וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות מיליונים הוחרמו מישראלי שהשתלט על נכסי אוליגרך שנעלם ברוסיה

17.2.2016 / 20:31

ניסים דג'דלטי הורשע בהשתלטות על נכסיו של אלכסיי זכרנקו, שנעלם בשנת 2009 בסנט פטרסבורג, לאחר שזייף את חתימתו. בית המשפט גזר עליו 30 חודשי מאסר וחילוט תקדימי של כספי האוליגרך שהועברו לכיסו - כ-40 מיליון שקלים

צילום: דוד קורן, עריכה: מתן חדד

30 חודשי מאסר בפועל וחילוט בסכום תקדימי של 38.8 מיליון שקלים נגזרו בבית המשפט המחוזי בתל אביב על איש העסקים ניסים דג'דלטי, שהורשע בהשתלטות על נכסיו של אוליגרך רוסי. זכרנקו, יחד עם אלינה מלר, לשעבר ראש המטה של השרה סופה לנדבר, הורשעו בהשתלטות על נכסיו של אלכסיי זכרנקו המנוח. על פי הכרעת הדין, דג'דלטי שכנע את זכרנקו להעביר לו מחצית מהבעלות על חברת האחזקות שלו בישראל, ששוויה עמד על כ-40 מיליון שקלים. לאחר שנעלם זכרנקו ברוסיה באוגוסט 2009, השניים קשרו קשר כדי לזייף את חתימתו על ייפוי כוח שאפשר לדג'דלטי לייצגו ולפעול בשמו בכל מקום בעולם. הוא הורשע בעבירות של קשירת קשר לפשע, זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, קבלת דבר במרמה והלבנת הון. מלר, ששימשה מתורגמנית עבור זכרנקו, הורשעה גם היא ברוב העבירות.

חודש לאחר היעלמותו של זכרנקו ברוסיה, עסקאות הנדל"ן בשמו המשיכו להתרחש, ועורך דינו טען כי לפני שנעלם הוא הפקיד מסמך הוראות בידי נאמן. המסמך, על פי עורך דינו, הורה על העברת כל מניותיו בחברת "זכרנקו השקעות" לידי דג'דלטי, ששימש מנהל החברה. דג'לדטי הוכרז בעבר כפושט רגל, והוא נעצר בעבר גם בחשד שניסה להונות את חברת "ישראמקו" במאות אלפי דולרים – דבר שהפך את קבלת מניות החברה השוות עשרות מיליונים לידיו לחשודה.

עוד בוואלה! NEWS:
שוחד בתמורה למינוי הגיס: פרשת השחיתות בקריית שמונה נחשפת
מבצע משטרתי וחקירה פרטית: כך קיבלה אישה גט מבעלה האלים
בהתנחלות רצו להיפטר מ"גורם קיצוני" - והעלילו שתקף מינית ילדות

ניסים דזלדטי החשוד כי הוא קשור להיעלמותו של איש העסקים הרוסי אלכסיי זכרנקו, אפריל 2011. קובי אליהו
שכנע את זכרנקו תוך זמן קצר להעביר לחזקתו מחצית מהשליטה בחברת ההשקעות שלו. דג'דלטי/קובי אליהו

זכרנקו, בעל אזרחות ישראלית, החל להתעניין בעסקים בישראל ב-2008, לאחר שברוסיה עסק בייבוא משקאות חריפים והחזיק בחברה בתחום המכס הבינלאומי ובכמה מסעדות פאר בסנט פטרסבורג. ב-2009 הגיע לישראל ומיד החל להתחכך בצמרת העסקית הפוליטית, ובין היתר ביצע רכישת ענק של חברת "גאון נכסים" מקבוצת "גאון אחזקות". הוא החל לבקר בארץ לעתים תכופות ואף ביקש לרכוש בית בישראל.

במהלך ביקור באילת, הכיר את השף רונן דברת והשניים החליטו לפתוח יחד מסעדה בתל אביב. כיוון שדיבר מעט מאוד אנגלית, נעזר במלר, שבאותה העת עבדה אצל השרה לנדבר. כשזכרנקו ביקש ממנה שתעזור לו למצוא עורך דין כדי לתבוע את דוברת, שידכה לו מלר את דג'לדטי.

החיבור בין זכרנקו לבין דג'לדטי היה מיידי, ופושט הרגל לשעבר הפך בתוך חודש לשותף במסעדה ששינתה את שמה והפכה למסעדת יוקרה שיועדה לאוליגרכים. באמצע 2009 הקימו השניים את חברת "זכרנקו השקעות", ובהסכם שניתן בעל פה, הסכים זכרנקו להעניק לדג'דלטי מחצית מהחברה. הסכם נוסף ביניהם הבטיח לדג'לדטי את מחציתה הנוספת של החברה, שיועבר לו באמצעות שטר העברת מניות, במקרה שזכרנקו יהיה במצב של נבצרות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ישראלי שהשתלט על נכסי אוליגרך שנעלם ברוסיה נשלח ל-30 חודשי מאסר. דוד קורן
שניהם הורשעו, אך עליה נגזרו עבודות שירות בלבד. דג'דלטי ומלר/דוד קורן

ב-4 באוגוסט 2009 נמצאה מכונית המרצדס של זכרנקו פרוצה ונטושה באחד מפרברי סנט פטרסברוג, ומאז נעלמו עקבותיו. בתא המטען של מכוניתו נמצאו כמה אלפי אירו, וכיוון שלא הגיעה שום דרישה לכופר בעד שחרורו – משטרת רוסיה חשדה שנחטף ונרצח, אף שלא נמצאה גופתו. זכרנקו, שהיה בן 45 באותה העת, לא התחתן מעולם וגם לא הביא ילדים. החוקרים ברוסיה חשדו כי רוצחו ככל הנראה ידע שלא יהיו יורשים שיגיעו לדרוש את רכושו, ועל כן יהיה קל יחסית להגיע לנכסיו. לפיכך, אחד מכיווני החקירה שנפתחו היה לאיתור מקורביו של זכרנקו, שהיו מעורים בפרטי עסקיו.

חוקרי משטרת רוסיה עירבו את משטרת ישראל וכך נבדקה מעורבותו של דג'דלטי, שכן העובדה שקיבל עשרות אלפי שקלים מזכרנקו עוררה את חשדם. אז, התברר כי לדג'דלטי ייפוי כוח גורף שנחתם ברוסיה ב-2009, המבטיח לו את ניהול כל עסקיו של זכרנקו בכל מקום בעולם. לטענתו, זכרנקו חתם על ייפוי הכוח "למקרה שיקרה לו משהו".

במהלך הטיעונים לעונש לאחר הרשעתו, הגיב דג'דלטי לאפשרות שעלתה, לפיה הוא מעורב בהילמותו של זכרנקו. לדבריו, "קמה לה המדינה וטוענת בכל הלשון שאני רצחתי את אלכסיי זכרנקו. הוא נעלם, לא אני רצחתי אותו". השופטת יהודית אמסטרדם העירה כי לא נחשד ברצח בשום שלב, ולבסוף החליטה על עונש המאסר וחילוט כספיו של זכרנקו מכיסו של דג'דלטי. על מלר נגזרו עבודות שירות בלבד.

עו"ד שירי פרל ומוריה גרין מפרקליטות מחוז תל אביב מסרו בתום הדיון: "בית המשפט גזר את דינו של הנאשם ל-30 חודשי מאסר בפועל והורה באופן תקדימי על חילוט של מלוא כספי העבירות בסך של 38.8 מיליון שקלים. במסגרת המלחמה בעבריינות הכלכלית ובהון השחור, שלח בית המשפט מסר ברור וחד משמעי, לפיו המדינה תבוא חשבון עם העבריינים הכלכליים ותחלט את רכושם בסכומים גדולים ומשמעותיים, כפי שעשה במקרה זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully