וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב פסיקת האו"ם: מייסד "ויקיליקס" צפוי לעזוב השגרירות שבה הוא מתבצר

4.2.2016 / 23:53

העיתונאי ג'וליאן אסאנג', שחשף באתרו מאות אלפי מסמכים מסווגים של סוכנויות הביון האמריקניות ומבוקש בשבדיה בגין אונס, צפוי לעזוב את שגרירות אקוודור בלונדון, שבה הוא מסתתר מאז 2012. "אני מצפה לעצירת הניסיונות לעצור אותי"

ג'וליאן אסאנג' בשגרירות אקוודור בלונדון, מרץ 2015. רויטרס
"אני מצפה להחזרה מידית של הדרכון שלי". אסאנג' בשגרירות אקוודור בלונדון, לפני כשנה/רויטרס

צו המעצר שהוצא נגד ג'וליאן אסאנג', מייסד אתר "ויקיליקס", בגין אונס בשבדיה הוא שרירותי – כך קבע צוות חקירה של האו"ם, שיפרסם את ממצאיו באופן רשמי מחר (שישי). בשלוש וחצי השנים האחרונות, אסאנג', עיתונאי אוסטרלי שפרסם מאות אלפי מסמכים מסווגים של שירותי הביון של ארצות הברית, קיבל מקלט מדיני בשגרירות אקוודור בלונדון ולא יצא ממנה, על מנת שלא ייעצר ויוסגר לרשויות השבדיות.

אסאנג' פנה לצוות החקירה של האו"ם בטענה כי הוא פליט פוליטי, שזכותו לבקש מקלט באקוודור נשללה ממנו. הוא ממשיך להכחיש את החשדות נגדו בשבדיה ולטעון כי מדובר במזימה להסגיר אותו לארצות הברית, שם הוא צפוי לעמוד לדין בשל פעילותו כמנהל "ויקיליקס". עד כה, בריטניה הכחישה את טענותיו של אסאנג' בנוגע למעצרו ולשחרורו בערבות, אולם כעת צוות האו"ם פסק לטובתו. הרשויות בשבדיה אישרו כי קיבלו את דוח האו"ם בנושא.

עוד בוואלה! NEWS:
מייסד ויקיליקס מכחיש: "לא ביקשתי מקלט מדיני בצרפת"
למדליפי ה-NSA נמאס מהמחתרת: רוצים לחזור הביתה
אחרי שנתיים: מייסד ויקיליקס אסאנג' עוזב את המקלט

ג'וליאן אסאנג' בשגרירות אקוודור בלונדון, מרץ 2015. רויטרס
עשרה מיליון לירות שטרלינג על אבטחה. שוטרים בריטים מחוץ לשגרירות אקוודור/רויטרס

"אם יימצא כי המדינות המדוברות פעלו בניגוד לחוק, אני מצפה להחזרה מידית של הדרכון שלי ולעצירת כל ניסיון נוסף לעצור אותי", כתב אסאנג', בן 44, בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. לדבריו, גם אם עתירתו לא תתקבל לבסוף, הוא יעזוב את מעונו בשגרירות האקוודורית בלונדון, למרות שהרשויות הבריטיות הבהירו עד כה כי ייעצר אם יצא משם.

בריטניה, שבה אסאנג' מבוקש בגין התחמקות ממשפט לאחר ששוחרר בערבות, הוציאה בשלוש השנים האחרונות יותר מעשרה מיליון לירות שטרלינג (כ-55 מיליון שקלים) על הצבת שומרים מחוץ לשגרירות. "נראה כי קיים סיכון ממשי שאם הוא יעזוב את השגרירות, הוא ייחשף למעצר או לחקירה", הסביר פיליפ לינץ', מנהל "השירות הבינלאומי לזכויות אדם", עמותה שבסיסה בז'נבה. לדבריו, "ההחלטה כי הגבלתו בפועל לתחומי שגרירות אקוודור מהווה מעצר שרירותי לא בהכרח מובילה למסקנה כי צווי המעצר ובקשות ההסגרה אינם חוקיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' בווידאו ששודר במרץ 2014. GettyImages
ארצות הברית משאירה את העניין לבריטניה ולשבדיה. אסאנג' נואם בכנס דרך מצלמת אינטרנט/GettyImages

"צוות החקירה קבע כי אסאנג' נעצר באופן שרירותי, תוך הפרה של התחייבויות בינלאומיות", אישרה מוקדם יותר היום דוברת מטעם משרד החוץ השבדי. לדבריה, מאסאנג' נמנעו חירויות בסיסיות, כמו גישה לאור שמש ולאוויר צח, טיפול רפואי הולם וביטחון חוקי ומשפטי. מנגד, דוברת מטעם ממשלת בריטניה טענה: "הבהרנו פעמים רבות כי אסאנג' לא נעצר באופן שרירותי בבריטניה, אלא נמנע מרצונו ממעצר חוקי באמצעות הישארותו בשגרירות אקוודור".

התביעה בשבדיה הבהירה כי להחלטת האו"ם אין כל השפעה ממשית על חקירת האונס, תחת החוק השבדי. בארצות הברית נמשכת החקירה נגדו בגין פעילותו כמנהל "ויקיליקס". דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט מסר כי טרם ברור מה תהיה ההשפעה של הצהרת האו"ם על המצב. "עם זאת, הוא עומד בפני אישומים חמורים בשבדיה", הוסיף. "שבדיה ביקשה מבריטניה להסגיר אותו, ובסופו של דבר שתי המדינות האלה יהיו חייבות ללבן ביניהן את המצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully