וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למדליפי ה-NSA נמאס מהמחתרת: רוצים לחזור הביתה

למרות שבמשך שנים התביעה בשטוקהולם התנגדה לכך, כעת נמסר כי חקירתו של מייסד "ויקיליקס" תיערך בשגרירות אקוודור בלונדון, שם הוא מסתתר בשלוש השנים האחרונות. בכך אולי יוכל לצאת לחופשי. גם סנודן "רוצה לחזור למדינתו"

צילום: רויטרס עריכה: ניב פוקס

בתום מאבק ממושך הכריזה אתמול (שישי) התביעה בשוודיה כי תסכים לחקור את מייסד "ויקיליקס", ג'וליאן אסאנג', בלונדון. בכך עשויות להגיע אל סופן שלוש השנים שבהן הסתתר אסאנג' בשגרירות אקוודור בבירה הבריטית מחשש שיוסגר לשוודיה. פרקליטו של אסאנג', פר סמואלסון, מיהר להגיב ולהבהיר כי אסאנג', החשוד בתקיפה מינית של שתי נשים, ישתף פעולה עם החקירה באופן מלא.

מדובר בשינוי כיוון של ממש מצד הרשויות בשטוקהולם, שבמשך ארבע השנים האחרונות דרשו שאסאנג' ישוב לשוודיה. הוא, מצדו, מכחיש את החשדות נגדו. הגורם לסירובו לשוב לשוודיה הוא החשש כי משם יוסגר לארצות הברית, שבה הוא מבוקש בגין חשיפת מסמכים מסווגים של מערכת הביטחון האמריקנית בשנת 2010, בשיתוף עם אדוארד סנודן, עובד לשעבר של סוכנות הביטחון המרכזית של ארצות הברית, NSA.

עוד בוואלה חדשות:
אחרי שנתיים: מייסד ויקיליקס אסאנג' עוזב את המקלט
אחרי שנתיים בגלות: המדליף האמריקני סנודן רוצה לשוב הביתה
"מפחדים מדאעש": נכשלה הצעת חוק להגבלת הריגול בארה"ב

ג'וליאן אסאנג' בשגרירות אקוודור בלונדון, מרץ 2015. רויטרס
אסאנג' מנופף לקהל מחוץ לשגרירות אקוודור בלונדון, אתמול/רויטרס

"קיבלנו את ההודעה הבוקר, ומיד התקשרתי לאסאנג' והודעתי לו", סיפר אתמול פרקליטו, הפועל בשטוקהולם. "הוא היה שמח מאוד, ואמר 'זה ניצחון גדול עבורי, ביקשתי את זה כבר יותר מארבע שנים'". לדבריו, ההחלטה השוודית היא "ראיה לכך שצדקנו לכל אורך הדרך". לתובעת הציבורית, מריאן ני, "לקח כל כך הרבה זמן להבין שהיא צריכה לעשות זאת", כך לטענת אסאנג'.

אסאנג', אזרח אוסטרליה, לא יצא משגרירות אקוודור מאז שנת 2012, אז ביקש שם מקלט. בסוף השנה שעברה האריך בית המשפט בשוודיה את צו המעצר נגד אסאנג', אולם בתוך כך גם קבע כי התביעה לא עשתה מאמץ מספק לחקור אותו. הסיבה המרכזית לשינוי הגישה בשטוקהולם נובע ככל הנראה משורת הגבלות הנוגעות לעבירות המיוחסות לאסאנג', אשר תוקפן צפוי לפוג באוגוסט הקרוב.

התובעת ני הבהירה כי אם תיק החקירה אכן יגיע לפתחו של בית המשפט, יהיה על אסאנג' להגיע לשוודיה. היא הוסיפה כי החקירה בשגרירות אקוודור תפגום ככל הנראה בחקירה, אולם הייא הוסיפה: "החלטתי לקבל את מגבלות החקירה בשל אילוצי הזמן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ג'וליאן אסאנג' בשגרירות אקוודור בלונדון, מרץ 2015. רויטרס
המעקב אחר אסאנג' דורש משאבים רבים. כוחות משטרה מחוץ לשגרירות אקוודור, אתמול/רויטרס

עם זאת, גם אם יוחלט בשוודיה להסיר את החשד נגד אסאנג', צפויה המשטרה הבריטית לעצור אותו בשל הפרת תנאי שחרורו בערבות, וטרם התברר אם אכן יוסגר לארצות הברית, כפי שהוא טוען. בחודש שעבר הבהירה משטרת לונדון כי המעקב אחר אסאנג' דורש משאבים רבים, והמבצע כולו נמצא בבחינה מחודשת.

ההתפתחויות בשטוקהולם מגיעות בצל דברים חריגים למדי שאמר לאחרונה צלע נוספת בחשיפת מסמכי ה-NSA, האמריקני אדוארד סנודן. לפני כשבוע וחצי אמר פרקליטו הרוסי של סנודן, אנטולי קוצ'רנה, כי הוא מעוניין לשוב לארצו. רוסיה העניקה לסנודן מקלט מדיני בשנת 2013, בצעד שגרם למתיחות נוספת עם ארצות הברית.

"אני לא אשמור בסוד את העובדה שהוא רוצה לשוב לביתו", סיפר קוצ'רנה. "אנחנו עושים כל דבר אפשרי לכדי לפתור את הנושא. יש קבוצה של עורכי דין אמריקנים וגרמנים שעמם אני נמצא בקשר". וושינגטון דורשת שסנודן יעמוד למשפט בגין ההדלפות הנרחבות על תכנית המעקב הסודית של הממשל, אך מוסקבה מסרבת להסגיר אותו.

סנודן ואסאנג' נחשבים שניהם לדמויות שנויות במחלוקת בארצות הברית וברחבי העולם. חלקם רואים בהם אבירי זכויות האזרח, אולם אחרים מחשיבים אותם לבוגדים שחשפו סודות ביטחוניים. סנודן כבר הצהיר בעבר שהוא יהיה מעוניין לשוב לארצו אם יובטח לו שהוא יעמוד בפני משפט הוגן.

(עדכון ראשון: 22:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully