וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: שר החוץ לורן פביוס הכריז על סיום תפקידו

בסיום ישיבת הממשלה, הכריז שר החוץ כי זאת הייתה ישיבתו האחרונה - וסגר את החשבון הפתוח עם ההנהגה האמריקנית. הוא צפוי להתמנות לנשיא מועצת החוקה. בין המועמדים להחליפו, השרה סגולן רויאל וראש הממשלה לשעבר ז'אן-מארק איירו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שר החוץ של צרפת לורן פביוס הכריז היום (רביעי) על סיום תפקידו – כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. בסיום ישיבת הממשלה היום, הודיע פביוס לכתבים כי זו הייתה ישיבתו האחרונה בתפקיד. על פי הדיווחים בכלי התקשורת הצרפתיים, ההתפטרות תיכנס לתוקפה מחר.

בדברים שאמר לכתבים ביציאה מישיבת הממשלה, הביע פביוס ספק במחויבותה של ארצות הברית לפתרון המשבר בסוריה וטען כי מדיניותה "העמומה" של וושינגטון תורמת להחרפת המשבר. לדבריו, "אני לא הולך לחזור על דברים שנאמרו בעבר בנוגע לטייס הראשי של הקואליציה (נגד דאעש), אבל אנחנו לא מרגישים שיש שם מחויבות חזקה במיוחד".

"אני לא חושב שסיום כהונתו של הנשיא ברק אובמה תדחוף אותו לפעול, כמו שהשר שלו מכריז באופן פומבי", הוסיף, בהתייחסות לדבריו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי.

על פי הדיווח אתמול ברשת RTL, הנשיא פרנסואה הולנד צפוי להכריז על מינויו של פביוס לנשיא החדש של מועצת החוקה. המינוי, שדווח לראשונה אתמול, צפוי לגרור שרשרת מינויים בממשלה בפריז, שרק לאחרונה קיבלה אל שורותיה את ז'אן-ז'אק אורבואה כשר המשפטים, לאחר התפטרותה של כריסטיאן טובירה.

עוד בוואלה! NEWS:
עקב המתקפה בפריז: הפרלמנט בצרפת אישר שלילת אזרחות של מורשעי טרור
המניפסט החשאי של השרה הצרפתית: "מצב החירום לא יעיל"
נתניהו על היוזמה הצרפתית: "מהווה תמריץ לפלסטינים לא להתפשר"

שר החוץ הצרפתי לורן פביוס מעניק מפתח סמלי לכריסטינה פיגרס נציבת האו"ם למאבק בשינויי האקלים לקראת ועידת האקלים. רויטרס
ימשיך להוביל את המאמץ הבינלאומי למאבק בשינוי האקלים. פביוס לצד נציבת האו"ם לוועידת האקלים כריסטינה פיגרס/רויטרס

מועצת החוקה מורכבת מתשעה חברים שממונים לכהונה של תשע שנים. בכל שלוש שנים, שלושה מחבריה של המועצה מתחלפים, ונשיא צרפת, נשיא הסנאט ונשיא הפרלמנט מציגים כל אחד מינוי מטעמם. המועצה, שנחשבת לסמכות החוקתית העליונה בצרפת, נועדה לבחון את הצעות החוק שעולות לאישור בפרלמנט ובממשלה, ולבחון את התאמתן לחוקה.

בין השמות שעלו להחליף את פביוס בתפקיד שר החוץ, מזכ"לית המפלגה הסוציאליסטית וראשת עיריית ליל לשעבר מרטין אוברי, השרה לאיכות הסביבה סגולן רויאל וראש הממשלה לשעבר ז'אן-מארק איירו. בארמון האליזה הבהירו כי פביוס ימשיך להנהיג את המאמצים הבינלאומיים במסגרת ההסכם שנחתם בוועידת האקלים בפריז בדצמבר האחרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ז'אן ז'אק אורבואה, שר המשפטים החדש בצרפת. 10 בפברואר 2016. רויטרס
הראשון בשורת המינויים של הולנד. שר המשפטים הנכנס אורבואה/רויטרס

הלילה אישר הפרלמנט הצרפתי תיקון לחוקה, שיאפשר שלילת אזרחות של צרפתים שיורשעו בפעולות טרור. השרה לשעבר טובירה התפטרה בשל התנגדותה החריפה לשינוי המוצע. מינויו של פביוס למועצת החוקה, כמו גם מינויו של אורבואה השמרן להחליף את טובירה, הם חלק ממאמציו של הנשיא הולנד להבטיח את קידום תכניתו למאבק בטרור, בעקבות שורת הפיגועים בבירה פריז ב-13 בנובמבר, שבה נהרגו 130 בני אדם.

ראש הממשלה מנואל ואלס בירך על החלטה, וציין את הדיונים הארוכים שקדמו להצבעה: "השינויים המוצעים לחוקה התקבלו. זה נורמלי שהפרלמנט לוקח את הזמן הנחוץ על מנת לדון בדברים". השינוי החוקתי מאפשר למערכת המשפט להטיל עונש כזה, אולם בפועל מדובר כעת על מקרים בודדים שעשויים להיות רלוונטיים, וגם לגביהם אין הכרח כי תישלל בפועל אזרחותם של המורשעים.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש העיר פריז אן הידלגו בטקס לזכרם של קורבנות מתקפות הטרור בעיר, 10 בינואר 2016. רויטרס
נחוש להשלים את תכניתו למאבק בטרור. הולנד לצדה של ראשת עיריית פריז אן הידלגו/רויטרס

ההצעה המקורית התייחסה באופן ספציפי לשלילת אזרחותם של צרפתים בעלי אזרחות כפולה, אולם ההצעה עוררה את זעמם של רבים במערכת הפוליטית שטענו כי הנוסח המוצע מפלה את קהילות המהגרים מהמושבות הצרפתיות לשעבר בצפון אפריקה. בהתאם לכך, התיקון שאושר אינו כולל התייחסות לצרפתים בעלי אזרחות כפולה. באופן עקרוני, החוק הבינלאומי מאפשר מצב של שלילת אזרחות גם לבעלי אזרחות בודדת, אולם ההערכה היא כי העונש של שלילת אזרחות יישמר בכל זאת רק לבעלי אזרחות כפולה.

מוקדם יותר אישר הסנאט הצרפתי ברוב גדול וכמעט ללא מתנגדים את שינוי הסעיף הראשון לחוקה, כך שניתן יהיה להאריך את מצב החירום הלאומי בשלושה חודשים נוספים. הזמן המקסימלי להטלת מצב חירום על פי החוקה הישנה פג בסוף החודש, וכעת תוכל הממשלה להאריכו עד סוף חודש מאי. 316 הצביעו בעד ורק 28 התנגדו למהלך. הבית התחתון צפוי לאשר את ההארכה בעוד שבוע. מצב החירום פוטר את המשטרה מצורך בצווים עבור חיפוש, איסור התכנסויות פומביות ומעצרי בית של חשודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully