל הפציץ עמדות צבא סוריה מדרום לדמשק

ניר סומך בבית המשפט העליון עם אשתו טלי סומך אחרי היודדע ההודעה על זיכויו. נועם מושקוביץ
"הוא לא היה צריך להיות שם יום אחד". ניר סומך ורעייתו טלי, היום/נועם מושקוביץ

מי שהוביל את פסק הדין המזכה היה השופט נעם סולברג, שקיבל למעשה כמעט לחלוטין את גרסתו של סומך. "בנסיבות העניין, באירוע קצר, מהיר, בלתי צפוי ומסעיר, החלטתו של ניר לירות לעבר מרכז גופו של בן הייתה מוצדקת וסבירה", הסביר סולברג. "בשיווי המשקל העדין שעניינו ההכרח לדקדק עם סומך במעשיו והצורך להתחשב בנסיבות המורכבות של המצב, נוטות כפות המאזניים גם אם במעט לטובתו של ניר".

לדבריו, "הכרעה זו גבולית היא והתוצאה לפיה ירי שני כדורים לעבר ראשו של בן לא חרג ממתחם הסבירות. ואחרי ככלות הכול, סבורני כי נותרנו לכל הפחות עם ספק סביר בדבר נחיצותו וסבירותו של הירי הנוסף שירה ניר לעבר ראשו של בן". השופט חתם את פסק הדין בכך ש"קרוב לוודאי לעולם לא נדע מה בדיוק אירע באותו רגע מר ונמהר שבו ניצבו בן וניר זה מול זה, בפעם האחרונה. בסופו של דבר, סבורני כי נותר ספק סביר שמא אכן קיים אותו סייג של הגנה עצמית ולפיכך, הרשעתו של ניר אינה יכולה להיוותר על כנה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טל חיזר במרץ אחר אשתו ואילץ את הזוג לעבור לקיבוץ

בני הזוג סומך התגורר במושב באזור עמק בית שמש, שם החל טל לחזר במרץ אחרי טלי, אשתו של סומך. לאחר תקופה ממושכת החליטו בני הזוג לעבור מהמושב ועברו להתגורר בקיבוץ זיקים שבדרום. טל איתר את מקום הימצאם והגיע לקיבוץ, ובשלב זה הזעיקה טלי את בעלה ליישוב. כשסומך הגיע ליישוב הדרומי, הוא הבחין ברעייתו משוחחת עם טל. השתלשלות המקרה לאחר שלב זה הייתה לשורש המחלוקת אולם לא היה ספק כי בסיום העימות שהיה בין השניים ירה סומך בטל לפחות שני כדורים והרג אותו.

.

טלי סומך אשתו של ניר סומך. נועם מושקוביץ
"לא הפסקנו לחשוב ולא הפסקנו להאמין". טלי סומך, רעייתו של ניר, היום בבית המשפט/נועם מושקוביץ

בפסק הדין נמתחה ביקורת על התנהגות המחלקה לחקירות שוטרים שחקרה את האירוע. "ראוי ורצוי כי גורמי החקירה והתביעה יעלו ויבחנו כל כיוון חקירה אפשרי המתקבל על דעתם", נכתב.

"אנשי החקירה לא היו בני חורין לפטור את עצמם מלספק תשובה מניחה את הדעת לשאלה העומדת בלב החקירה: כיצד הגיע מנעול ההגה לזירת הירי ומה היה חלקו באירוע? מדוע לא כללו השחזורים עם עדי הראיה שימוש במנעול ההגה בניסיון לעמת אותם עם גרסת ניר? מדוע 'שכב' מנעול ההגה כאבן שאין לה הופכין במשרדי מח"ש במשך תשעה ימים עד אשר נשלח לבדיקות מעבדה? אין זה כי אם בשל העובדה כי עד שלב הסיכומים, כלכלה המשיבה את צעדיה על בסיס הנחת העבודה שמנעול ההגה 'הושתל' בזירת האירוע על ידי ניר או טלי, אף שלא היו ברשותה ראיות המוכיחות זאת".

טלי סומך אשתו של ניר סומך. נועם מושקוביץ
טלי סומך אשתו של ניר סומך/נועם מושקוביץ

סומך, שהיה קצין במג"ב, התקשר למשטרה והודיע כי ירה בטל וביקש לשלוח סיוע למקום. מיד לאחר מכן התקשר לאמו של טל וסיפר לה כי הרג אותו. השופטים במחוזי דחו את גרסת בני הזוג סומך כי טל איים על סומך במוט ברזל.

ביולי 2013 ערער סומך לבית המשפט העליון על הרשעתו. סומך טען כי הרג את טל מתוך הגנה עצמית. בערעור, שהוגש באמצעות עורכי הדין יאיר גולן ואבי חימי, נטען כי טל הטריד את בני משפחת סומך ואף איים עליהם. עוד נטען כי סומך ירה בטל לאחר שהוא תקף אותו עם מוט מנעול הגה. לדבריו, בית המשפט המחוזי טעה כשביסס את ההרשעה על סמך עדי ראייה, שלטענתו לא יכלו להבחין באיום על חייו בפרק הזמן הקצר שבו התרחש האירוע, מהמרחק שבו עמדו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully