וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש כפר פלסטיני: "קצין אמר לי - 'אם תמשיך להפגין, נהרוס לך את הבית'"

15.2.2016 / 12:24

ביאן טביב, שהשתתף עם תושבי כפרו בהפגנה נגד הפקעת קרקעות, טוען כי בתום המחאה הגיעו חיילים לביתו, ערכו חיפושים ואחד הקצינים איים עליו: "אם תעשה בעיות - ניקח לך את הילדים". בצה"ל מכחישים את הטענות

הפגנה נגד הפקעת קרקעות בנבי אליאס שבשומרון, פברואר 2016. פייסבוק, צילום מסך
ההפגנה נגד הפקעת הקרקעות שבה השתתפו תושבי הכפר עיזבת א-טביב/צילום מסך, פייסבוק

"אם עוד פעם תעשה בעיות, נהרוס את הבית שלך וניקח לך את הילדים" – במלים אלה תיאר ביאן טביב, ראש מועצת הכפר עיזבת א-טביב שבשומרון, את דברי האיומים שהפנה אליו לכאורה קצין בצה"ל, לאחר הפגנה שבה נכח יחד עם תושבי כפרו. המקרה אירע ביום שישי האחרון, אז הפגינו תושבי הכפר, יחד עם פעילי שמאל מארגון "לוחמים לשלום" וארגונים נוספים, נגד הפקעת קרקעות לשם סלילת כביש עוקף הכפר נבי אליאס הסמוך. במהלך ההפגנה נחסם ציר 55 למשך כרבע שעה – דבר שעל פי עדותו של טביב הכעיס את כוחות הביטחון, שהגיעו כדי לפזר את ההפגנה.

"הייתי בטול כרם (לאחר ההפגנה – ש"ב) ופתאום התקשרו אלי, בערך ב-21:30, ואמרו לי לבוא מהר", תיאר טביב את שאירע. "הצבא נכנס לכפר וקראו לי לבוא ולדבר מהר עם אחד הקצינים. באותו הזמן הגיעו החיילים לבית שלי. הם ערכו חיפושים בתוך הבית והוציאו הרבה דברים החוצה".

טביב סיפר כי נסע לכפר במהירות וביקש לדבר עם אחד הקצינים שנכחו במקום. "זה היה ב-23:30 בלילה", שיחזר טביב והוסיף כי הקצין לקח אותו לצד ושאל אותו כמה שאלות. "הוא אמר 'אתה עושה בלגן, אתה עושה בעיות והפגנה על הכביש', ואז הוא אמר לי שאם תהיה בעיה עוד פעם אחת וייחסם הכביש הוא יהרוס את הבית ויהיה בלגן למשפחה ולילדים".

עוד כתבות בנושא:
יעקב היה בדרך ל"שידוך", ישראל מיהר לחתונה: סיפורי ההרוגים בתאונה
לאחר דיונים, גזרי דין, ערעורים והכרעות: אולמרט ייכנס היום לכלא
"גיבור של כולנו": אלוף במיל' יאנוש בן-גל הובא למנוחות

ביאן טביב אביו של חייל שנדקר על ידי חייל כשהיה עצור. דצמבר 2013. דרור עינב
"החיילים ערכו חיפושים בתוך הבית והוציאו הרבה דברים החוצה". ביאן טביב/דרור עינב

טביב ציין כי טען בפני הקצין שתושבי הכפר לא עשו דבר שמפר את הסדר. "הפגנו בלי אלימות נגד הכביש החדש שרוצים לתת למתנחלים", אמר טביב לקצין, לדבריו. "אתם לוקחים את האדמה שלנו ואנחנו נמשיך בלי אלימות, ככה אנחנו מאמינים שאין בעיה להפגין. יש כבר כביש אחד, למה צריך עוד אחד? הכביש הזה ייקח את האדמות שלנו ובגלל זה אנחנו נפגין עם החברים שלנו שכולם ידעו מה עושה לנו הכיבוש".

לטענת טביב, מסכת האיומים לא הסתיימה כאן. לדבריו, לאחר כחצי שעה הוא קיבל טלפון מקצין של המנהל האזרחי, וגם זה אמר לו להפסיק "לעשות בלגן", לדבריו. "ביקשו ממני לא לאפשר הפגנות שמפריעות לתנועה בכביש 55. עניתי לו שלא נפסיק כי אלו האדמות שלנו ואנחנו עושים הפגנות לא אלימות".

זו אינה הפעם הראשונה שבה הוא מתבקש להפסיק לקיים את ההפגנות. "אין לי ממה לפחד. אנחנו עושים הפגנות לא אלימות וככה נמשיך לפעול", הבהיר. לדברי טביב, בכוונתו להגיש תלונה בעקבות דברי הקצינים.

עוד באותו נושא

דוח: עלייה בשיעור התחלות הבנייה בהתנחלויות המבודדות

לכתבה המלאה
הפגנה נגד הפקעת קרקעות בנבי אליאס שבשומרון, פברואר 2016. פייסבוק, צילום מסך
"נמשיך לעשות הפגנות". ההפגנה בנבי אליאס, בשישי האחרון/צילום מסך, פייסבוק

כפי שפורסם בוואלה! NEWS, המנהל האזרחי אישר את בניית הכביש העוקף וסלילתו צפויה להתחיל בזמן הקרוב. 104 דונמים יופקעו עבור סלילת הכביש, ובתחילת דצמבר ניתנו צווי ההפקעה לכמה משפחות פלסטיניות המחזיקות בקרקעות במקום. העבודות בשטח, על פי התכנון, יחלו בחודש אפריל הקרוב. על פי גורמים המעורים בפרטים, סלילת הכביש העוקף נחוצה הן משום שהציר הקיים עובר בתוך הכפר והן משום שמדובר בכביש צר ולא בטיחותי, המשמש כלי רכב רבים שעושים את דרכם לתוך הקו הירוק ובחזרה.

צה"ל מכחיש: "לא אמרנו שנהרוס את ביתו"

בתגובה לאירוע מסר אורי בן-אסא, המנכ"ל הישראלי של תנועת "לוחמים לשלום", כי "אל מול המחאה הבלתי אלימה המשותפת שלנו, ישראלים ופלסטינים המפגינים יחד נגד גזל הקרקעות הפרטיות, נחשפת במערומיה האלימות של הכיבוש. כוחות הצבא יורדים לרמה של איומים וענישה קולקטיבית של תושבי כפרים וערים שלמות, בניסיון להשתיק את המחאה של הפלסטינים הנתונים למרותם - דווקא בשל הכוח של התנגדות משותפת ובלתי אלימה, שלא מאפשרת לתייג את הפלסטינים כאויב ולהאשים אותם במצבם".

הוא הוסיף: "לא נכנע ולא נשתוק. נמשיך לעמוד ביחד, להתנגד לכיבוש ולגזל האדמות של תושבי נבי אליאס ועיזבת א-טביב, ולעשות כל שביכולתנו על מנת להביא עתיד טוב יותר לשני העמים".

מדובר צה"ל נמסר: "ב-12 בפברואר התקיימה בכפר נבי אליאס הפגנה שבמהלכה יצאו מהכפר עיזבת א-טביב חוליות של מיידי בקבוקי תבערה, ומשתתפיה חסמו לתנועה את כביש 55. לאור העובדה שההפגנה הפכה לאלימה ובלתי חוקית, החליטו מפקדים לערוך שיחה עם ראש הכפר שנטל חלק מרכזי בהפגנה. לא נאמר לראש הכפר כי ביתו ייהרס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully