וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה הראשונה, הפה הגדול והסוציאליסט היהודי: הקרב על הבית הלבן יוצא לדרך

31.1.2016 / 8:04

באיווה בת שלושה מיליון התושבים תחל עונת הפריימריז. בזירה הדמוקרטית, מקווה הילרי קלינטון שהירידה בסקרים לעומת ברני סנדרס לא מעידה על מפלה כמו ב-2008. בזירה הרפובליקנית, המיליארדר בעל הפה הגדול דונלד טראמפ צריך רק לשמור על הפער הגדול שפתח על יתר מתחריו

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

אחרי הכנות שנמשכו כמעט כשנה תחל מחר (שני) עונת הפריימריז לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, שיתקיימו בחודש נובמבר. איווה בת שלושה מיליון התושבים תפתח את המרוץ בשעות הערב עם אסיפות בוחרים, שיכריעו בשיטה מוזרה שאת תוצאותיה קשה לנבא בהשוואה לבחירות מקדימות רגילות מי יהיו המועמדים הרפובליקנים והדמוקרטים המועדפים עליהם.

בזירה הרפובליקנית, המיליארדר בעל הפה הגדול דונלד טראמפ טיפס בסקרים האחרונים ופתח פער על פני הסנאטור טד קרוז, יריבו העיקרי. עד לא מזמן עורך הדין השמרן הוביל על איל הנדל"ן מניו יורק באייווה, אך המתקפה שבה פתח טראמפ נגדו ככל הנראה הוכיחה את עצמה, ושחקה את התמיכה בקרוז. דחיפה גדולה קיבל המועמד המוביל לראשות המפלגה משרה פיילין, לשעבר מושלת אלסקה שהתמודדה על תפקיד סגנית הנשיאה ב-2008.

לטורים הקודמים של "חוץ מזה"

הבעת התמיכה של חביבת אנשי "מסיבת התה" אמורה לסייע לטראמפ שמואשם לא פעם על ידי מתחריו כי הוא אינו שמרן מספיק. ואולם, הסנאטור מטקסס יכול להתנחם בכך שקשה לחזות את רחש הקהל באייווה, שם מתכנסים חברי כל מפלגה במבני ציבור דוגמת כנסיות ובתי ספר, ומנסים לשכנע אחד את השני במי להצביע. את הימים האחרונים שלו העביר קרוז במסע מקצה לקצה באייווה וניסה לשכנע מתלבטים אחרונים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
"ניו יורק טיימס" הכריז על תמיכה בקלינטון במרוץ הדמוקרטי
סקרים בארה"ב: אם בלומברג ירוץ לנשיאות ישתפרו סיכוייו של טראמפ
טראמפ נעדר מהעימות הרפובליקני, אך נותר כצפוי כוכב הערב

דונלד טראמפ נואם בעצרת בחירות באיווה 30 בינואר 2016. רויטרס
זוכה לאחוזי תמיכה גבוהים. טראמפ באיווה, אתמול/רויטרס

החלטתו של טראמפ שלא להופיע באירוע הגדול האחרון לפני הבחירות באייווה היא הימור אמיץ נוסף של מי שכבר הוכיח שאינו חושש להגיד דבר, פוגעני וגזעני ככל שיהיה. עד כה, התבטאויות שנויות במחלוקת לא רק שלא הזיקו לו, אלא אף רוממו את קרנו כמי שאינו חרד להטיח את האמת הכואבת בפרצוף של הציבור, ללא מסכות ועכבות. שחצנותו אף גרמה לו לקיים כנס במקביל לעימות של רשת "פוקס ניוז", שטענה כי הוא דרש תרומה של חמישה מיליון דולר לקרן הצדקה שלו כדי להשתתף והיא סירבה לכך.

איש העסקים זוכה לפי חלק מהסקרים אף ביתרון דו-ספרתי באייווה על יתר המועמדים, שניסו לנצל את היעדרותו מהעימות המפלגתי האחרון כדי להלום בו. קרוז עוד מנסה לשמור על אופטימיות, אך טראמפ מצדו כבר איים לנקוט נגדו הליכים משפטיים בשל היותו יליד קנדה, מה שלכאורה מונע ממנו להתמודד על תפקיד נשיא ארצות הברית.

טז קרוז נואם בכנס בחירות באיווה 30 בינואר 2016. רויטרס
מנסה לשכנע מתלבטים אחרונים. טד קרוז נואם בכנסת בחירות באיווה, אתמול/רויטרס

אחריהם נמצא בסקרים באייווה הסנאטור מרקו רוביו, פעם התקווה הגדולה של המפלגה וכיום אדם מעט הזוי שהודיע כי הוא רוכש כלי נשק כדי להתגונן מפלישה של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). הרחוק מאחור, עם אחוזי תמיכה חד-ספרתיים, משתרכים הנויורכירורג בן קרסון, שהיה הפתעת הקמפיין עד לפני כמה חודשים, ומושל פלורידה לשעבר ג'ב בוש, שאינו מצליח להתרומם. בסוף הרשימה נמצאים עוד חמישה מועמדים, שצפויים לנשור מהמרוץ בתקופה הקרובה.

גם במדינות הבאות שבהן יתקיימו בחירות מקדימות טראמפ עומד בראש. בניו המפשיר, שיחד עם אייווה נחשבת למעצבת המרוץ, יתקיימו הפריימריז ב-9 בפברואר. שם היתרון של המיליארדר על מתחריו גדול אף יותר. ניצחון מוחץ בשתי המדינות יבסס את כוחו של טראמפ, אחרי שכבר בעת הזו אחוזי התמיכה הכלל-ארציים בו בקרב הרפובליקנים גבוהים יותר מ-40%. בקרוליינה הדרומית, התחנה השלישית של הפריימריז הרפובליקניים שיתקיימו ב-20 בחודש הבא, הנתונים דומים.

הילרי קלינטון בעצרת בחירות באיווה 30 בינואר 2016. רויטרס
פרשת המיילים הפרטיים פגעה באמינותה. קלינטון בעצרת בחירות באיווה, אתמול/רויטרס
אם קלינטון תפסיד באיווה ובניו המפשייר, היא תהיה בבעיה גדולה – פרט לאדם אחד בהיסטוריה של ארצות הברית, איש לא זכה בנשיאות לאחר שהפסיד בשתיהן

בשדה הדמוקרטי, המצב צפוף הרבה יותר. על אף שנותרו בו שלושה מועמדים בלבד - הילרי קלינטון, ברני סנדרס ומרטין אומאלי - שרת החוץ לשעבר מרגישה את הסנאטור היהודי מוורמונט נושף בעורפה, בעוד שמושל מרילנד לשעבר לא ממש רלוונטי. אחרי שהובילה בבטחה בסקרים - הן בקרב הדמוקרטיים והן הכלל-ארציים - הגברת הראשונה לשעבר, שמקווה להפוך לנשיאה הראשונה של ארצות הברית, חווה ירידה מתמשכת באחוזי התמיכה בה, בתסריט שמזכיר את בחירות 2008, אז צבר ברק אובמה תאוצה בניגוד לתחזיות המוקדמות וגבר על קלינטון כל הדרך אל הבית הלבן.

סקרים אחרונים מצביעים על קרב צמוד בין קלינטון לסנדרס באייווה, אחרי שעד לפני כמה חודשים הובילה עליו שרת החוץ לשעבר בבטחה, בהפרש של כ-20%. על אף שהצליחה להדוף ניסיונות מוקדמים של הרפובליקנים לפגוע בה עם חקירת תפקודה במהלך המתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי, פרשת המיילים הפרטיים פגעה באמינותה של קלינטון, לצד השאננות שאפיינה את תחילת הקמפיין. סנדרס, סנאטור עצמאי ויהודי שהכריז כי הוא סוציאליסט, התקרב אל קלינטון ככל שחלף הזמן, עם הבטחתו למהפכה פוליטית שקורצת לצעירים רבים. סנדרס מבטיח "לטפל" בבנקים הגדולים ובוול סטריט, ואילו שרת החוץ לשעבר שומרת על טון ממלכתי יותר, כיאה לחביבת הממסד הדמוקרטי.

אם יצליח סנדרס לנצח את קלינטון באייווה, תהיה זאת מקפצה אדירה בשבילו להמשך הפריימריז בניו המפשיר. במדינת הגרניט זכייתו של הסנאטור נראית מובטחת, עם סקרים שמעניקים לו יתרון דו-ספרתי על שרת החוץ לשעבר בזכות הפופולריות שלה הוא זוכה בקרב מצביעים עצמאיים ללא שיוך פוליטי מובהק. אם אכן תפסיד קלינטון בשתי המדינות הללו, היא תהיה בבעיה גדולה – פרט לאדם אחד בהיסטוריה של ארצות הברית, איש לא זכה בנשיאות לאחר שהפסיד גם באייווה וגם בניו המפשיר. אותו אדם, אגב, הוא ביל קלינטון ב-1992. היה ותשרוד את אייווה, מצבה של קלינטון יהיה טוב. זאת לאור העובדה שבנבאדה, שבה תתקיים אסיפת בחירות באותו יום של הפריימריז הרפובליקניים בקרוליינה הדרומית, היא זוכה ליתרון ניכר.

ראש עיריית ניו יורק לשעבר עשוי להפתיע ולהחליט להתמודד עצמאית

מהלך שעוד עלול לטרוף את כל הקלפים ועלה לאחרונה על הפרק הוא הצטרפותו למרוץ של מייקל בלומברג. לפי הדיווחים, ראש עיריית ניו יורק לשעבר שוקל להיכנס כמועמד עצמאי, במקרה שבו טראמפ וסנדרס יהיו המועמדים לנשיאות, שבעיניו נחשבים לקיצונים מדי. סקר חדש של סוכנות הידיעות רויטרס מראה כי במצב שבו אכן המולטי-מיליארדר היהודי בן ה-73 יחליט להתמודד, הפער בין טראמפ לקלינטון או לסנדרס יצטמצם לטובתו של המועמד המוביל בקרב הרפובליקנים. בלומברג עצמו לא עובר את רף 10% התמיכה, אך זאת עוד בטרם הוא הופיע פעם אחת בפני הציבור או פרס את משנתו.

ברני סנדרס בכנס קמפיין הבחירות באיווה 30 בינואר 2016. רויטרס
הבטחתו למהפכה פוליטית קורצת לצעירים רבים. סנדרס באיווה, אתמול/רויטרס

למרות תשומת הלב הרבה שלה זוכים הרפובליקנים בשל מעלליו של טראמפ, סיכוייו לרשת את אובמה ולהיות המפקד העליון הבא של צבא ארצות הברית לא סבירים. כל הסקרים מצביעים על כך שבין אם מדובר בקלינטון או בסנדרס, טראמפ לא קרוב לגבור עליהם. ללא משנה ברורה ועם הרבה יוהרה, הצליח המיליארדר למצב את עצמו כמועמד היחידי למעשה של המפלגה הרפובליקנית. ואולם, מה שהיה יכול להתאים לארצות הברית הלבנה של פעם, הולם פחות את הרכב האוכלוסייה הנוכחי, שבחלקים לא קטנים ממנה – המהגרים מאמריקה הלטינית למשל - השתלח טראמפ במהלך החודשים האחרונים.

המועמד המוביל לראשות המפלגה הרפובליקנית יכול להצהיר שהוא לא יאבד קולות גם אם ירה במישהו בשדרה החמישית בניו יורק, אולם הוא רחוק הן מקלינטון והן מסנדרס בסקרים הכלל-ארציים. כך, שגם אם ההודעה האחרונה של מחלקת המדינה שלפיה חלק מהמיילים שקלינטון עשתה בהם שימוש ברשת הפרטית שלה היו "סודיים" תפגע עוד יותר בתדמיתה, מי שירוויח מכך ככל הנראה יהיה הסנאטור הסוציאליסט.

כבר עתה אפשר לראות שקמפיין 2016 מאופיין בהקצנה של שתי המפלגות הממוסדות, לנוכח העובדה שמועמדים כמו טראמפ וסנדרס, שבעבר היו נחשבים לשוליים, חדרו למיינסטרים. לקלינטון נותרו תשעה חודשים כדי לשמור על מעמדה וההכרזה של הניו יורק טיימס אתמול, שלפיה היא המועמדת המועדפת שלו לנשיאות, יכולה לרומם את רוחה. עם זאת, שרת החוץ לשעבר כבר הוכיחה שהיא יכולה לספוג תבוסות מפתיעות. רק אל תזכירו לה את אייווה של 2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully