וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איווה לא יודעת: טראמפ ממזער נזקים אחרי ההפסד, רוביו חזר מן המתים

3.2.2016 / 8:30

המיליארדר בעל הפה הגדול שספג מכה במדינת התירס שבר את שתיקתו לאחר פרסום התוצאות, צייץ שהן חסרות משמעות ועקץ את המנצח טד קרוז. לעומתו, הסנאטור שסיים במקום השלישי שב למרוץ אחרי שהוספד על ידי רבים

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

פעם נוספת הוכיחו הבחירות באיווה כמה קשה לנבא את תוצאותיהן. הסקרים חזו ניצחון מבוסס לדונלד טראמפ על יתר מתחריו במפלגה הרפובליקנית, בעוד שאצל הדמוקרטים אכן היה אמור להיות קרב צמוד, אך לא השוויון שהושג בפועל בין הילרי קלינטון לברני סנדרס – עם כל הכבוד להטלות המטבע שסייעו לשרת החוץ לשעבר להשיג את הפער הזעום של 0.2% ולנצח.

המיליארדר, שעד לפני פחות מיממה היה משוכנע שהוא יזכה בראשות המפלגה בהליכה, ספג מכה עם ההפסד לטד קרוז, שנגדו הוא ניהל מתקפה תקשורתית נרחבת בשבועות האחרונים. הסנאטור מטקסס למעשה מימש את הסקרים הקודמים, אלו שפורסמו בטרם קרסה הפסקת האש בינו לבין טראמפ, בעימות שהתקיים לפני כחודש והעניקו לו ניצחון במדינה השמרנית.

לקריאה נוספת:
"טד קרוז קרוב לקונצנזוס האמריקני יותר מכל מועמד דמוקרטי"
שמרן קיצוני וידיד ישראל: הסנאטור שהביס את הסקרים והלחיץ את טראמפ
האישה הראשונה, הפה הגדול והסוציאליסט היהודי: הקרב על הבית הלבן יוצא לדרך

המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ בכנס בחירות במילפורד, ניו המפשייר, פברואר 2016. רויטרס
מכה באיווה. טראמפ בכנס בחירות בניו המפשייר, אתמול/רויטרס

על אף שלא היה קרוב לפסגה – הסנאטור מרקו רוביו קיבל 23%, אחוז אחד פחות מטראמפ, ושב בגדול למרוץ אחרי שהוספד על ידי רבים – איש העסקים, שלא סכר את פיו מאז שפתח בקמפיין השנוי במחלוקת שלו ועד לאכזבה אתמול, יכול להתנחם מההיסטוריה ומהסטטיסטיקה, נתונים שאותם אוהבים האמריקנים ללעוס בכל תחום שהוא.

"איווה חסרת משמעות", ציטט טראמפ את אחד מתומכיו בטוויטר, קצת אחרי ששבר את שתיקתו הלא אופיינת שהחלה לאחר היוודע התוצאות במדינה. איל הנדל"ן וכוכב הריאליטי לשעבר נקט גישה מפתיעה לאחר ההפסד, בירך את קרוז והודה למקומיים שהצביעו לו. גם הוא מכיר את ההיסטוריה של המועמדים על ראשות המפלגה במרוצת השנים.

קרב הבלימה של טראמפ

ריק סנטורום גבר על מיט רומני בבחירות המקדימות באיווה ב-2012, רק כדי לראות את האחרון מתמודד בסופו של דבר על הזכות להפסיד לברק אובמה. ארבע שנים קודם לכן, ג'ון מקיין סיים רק במקום הרביעי, כשמושל ארקנסו לשעבר מייק האקבי – שפרש הלילה מהמרוץ בשל התמיכה העלובה שקיבל – גרף את המקום הראשון. ג'ורג' וו. בוש בשנת 2000 היה יוצא הדופן, עם ניצחון באיווה כל הדרך לבית הלבן. עם זאת, גם אביו וגם רונלד רייגן הצליחו להיבחר לנשיאי ארצות הברית למרות הפסד במדינת התירס.

המועמד הרפובליקני טד קרוז לצד אשתו בדרך לכנס בחירות בדרום קרוליינה, פברואר 2016. רויטרס
מימש את הסקרים. קרוז לצד אשתו בדרך לכנס בחירות בדרום קרוליינה, אתמול/רויטרס

בשונה מקרוז, טראמפ לא השקיע את מירב מאמציו באיווה וכיוון מלכתחילה להמשך המרוץ בניו המפשיר, בקרוליינה הדרומית ובנבאדה ואז ל"סופר טיוזדיי". אותם סקרים שרוממו אותו באיווה חוזים לו ניצחון בשני הפריימריז הקרובים, אולם אותם קל יותר לנבא. כשהוא מעכל את הפסד, האיש והפה הגדול כבר שב לפעול אמש ללא הפסקה בחשבון הטוויטר שלו, הרשת החברתית המועדפת עליו.

"כל מי שצפה עד כה בביצועיו של טד קרוז ובנאומו הראוותני בלילה הקודם, יגיד בוודאי שזה היה רגע ההווארד דין שלו", עקץ אותו טראמפ, שהזכיר את נאומו השחצני של מושל ורמונט לשעבר לאחר הפסדו בבחירות הדמוקרטיות המקדימות באיווה ב-2004. איש העסקים עבר לקרב בלימה, כדי לעצור את הסחף שעלול להיווצר בשל הטלטלה הראשונה שספג.

המועמד הרפובליקני מרקו רוביו בכנס בחירות בניו המפשיר, פברואר 2016. רויטרס
חזר מן המתים. רוביו/רויטרס

פרט לקרוז ולרוביו, מעבר לפינה ממתינים גם המועמדים הממסדיים יותר במפלגה – מושל ניו ג'רזי כריס כריסטי, מושל אוהיו לשעבר ג'ון קייסיק ומושל פלורידה לשעבר ג'ב בוש, שינסו להתרומם בניו המפשיר אחרי התוצאות החלשות באיווה.

בינתיים, איש העסקים מניו יורק צפוי לקבל זריקת עידוד משמעותית עם הודעת תמיכתו של סקוט בראון, לשעבר סנאטור מטעם ניו המפשיר. המהלך היה צפוי כבר במשך כמה ימים, אך המסר הפומבי ששלח בראון, הסנאטור הראשון שמאמץ לחיקו את טראמפ ומי שמחזיק בעמדות מתונות, יחזק את האחרון במרוץ הצפוף בתוך מפלגתו. אחרי שהתקשורת פיארה אותו ואז מיהרה להורידו אל הקרקע, ייתכן שמה שטראמפ בסך הכול צריך הוא להגיע כאנדרדוג ולהכות את התחזיות, הפעם מהכיוון השני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully