וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של איראן: "הציונים לא מסוגלים לחיות בשלום עם שכניהם"

בדברים שנשא מול חברי פרלמנט בבריטניה, זריף הלין על כך שהמערב נטפל לאיראן בעוד שישראל "אחראית לרצח תושבים בעזה ובגדה". בנוסף, הוא הודה כי יש לשפר את מצב זכויות האדם במדינתו, אך גם האשים את בריטניה בהעלמת עין מעריפות ראשים בסעודיה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(ביקור נשיא איראן רוחאני בפריז, בחודש שעבר)

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, ערך השבוע ביקור ראשון בבריטניה לאחר החתימה על הסכם הגרעין – הביקור הראשון של שר חוץ איראני במדינה ב-12 השנים האחרונות. היום (שישי) נפגש זריף לארוחת בוקר עם מקבילו הבריטי פיליפ המונד, שכתב בעמוד הטוויטר שלו: "ביקור רשמי ראשון של שר החוץ האיראני אחרי יותר מעשור. זהו סמל של חימום היחסים".

במהלך הביקור השתתף זריף בפגישה עם חברי פרלמנט ואנשי עסקים, ונשאל לגבי היחס של מדינתו לישראל. "בכל הנוגע למצב בפלסטין, למרבה הצער הבדיקות שלנו הוכיחו כי הציונים לא יכולים לחיות בשלום עם שכניהם", אמר זריף, והוסיף כי אין להיטפל לאיראן כאשר ישראל "פועלת באכזריות" בשטחים הפלסטיניים. "ישנם מעשים אכזריים נגד העם הפלסטיני באופן יומיומי, ואיראן היא לא חלק מזה – זו לא איראן שאחראית לרצח תושבים בעזה. מה תפקידה של איראן כשאנשים בגדה המערבית נרצחים? מה תפקידה של איראן?"

עוד כתבות בנושא:
רמטכ"ל צבא איראן: ארה"ב ניסתה להתנקש בחיי קאסם סולימאני
בכיר חמאס: "איראן הפסיקה את התמיכה בארגון כבר ב-2009"
תיעוד איראני: "מל"ט וצוללת צילמו נושאת מטוסים אמריקנית"

הציוץ של שר החוץ הבריטי לאחר הפגישה עם זריף

כשנשאל על מצב זכויות האדם במדינתו, הוא הודה כי איראן צריכה לשפר את המצב, אך הדגיש כי הדבר צריך להיות תוצאה של פעילות פנים-מדינתית מבלי שייווצר עליה לחץ חיצוני. "התעקשות על כיבוד זכויות האדם לא יכול להיות מוטל עלינו מחוץ, בעיקר לא על ידי אלה שמעלימים עין מעריפות הראשים שנערכות במדינות שמהוות בנות ברית עבורן", אמר תוך שהוא רומז לכך שלחץ דומה אינו מופעל על ערב הסעודית. "ברוב המדינות באזורנו בחירות הן בגדר חלום. באיראן, ב-37 השנים האחרונות, היו לנו ארבעה נשיאים שעלו לשלטון דרך הקלפיות".

הוא התייחס לעובדה שבריטניה מסייעת לערב הסעודית במאבק בחות'ים, הנתמכים בידי איראן. "אלו כלי הנשק שלכם שמפציצים את אזרחי תימן", הדגיש. זריף ציין כי איראן לא מוציאה להרוג אנשים בשל דעותיהם האישיות, אך כאשר נשאל אם הם לא מרשיעים אנשים על סמך דעותיהם, זריף התפרץ ואמר כי הוא אמר "הוצאה להורג" ולא "הרשעה". זאת, על רקע הרשעתם המתגברת של עיתונאים ופעילים פוליטים המדינה.

שר החוץ של בריטניה פיליפ המונד לאחר פגישה עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בלונדון, פברואר 2016. רויטרס
זריף והמונד לאחר פגישתם הבוקר/רויטרס

זריף התייחס גם למצב בסוריה, ואמר כי יש לרכז את המאמצים בהבסת ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). "אנו צריכים להגדיר מחדש את הבעיה ואת האיום", אמר. "אני לא חושב שצריך להיות גאונים כדי לראות את האיום שנמצא מלפנינו: דאעש. אם לא ננסה לתאם את עמדותינו לא נצליח להגיע לפתרון מדיני למשבר בסוריה".

הוא הדגיש כי על אף היריבות מול ערב הסעודית, איראן לא מעוניינת להדיר אותה מהשתתפות במאמצים להשגת פתרון פוליטי בסוריה, והדגיש כי טהראן מכירה בה כ"שחקן אזורי חשוב". הוא אמר כי לאיראן אין לוחמים המשתתפים בלחימה בסוריה, אלא רק יועצים שהוזמנו לטענתו על ידי ממשל אסד.

ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, ביציאתו ממשכנו שבלונדון, נובמבר 2015. רויטרס
הזמין נציגים איראניים לכינוס בלונדון במהלך שיחה עם רוחאני. קמרון/רויטרס

זריף הדגיש כי לנשיא הבא של ארצות הברית לא תהיה הסמכות לגנוז את הסכם הגרעין. הוא מתח ביקורת על הקונגרס האמריקני בשל חקיקה חדשה שלפיה יוטלו הגבלות במתן הוויזה האוטומטית לאזרחים אירופיים שביקרו באיראן או שמוצאם מאיראן. הוא אף ציין כי העלה את הנושא בשיחה מול מקבילו האמריקני ג'ון קרי, וקרא לשרי החוץ האירופים למחות על הצעד. "זה מוזר", אמר. "אף איראני או אדם שנסע לאיראן לא ביצע מעשה טרור מאז ה-11 בספטמבר".

זריף הגיע ללונדון לאחר שראש הממשלה דייויד קמרון הזמין את איראן באופן רשמי להשתתף בכינוס בינלאומי שנערך בעיר לטובת גיוס כספים עבור הפליטים הסורים, בשיחת טלפון שניהל עם הנשיא חסן רוחאני. לאחר הפגישה של זריף והמונד, נמסר כי שגרירות בריטניה בטהראן, כמו גם הנציגות האיראנית בלונדון, תחל לספק שירותי מתן ויזה החל מהחודש הבא. שתי המדינות פתחו את השגרירויות מחדש באוגוסט האחרון, לאחר שנסגרו עקב תקיפת השגרירות בטהראן ב-2011.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully