וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשור באישון לילה: כך גורש מישראל פעיל אופוזיציה אתיופי בניגוד לנהלים

נ' הצליח לברוח מהכלא באתיופיה בחסות שריפה שפרצה בו בדצמבר, וטס ישירות לישראל בפעם השנייה בחייו כדי לקבל מקלט. לפני כשבוע, מבלי שאיש יידע את עורך דינו וכשהוא ממתין לתשובת רשות האוכלוסין וההגירה, סולק נ' בחזרה לאפריקה

מבקשי מקלט בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
מבקשי מקלט בדרום תל אביב. למצולמים אין קשר לידיעה/ראובן קסטרו

לפני שבועיים, באישון לילה, כשהוא קשור ומבלי שנבדקה בקשת המקלט שלו, הובילה רשות ההגירה והאוכלוסין את נ' אל המטוס שייקח אותו בחזרה למדינה שממנה ברח פעמיים, ללא חפציו וכספו. הצעד החריג, שנוגד גם את הנהלים שהנחילה הרשות עצמה בעניין, הוא בינתיים הפרק האחרון בסיפורו הארוך של נ', אזרח אתיופיה, שהתחיל כבר בשנה שעברה.

נ' הוא פעיל פוליטי אופוזיציה בארצו, שברח מאתיופיה בשנת 2015 כשחבריו נעצרו. ישראל העניקה לו הגנה ואשרת שהות בשעה שנבחנה בקשתו, אך לפי עורך הדין שלו, בחודש יוני, בטרם הגיע לריאיון וקיבל מענה לבקשתו, נאלץ לשוב לאתיופיה. לדבריו, הוא קיבל מידה ולפיו אמו מוחזקת בכלא האתיופי ואם לא ישוב אם לא תשוחרר. כך, מצא את עצמו נ' על מטוס ליבשת השחורה, ובמדינתו הוא נכלא לאחר שנחת.

עוד בוואלה! NEWS:
אתיופיה: עשרות מפגינים נהרגו; "הממשלה אחראית להסלמה"
הסכם להקמת סכר ענק באתיופיה: סוף למלחמות המים באגן הנילוס?
ארה"ב תפסיק להפעיל בסיס מל"טים אסטרטגי במזרח אפריקה

מהכלא באתיופיה למתקן המסורבים בנתב"ג

ואולם, סיפורו של נ' קיבל תפנית בחסות שריפה שפרצה בבית הכלא בחודש דצמבר. היא הצליח לנצל את שעת הכושר ולהימלט מן המקום, והגיע לישראל לפני כשבועיים בטיסה ישירה, כשבידיו אשרת כניסה למדינה. ואולם – כניסתו למדינה סורבה. ברגע של ייאוש, קרע נ' את דרכונו מחשש ששוב ייאלץ לשוב לאתיופיה.

מאז הוחזק במתקן המסורבים בנתב"ג. משם, הגיש שוב את בקשת המקלט שלו באמצעות עו"ד תומר ורשה שווידא את קבלתה ברשות האוכלוסין. לאחר מכן, עדכן עורך הדין את נציגי הרשות בנתב"ג על אודות הבקשה הנבחנת כדי שיימנעו מהרחקתו עד לבירור הבקשה. זאת, לפי אמנת הפליטים האוסרת גירוש של אדם לארצו כל עוד בקשתו בהליכי בירור שמוחלת גם בישראל. במקביל, ביקש ורשה לשחרר את מרשתו.

מבקשי מקלט בכניסה לערד, 25 באוגוסט 2015. בן שיף, מערכת וואלה!
"לא מדובר בהודעת דחייה סטנדרטית של בקשת המקלט". למצולמים אין קשר לידיעה/מערכת וואלה!, בן שיף

ואולם, לקראת סוף השבוע שעבר נקטו פקידי הרשות צעד לא שגרתי ופתחו בהליך בזק מול נ'. הוא רואיין כחלק מבדיקת בקשתו למקלט – אך איש לא טרח לעדכן את עורך הדין שלו, בניגוד לנהלים. לפיכך, הוא לא היה מיוצג בריאיון והוא לא יכול היה לשוחח עם בא כוחו. ביום חמישי שעבר התקבלה ההודעה במשרדו של עורך הדין ורשה, ולפיה נ' אינו מהימן וזהותו לא ידועה – ובקשתו נדחתה.

"לא מדובר בהודעת דחייה סטנדרטית של בקשת המקלט, שהיא נערכת בפורמט אחר ובה יש פירוט וביסוס המסקנות, מפורטת עילת הדחייה וסגירת התיק על הסף תוך הפניה לסעיף הרלוונטי בנוהל", הסביר ורשה. "כאן לא צורף הריאיון ולא ניתנה הודעה על זכות המבקש לערער לבית המשפט כפי שקובעות הוראות הנוהל. על כן, הודעה זו לא נראתה - ולא נחשבת גם - כהחלטה על סגירת בקשת המקלט, אלא כהודעת ביניים".

"הדעת אינה יכולה לסבול התנהלות הנעשית במחשכים"

יום לאחר מכן, הובילו פקידי הרשות את נ' למטוס, מבלי ליידע את ורשה וכשהם מונעים ממנו לערער על ההחלטה. גם אם תטען הרשות כי ההודעה למשרדו של עו"ד ורשה הינה דחייה של הבקשה, מדובר בצעד הנוגד את נוהל הרשות לפיו מבקש מקלט לא יורחק מישראל במשך 72 שעות מקבלת הודעת דחייה של בקשתו, כדי לאפשר לו פנייה לערכאות. בשיחה טלפונית שערך ורשה עם פקידה במתקן המסורבים באותו הלילה נאמר לו כי ידוע לה ש-נ' מיוצג על ידיו וכי בקשתו למקלט תלויה ועומדת, אך ציינה כי ההחלטה להרחיקו התקבלה בדרגים גבוהים ובאישור היועץ המשפטי של הרשות.

ורשה פנה למבקר המדינה יוסף שפירא בבקשה כי יבחן את ההליך. "על פניו, הדעת אינה יכולה לסבול התנהלות כה חסרת אחריות; הדעת אינה יכולה לסבול התנהלות הנעשית במחשכים; הדעת אינה יכולה לסבול שליחתו בפזיזות וברשלנות של אדם החושש לחייו ומבקש מקלט לארצו, מבלי שבקשתו נבחנה בהתאם לדין, תוך הימור על שלמות גופו וחירותו", כתב בפנייתו. "הדעת אינה יכולה לסבול הפרה כה בוטה של כללי המשחק ושל הזכות לייצוג, בעצם כך שאפילו לא נשלחה אליי הודעה על הכוונה להרחיק מרשי מבעוד מועד, כדי לאפשר לנו לנקוט בהליך משפטי לקבלת צו לעיכוב ביצוע ההחלטה, ותוך הפרה של הנוהל המחייבת מתן 72 שעות בטרם הרחקה".

מטוס בשעת לילה. GettyImages
"ההחלטה להרחיקו התקבלה בדרגים גבוהים"/GettyImages

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "נ' נחת בישראל ביום 19 בינואר 2016 ומשעלה חשד לסיבת הגעתו לישראל, תושאל על ידי בקרי הגבול. במהלך התשאול עלו שורה של גרסאות סותרות לגבי סיבת הגעתו לישראל, אשר לא הותירו מקום לספק ואך הגבירו את החשש כי הנוסע הגיע להשתקע בישראל.

"בין הטיעונים שהעלה הנוסע ניתן למנות את הגעתו כתייר לחמישה ימים למטרת ביקור מקומות קדושים אשר את שמם לא ידע, הטענה כי אינו מכיר איש בישראל, מה שנבדק ונמצא כוזב, והעובדה כי לטענתו הזמין מקום לינה במלון המלך דוד - מה שבהחלט לא עולה בקנה אחד עם בקשתו למקלט מאוחר יותר. לאור מכלול העובדות שעלו בתשאול, כאמור, הוחלט לסרב כניסתו. לאחר סירוב כניסתו, הגיש הנ"ל בקשה למקלט. הבקשה נבחנה ונמצא כי אין סיבה להעניק לו מעמד פליט. לטענותיו של בא כוחו לא נתייחס באמצעי התקשורת היות והנ"ל הגיש פניה רשמית בנושא והיא תיענה בערוצים המקובלים".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully