וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד האוניברסיטאות האמריקניות הצהיר כי הוא מתנגד לחרם על ישראל

17.1.2016 / 18:28

התייחסותו של האיגוד, שכולל כ-50 מוסדות אקדמיים בארה"ב ובהם גם הרווארד וסטנפורד, מגיעה בעקבות החלטת אגודת האנתרופולוגים האמריקנים להחרים את ישראל בחודש שעבר. "חופש אקדמי לא צריך להיות מוגבל עקב שיקולים פוליטיים", נמסר

מפגינים מחזיקים שלט הקורא להחרים את ישראל, מרסיי, יולי 2014. AP
פעילי תנועת ה-BDS בהפגנה נגד ישראל, לפני כשנה/AP

איגוד האוניברסיטאות האמריקניות (AAU), המאגד כ-60 מוסדות אקדמיים בארצות הברית, ובהם האוניברסיטאות הרווארד, קורנל, פרינסטון, ברקלי, MIT וסטנפורד, הודיע ביום חמישי כי הוא מתנגד לחרם על ישראל, על רקע החלטת אגודת האנתרופולוגים האמריקנים מלפני כחודש, ולפיה היא תחרים את האקדמיה הישראלית. "חופש אקדמי לא צריך להיות מוגבל בשל שיקולים פוליטיים. מכללות ואוניברסיטאות חייבות לעמוד כקו ההגנה הראשון כנגד התקפות על חופש אקדמי", נמסר בהודעת האיגוד.

ההודעה מהשבוע שעבר למעשה מאשררת החלטה קודמת של האיגוד בעניין, שהתקבלה בדצמבר 2013. "הוועד הפועל של איגוד האוניברסיטאות האמריקאיות מתנגד בתוקף לחרם על מוסדות אקדמיים ישראליים", נקבע אז. "כל חרם של מוסדות אקדמיים פוגע בחופש אקדמי, שהוא עיקרון יסוד של האוניברסיטאות החברות ב-AAU ופוגע בהשכלה הגבוהה בארצות הברית באופן כללי. חופש אקדמי הוא החופש של סגל האוניברסיטה לייצר ולהפיץ ידע באמצעות מחקר והוראה ללא אילוצים מיותרים".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
מודיעין יזלוג לאיראן: בסיס הקבע הרוסי בסוריה מאיים על צה"ל
אובך, גשם ושלג: מזג האוויר הנעים יתהפך מחר וניכנס למערכת חורפית
נתניהו: מתנגד לחיוב נציגי עמותות להסתובב עם תגי זיהוי בכנסת

פרץ לביא. מגד גוזני
"צעד חשוב במלחמה העיקשת נגד החרמות על ישראל". פרופ' לביא/מגד גוזני

עוד נאמר בהחלטה מ-2013 כי "ניסיונות להתמודד עם סוגיות פוליטיות מגבילים את יכולתם של חוקרים מכל מדינה לעבוד עם עמיתיהם מהאקדמיה ממדינות אחרות, להשתתף בישיבות וארגונים, או לבצע פעולות אקדמיות ובכך פוגעים בחופש האקדמי. לפיכך, החרם על מוסדות אקדמיים ישראליים מפר באופן ברור לא רק את החופש האקדמי של חוקרים ישראלים אלא גם את זה של חוקרים אמריקאים שעשויים להרגיש לחץ לקחת בו חלק. אנו קוראים לחוקרים אמריקאים ולחוקרים ברחבי העולם המאמינים בחופש אקדמי, להתנגד לכך ולכך חרם אקדמי דומה".

יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופ' פרץ לביא, בירך היום את האיגוד על החלטתו. "זהו צעד חשוב במלחמה העיקשת נגד החרמות על ישראל", אמר. "החלטה זו מצטרפת להחלטת אגודת ההיסטוריונים האמריקאית, שדחתה בשבוע שעבר הצעה אנטי ישראלית אותה יזמו ארגונים התומכים בחרם על ישראל. החלטות אלו מהוות אבן דרך במאבק, ואנו מקווים שאגודות אקדמיות ואוניברסיטאות נוספות יתייצבו כנגד החרם האקדמי על מוסדות וחוקרים ישראלים ובעד מחקר אקדמי חופשי ואוניברסאלי המנותק מפניות אידיאולוגיות או פוליטיות".

יו"ר ועד ראשי המכללות הציבוריות, פרופ' שלמה גרוסמן, אמר: "האקדמיה בישראל ובכל מקום בעולם מהותה בפלורליזם של דעות. צינור המחבר בין קהילות, בה כל אחד יכול להביע את דעתו, כל עוד אינה קוראת לביטול האחר. זוהי החלטה אמיצה וחשובה במאבק מול גילוייהאנטישמיות נגד מדינת ישראל והאקדמיה הישראלית בפרט ואנחנו מברכים על כך. חוקרים ומוסדות אקדמיים שנוקטים בחרם כשיטה חוטאים למעמדם ותפקידם החברתי והמדעי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully