וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המניפסט החשאי של השרה הצרפתית: "מצב החירום לא יעיל"

ימים ספורים לפני הדיון בפרלמנט על שינוי החוקה ועל שלילת אזרחות מצרפתים שיורשעו בטרור, שרת המשפטים היוצאת כריסטיאן טובירה פרסמה ספר שעליו עבדה בחשאי לפני התפטרותה. "מה יהיה על העולם אם כל מדינה תגרש את אזרחיה?"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שרת המשפטים היוצאת של צרפת, כריסטיאן טובירה, שהכריזה רק לפני פחות משבוע על התפטרותה, פרסמה היום (שני) ספר שכתבה בחשאי בתקופה האחרונה. הספר, "מלמולים לנוער", שאורכו כמאה עמודים, מפרט את הסיבות שבגינן התנגדה טובירה לשינויים המוצעים בחוקה הצרפתית בעקבות מתקפת הטרור בפריז ב-13 בנובמבר, כולל שלילת אזרחות והארכת מצב החירום.

הספר, שהודפס בחשאי בספרד ב-40 אלף עותקים ונמכר מראש לספריות תחת השם "ספר X", מתפרסם ארבעה ימים לפני שהפרלמנט הצרפתי, האסיפה הלאומית, מתחיל את הדיון בשינוי החוקה, שהביא את טובירה להתפטר. השרה לשעבר יצרה קשר עם המוציא לאור פיליפ ריי ב-10 בינואר, ושמונה ימים לאחר מכן ניתן האות - והספר הודפס.

עוד בוואלה! NEWS:
ברקע מתקפת הטרור בפריז: שרת המשפטים של צרפת התפטרה
משחק המוחות של דאעש: הקוד המוצפן בסרטון מלחיץ את העולם
הולנד בנאום לשנה החדשה: "צרפת לא סיימה עם הטרור"

שרת המשפטים של צרפת כריסטיאן טובירה. רויטרס
הספר הודפס בחשאי בספרד ב-40 אלף עותקים. טובירה/רויטרס
"מדינה חייבת להיות מסוגלת להסתדר עם אזרחיה. מה יהיה אם כל מדינה תגרש את אזרחיה שנולדו בה? יהיה עלינו לדמיין מזבלה שבה הם יקובצו"

הנשיא פרנסואה הולנד זכה לקבל עותק ב-22 בינואר – חמישה ימים לפני ההודעה הפומבית על התפטרותה של טובירה, שנחשבה לסמן השמאלי של הממשלה, והחלפתה בז'אן-ז'אק אורבואה השמרן. על כריכת הספר, שקטעים ממנו נחשפו בעיתון הצרפתי "לה מונד", מופיע תקציר אירועי החודשים האחרונים, וטובירה מוצגת עליה עדיין כשרת המשפטים.

טובירה הקדישה לא פחות מ-20 עמודים לדון ב"חוסר היעילות" של תקנות מצב החירום המוצעות, "שיש להן השפעה אפסית בכל הנוגע למיגור הקיצוניות הדתית". לדבריה, "עלינו להעז לומר: מדינה חייבת להיות מסוגלת להסתדר עם אזרחיה. מה יהיה על העולם אם כל מדינה תגרש את אזרחיה שנולדו בה, אם תגדיר אותם לא רצויים? יהיה עלינו לדמיין מזבלה שבה הם יקובצו".

"למי מתייחסת ומה מסמלת שלילת האזרחות של צרפתים?", הוסיפה טובירה בספרה, "הרי לא מדובר על טרוריסטים. מי הם הנמענים האוטומטיים של המסר הזה? אלה שחולקים בצירוף מקרים מוחלט עם הפושעים את אזרחותם הכפולה, ושום דבר מעבר לכך. לגברים ולנשים האלה מועבר המסר כי להיות בעל אזרחות כפולה, זו צרה – וגם איום".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש העיר פריז אן הידלגו בטקס לזכרם של קורבנות מתקפות הטרור בעיר, 10 בינואר 2016. רויטרס
הנשיא הולנד לצדה של ראשת עיריית פריז אן הידלגו/רויטרס

טובירה עוד כתבה: "אלה שאובססיביים לשונות, המטורפים להוצאה מהכלל, המשוגעים לגירוש יחשבו כך, וכבר עושים זאת באמצעות ההצהרות הפרנואידיות והקונספירטיביות שלהם, המכוונות נגד מי שהם תופסים כגיס חמישי". דבריה החריפים וחסרי התקדים של טובירה, במיוחד בהתחשב בעובדה שנכתבו על ידי שרה מכהנת, נועדו להשפיע על הדיון בשינוי המוצע לחוק.

עם זאת, הספרון נמנע מלתקוף אישית את הנשיא הולנד או את ראש הממשלה מנואל ואלס. טובירה אף מביעה את הערכתה להנהגת המדינה לגבי האופן שבו התמודדו עם מתקפת הטרור המשולבת בבירה פריז בשעותיה הראשונות. בכך מבדילה את עצמה שרת המשפטים היוצאת משרים בכירים אחרים שלא היססו לתקוף חזיתית את ראשי המדינה לאחר התפטרותם מממשלות קודמות בנסיבות דומות. זאת, אולי בניסיון לגייס תמיכה ראשונית לשמאל הפוליטי לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully