וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב המתקפה בפריז: הפרלמנט בצרפת אישר שלילת אזרחות של מורשעי טרור

התיקון לחוקה הצטרף להחלטה לאפשר את הארכת מצב החירום, שהיה אמור לפוג בסוף החודש. יוזם ההצעה היה הנשיא הולנד והיא התקבלה בתום דיונים ממושכים, שעליהם אמר ראש הממשלה ואלס כי "נורמלי שהפרלמנט לוקח את הזמן הנחוץ"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שרת המשפטים של צרפת פרשה: "בחרתי להישאר נאמנה לעצמי", לפני עשרה ימים)

הפרלמנט של צרפת אישר הלילה (רביעי) תיקון לחוקה, שיאפשר שלילת אזרחות של צרפתים שיורשעו בפעולות טרור. ההחלטה התקבלה ברוב של 166 תומכים לעומת 148 מתנגדים, כש-22 חברים נמנעו מהצבעה ובפרלמנט נרשמה נוכחות דלה של נציגים. התיקון הוצע על ידי הנשיא פרנסואה הולנד בעקבות מתקפת הטרור שאירעה בבירה פריז בנובמבר ובה נהרגו 130 בני אדם.

ראש הממשלה מנואל ואלס בירך על החלטה, וציין את הדיונים הארוכים שקדמו להצבעה: "השינויים המוצעים לחוקה התקבלו. זה נורמלי שהפרלמנט לוקח את הזמן הנחוץ על מנת לדון בדברים". השינוי החוקתי מאפשר למערכת המשפט להטיל עונש כזה, אולם בפועל מדובר כעת על מקרים בודדים שעשויים להיות רלוונטיים, וגם לגביהם אין הכרח כי תישלל בפועל אזרחותם של המורשעים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
תאונה קטלנית בנגב: שלושה בני אדם נהרגו ושלושה נפצעו
קלינטון מנסה לרכך את המכה בניו המפשייר; הרפובליקנים עוד נאבקים
עמיד להתקפות כימיות: חיל האוויר עומד לקבל את מטוס החלומות

ברק אובמה ופרנסואה הולנד במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 24 בנובמבר 2015. רויטרס
יזם את התיקון לחוקה. הנשיא פרנסואה הולנד/רויטרס

ההצעה המקורית התייחסה באופן ספציפי לשלילת אזרחותם של צרפתים בעלי אזרחות כפולה, אולם ההצעה עוררה את זעמם של רבים במערכת הפוליטית שטענו כי הנוסח המוצע מפלה את קהילות המהגרים מהמושבות הצרפתיות לשעבר בצפון אפריקה. בהתאם לכך, התיקון שאושר אינו כולל התייחסות לצרפתים בעלי אזרחות כפולה. באופן עקרוני, החוק הבינלאומי מאפשר מצב של שלילת אזרחות גם לבעלי אזרחות בודדת, אולם ההערכה היא כי העונש של שלילת אזרחות יישמר בכל זאת רק לבעלי אזרחות כפולה.

מוקדם יותר אישר הסנאט הצרפתי ברוב גדול וכמעט ללא מתנגדים את שינוי הסעיף הראשון לחוקה, כך שניתן יהיה להאריך את מצב החירום הלאומי בשלושה חודשים נוספים. הזמן המקסימלי להטלת מצב חירום על פי החוקה הישנה פג בסוף החודש, וכעת תוכל הממשלה להאריכו עד סוף חודש מאי. 316 הצביעו בעד ורק 28 התנגדו למהלך. הבית התחתון צפוי לאשר את ההארכה בעוד שבוע. מצב החירום פוטר את המשטרה מצורך בצווים עבור חיפוש, איסור התכנסויות פומביות ומעצרי בית של חשודים.

שרת המשפטים של צרפת פרשה: "בחרתי להישאר נאמנה לעצמי". רויטרס
"בחרתי להישאר נאמנה לעצמי". שרת המשפטים לשעבר, כריסטיאן טובירה/רויטרס

לפני שבועיים הכריזה שרת המשפטים של צרפת כריסטיאן טובירה על התפטרותה מהממשלה, על רקע התנגדותה לשתי ההצעות לתיקון החוקה שהתקבלו הלילה. "טובירה הגישה את התפטרותה לנשיא הרפובליקה, שקיבל אותה", נמסר בהודעה רשמית משלכתו של פרנסואה הולנד.

"השניים הסכימו על הצורך לסיים את תפקידה, נוכח הדיון על השינוי החוקתי שנפתח בפרלמנט", הובהר בהודעה מארמון האליזה. "הנשיא הביע בפני טובירה את הערכתו לפועלה. היא הובילה מתוך תחושת שליחות, באופן החלטי ובכישרון רב את הרפורמה במערכת המשפט, ומילאה תפקיד מרכזי באימוץ שוויון בנישואים".

התפטרותה של טובירה, שנחשבה לסמן השמאלי בממשלת הולנד, הביאה קץ לכהונה שנויה במחלוקת ולא פשוטה עבור השרה. "לפעמים להתנגד פירושו להישאר, ולפעמים להתנגד פירושו לעזוב", מסרה טובירה בהודעה שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה, והבהירה כי החלטתה נובעת מ"נאמנות, ולמען המוסר והחוק". השרה לשעבר עוררה ביקורת בשל הגישה הרכה, לטענת מבקריה, שנקטה והמשיכה לקדם גם לאחר פיגועי ה-13 בנובמבר וחרף החקיקה המחמירה במדינות אירופה השכנות.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully