וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחנה הראשונה בדרך לבית הלבן: במי יבחרו אזרחי איווה?

עונת הפריימריז החלה רשמית עם פתיחת אסיפות הבחירות במדינה. בזירה הדמוקרטית, "הסבא המגניב" בקרב צמוד מול הילרי, "שמבינה את המאבק הנשי", ואצל הרפובליקנים טראמפ בראש, אך גם הוא "מעט לחוץ"

עריכה: ניר חן, שניר דבוש

(יעקב אילון, שליח ערוץ 1 לאיווה, בדיווח לאולפן וואלה! NEWS)

המרוץ לנשיאות ארצות הברית יגיע הלילה (שלישי) לנקודת ההכרעה הראשונה, עם אספות הבחירות הדמוקרטיות והרפובליקניות במדינת איווה, שנערכות כעת. המועמדים הרפובליקנים מקווים לזכות בתמיכתם של כמה שיותר מ-30 הנציגים של המדינה באסיפת הבחירות הלאומית בעוד כחמישה חודשים, ואילו הדמוקרטים נאבקים על קולם של 44 נציגים.

דונלד טראמפ אמר באסיפת בחירות בעיר וואוקי כי "תמיד נעדיף לעקור את עינינו על פני לבחור עוד פוליטיקאי שרוצה לעשות קריירה, או שליח של הבית הלבן. הילרי קלינטון קראה לבוחרים לצאת להצביע בעמוד הטוויטר שלה, וכתבה "בואו לומר 'אני איתה' וודאו שהחברים ובני המשפחה שלכם יודעים היכן להצביע". המתחרה שלה, ברני סנדרס, צייץ קריאה דומה והוסיף: "איווה, בואו נעשה קצת היסטוריה היום". בתוך כך, טים סקוט, סנאטור מקרלויינה הדרומית, הביע את תמיכתו במועמד הרפובליקני מרקו רוביו.

האספות ברחבי איווה נפתחו בשעה 19:00 (3:00 שעון ישראל), והמועמדים נמשיכו בקמפיין עד לרגע האחרון. במרוץ הדמוקרטי, הסקרים צופים קרב צמוד בין שרת החוץ לשעבר קלינטון לסנאטור היהודי מוורמונט סנדרס. המועמד השלישי, מרטין אומלי, צפוי לזכות באחוזי תמיכה בודדים בלבד, ככל הנראה פחות מאחוז החסימה, 15% מהקולות.

עוד בוואלה! NEWS:
"הסופה בדרך": שעות לפני הבחירות - באייווה חוששים ממזג האוויר
הדרך לבית הלבן נפתחת רשמית: הבחירות באיווה – הערב
האישה הראשונה, הפה הגדול והסוציאליסט היהודי: הקרב על הבית הלבן יוצא לדרך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
דונלד טראמפ ומעריצה צעירה באסיפה בכנסייה בדה מוין. רויטרס, רויטרס
טראמפ ומעריצה צעירה באסיפת בחירות בכנסייה בבירת איווה דה מוין/רויטרס, רויטרס

בזירה הרפובליקנית, טראמפ צפוי לגרוף חלק נכבד מהקולות, אולם הרבה פחות מ-50%. אחריו צפוי להגיע יריבו המרכזי, שעד לעלייתו בסקרים שמר על יחסים אוהדים עם טראמפ, הסנאטור טד קרוז. מרקו רוביו, בן קרסון, ראנד פול ושבעת המועמדים הנוספים צפויים לגרוף 15% תמיכה או פחות.

מאמצי השכנוע כוללים עצרות ומפגשים ברחבי איווה של כל המועמדים מלבד הרפובליקני ג'ון קייסיק, שמדשדש בתחתית הסקרים האחרונים והמשיך כבר למדינה הבאה בלוח השנה של הבחירות המקדימות, ניו המפשייר. אנשי מטה הבחירות של טראמפ, למשל, מתקשרים למצביעים באיווה בניסיון לשכנע אותם לתמוך באיש העסקים השנוי במחלוקת, ואילו ברני סנדרס קרא לתומכיו להצטייד בסחורה ממותגת של המועמד העולה.

"חולצת סנדרס":

למרות ההשפעה המועטה של הקולות מאיווה על השקלול הסופי, המדינה הראשונה בדרך לבית הלבן מקבלת משקל סמלי בהתנעת מערכת הבחירות וקובעת במידה רבה את הטון להמשכה. כך למשל, במערכות הבחירות של 2008 ו-2012, ברק אובמה היה המועמד הדמוקרטי שהוביל באיווה, ב-2004 היו אלה ג'ורג' בוש הרפובליקני וג'ון קרי הדמוקרטי וב-2000, ג'ורג' בוש ואל גור.

לאחר הלילה, המועמדים ימשיכו לניו המפשייר, שם ייערכו הבחירות המקדימות ב-9 בפברואר. הרפובליקנים ימשיכו משם לקרוליינה הדרומית ב-20 בפברואר ולנבאדה ב-23, והדמוקרטים יתמודדו על קולות הנציגים בנבאדה ב-20 בפברואר ובקרוליינה הדרומית ב-27. ב-1 במרץ ייערך "סופר טיוזדיי", אז ייערכו בחירות מקדימות בלא פחות מ-13 מדינות.

המועמד לראשות המפלגה הרפובליקנית מרקו רוביו מבקר בדיינר בקליב, אייווה, ארצות הברית, 1 בפברואר 2016. מרקו רובין, רויטרס
הכול כשר. המועמד הרפובליקני מרקו רוביו בדיינר באיווה/רויטרס, מרקו רובין

הלילה, חרף מזג האוויר הקשה, יסתגרו חברי המפלגות בכנסיות, בבתי ספר, בבתים פרטיים ובמקומות נוספים, עד שיגיעו להכרעה, בתום דיון שיימשך כמה שעות. הדמוקרטים מכריעים באמצעות התאספות בקבוצות בפינות האולם שבו נערכת האסיפה, והרפובליקנים משתמשים בשיטה המסורתית של הצבעה בתיבה שנודדת בין הנוכחים. שיטה דומה נהוגה בחלק מהמדינות הנוספות, ואילו בחלקן מתקיימת הצבעה ישירה בקלפי.

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית טד קרוז עם בתו מגיע למטה הבחירות באיווה  1 בפברואר 2016. רויטרס
"משייט לניצחון". טד קרוז ואוטובוס הקמפיין/רויטרס

סוזן ווד הרפובליקנית סיפרה ל-BBC כי היא תומכת בקרוז כי "הוא יודע לקדם ערכים שמרניים", בהתייחסות לעמדתו בנוגע להחזקת נשק ולדת. מנגד, ג'וליין רייבן הסבירה כי לטראמפ "יש את האומץ שדרוש על מנת להתמודד עם האתגרים שעומדים בפני הציביליזציה המערבית". סנדרס "פונה למצביעים הצעירים, הוא כמו סבא מגניב", הסביר מייק בייטס הדמוקרט, ואילו ג'ואן פינל התומכת בקלינטון טענה כי שרת החוץ לשעבר "מבינה באופן אישי את המאבק שבהיותנו נשים".

המועמדים המשיכו הערב להתכתש זה עם זה בנוגע לעיקרי המדיניות המוצעת שלהם, ואת מרכז הבמה תפסו, כצפוי, טראמפ וקרוז, שניסו להציג את הצדדים השליליים במדיניות הכלכלית של יריבם. טראמפ, בווידוי נדיר, אמר בריאיון לרשת ABC כי "חייבים להיות טיפה לחוצים". קייסיק, מנגד, דרש מהמועמדים ומגורמים נוספים במפלגה הרפובליקנית "להימנע מקמפיינים שליליים".

אירועי הבחירות של דונלד טראמפ באיווה, 31 בינואר 2016. AP
טראמפ מברך תומך. ברקע, רעייתו מלניה/AP

הרשויות צפו שסופה תפקוד את אזור איווה בשעות הערב, בזמן שהמצביעים אמורים להתחבט מי המועמד שבו הם יבחרו. טראמפ, שמוביל לפי סקר אחרון ב-5% על קרוז התבדח בנושא עם תומכיו ביום שבת האחרון. "אתם מאיווה. אתם מפחדים מהשלג?", אמר. יעקב אילון, שליח ערוץ 1 לאיווה, סיפר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS: "הסופה בדרך. הדבר היחיד שמתחמם היא מערכת הבחירות".

לדבריו, מערכת הבחירות הנוכחית "היא מערכת שלא הייתה כמוה בהיסטוריה של ארצות הברית - וזאת לא קלישאה. המומחים מטפסים על הקירות ומבינים שהם לא מבינים בעצם. אף אחד לא מבין את תופעת טראמפ. כולם חושבים שזה יעבור, אבל זה נשאר. אף אחד לא מבין או מסגול לנחש מתי זה יקרה".

(עדכון ראשון: 23:30)

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית מייק האקבי מגיע למטה הבחירות באיווה  1 בפברואר 2016. רויטרס
"הם טסים מנקודה לנקודה". מייק האקבי עם תומכים בדיינר מקומי/רויטרס

הוא הוסיף כי ביממה האחרונה המתמודדים על ראשות המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הרפובליקנית גדשו את המדינה. "הם טסים מנקודה לנקודה, שניים עד שלושה אזורים ביום. לא מדובר בהרבה מצביעים. בפעם האחרונה הצביעו 102 אלף איש". אילון התייחס גם למצבו של טראמפ. "יש פה חוסר ודאות. הוא יכול לספוג כאן מפלה ויהיה זה צורם לחטוף את זה במדינה הראשונה, בעיקר כשהוא צועק שהוא ווינר", הסביר.

(עדכון ראשון: 23:30)

אירוע הבחירות של ברני סנדרס בדה מוין, איווה, 31 בינואר 2016. AP
סנדרס ורעייתו ג'יין/AP
המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון באיווה  1 בפברואר 2016. רויטרס
קלינטון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully