וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה חדשה בבריטניה תקשה על הטלת חרמות וסנקציות נגד ישראל

15.2.2016 / 17:22

על פי יוזמה של השר מתיו הנקוק, שיבקר השבוע בישראל, רשויות מקומיות לא יוכלו להטיל באופן עצמאי חרמות נגד מדינות, חברות בינלאומיות וגופים אחרים – מהלך שצפוי לפגוע בפעילות האנטי-ישראלית בממלכה. עם זאת, בריטניה תמשיך לסמן מוצרים מההתנחלויות

צילום: אבי כהן, עריכה: מאיה בן ניסן

(אלון ליאל על סימון מוצרים מההתנחלויות - מתוך אולפן וואלה! NEWS)

יוזמה חדשה של ממשלת בריטניה, שתוכרז באופן רשמי בהמשך השבוע, תטיל מגבלות על יכולתן של רשויות מקומיות בבריטניה להכריז על חרמות וסנקציות נגד מדינות זרות - כולל ישראל. מדובר בצעד שעשוי להקשות על פעילותם של ארגונים אנטי-ישראליים בממלכה, שהצליחו בשנים האחרונות לקדם כמה החלטות חרם ברמה המקומית, וכעת ימצאו עצמם תחת מגבלות חדשות.

על פי היוזמה, עליה דווח בכמה עיתונים בבריטניה ביממה האחרונה, הממשלה מתכוונת לאסור על רשויות מקומיות בבריטניה להחליט באופן עצמאי על הטלת חרמות וסנקציות נגד מדינות, חברות בינלאומיות וגופים אחרים. היוזמה אינה עוסקת באופן בלעדי בישראל, אלא בתופעה רחבה יותר שמטרידה את הממשלה הבריטית: יוזמות של גופים מקומיים, שעשויות לפגוע באינטרסים וביחסי החוץ של בריטניה כמדינה בזירה הבינלאומית. עם זאת, ישראל בהחלט צפויה להרוויח ממנה.

לקריאה נוספת:
עיתון שהתחזה ל"ניו יורק טיימס" עם ידיעות נגד ישראל חולק בניו יורק
איגוד האוניברסיטאות האמריקניות הצהיר כי הוא מתנגד לחרם על ישראל
מתנת החג של שגריר ישראל בוושינגטון: מוצרי התנחלויות

הפגנת BDS, לונדון, אוקטובר 2015. טוויטר, צילום מסך
הפגנה בלונדון הקוראת לחרם נגד ישראל, אוקטובר 2015/צילום מסך, טוויטר

במצב הקיים היום, כמעט כל רשות מקומית בבריטניה יכולה להחליט, על דעת עצמה, לנהל מעין "יחסי חוץ" עצמאיים באמצעות החלטות על סנקציות וחרמות נגד מדינות או חברות זרות. במקרה אחד החרם יכול להיות מופנה כלפי ישראל (בגלל ההתנחלויות), במקרה אחר כלפי ערב הסעודית (בגלל דיכוי נגד נשים) ובמקרה שלישי, כלפי חברות בינלאומיות גדולות העוסקות בסחר בנשק. המשותף לכל המקרים, הוא שהחלטות חרם כאלה עומדות בניגוד למדיניות הרשמית של ממשלת בריטניה, שאינה מחרימה אף אחד מהגופים הללו.

היוזמה זוכה לתמיכה רבה בקרב יהדות בריטניה

מי שצפוי להכריז על היוזמה החדשה באופן רשמי הוא השר הבריטי מתיו הנקוק, שאחראי על הקשר עם לשכת ראש הממשלה. הנקוק יבקר בעוד יומיים בישראל והצגת היוזמה החדשה בצמוד לביקורו בארץ אינה מקרית, שכן היא זוכה לתמיכה רבה בקרב יהדות בריטניה, המודאגת מהתמיכה הציבורית ההולכת וגוברת בממלכה בצעדים וסנקציות נגד ישראל. הנקוק אמר כי בהקשר הישראלי, החלטות חרם עלולות לעודד אנטישמיות ופוגעות במערכת היחסים בין בריטניה לישראל.

בעיתון הבריטי "סאנדיי טיימס" דווח כי למרות היוזמה החדשה, שדיווחים לגביה פורסמו בחודשים האחרונים, ממשלת בריטניה אינה מתכוונת לשנות את מדיניותה בנושא סימון מוצרים מההתנחלויות. מדיניות זו, שבריטניה מוציאה לפועל כבר משנת 2009, הפכה באחרונה למדיניות מחייבת של כלל האיחוד האירופי, בעקבות החלטה משותפת בנושא שקיבלו שרי החוץ של כל מדינות האיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully